Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
YENİ TÜRK EDEBİYATI III |
Birinci düzey |
TDE341 |
Zorunlu |
5 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
TDE 241 Yeni Türk Edebiyatı I dersini başarıyla tamamlamış olma şartı.
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. HİLAL AKÇA ÖCAL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. ŞAHİKA KARACA
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
YÜZYÜZE
|
Dersin amacı
|
Servet-i Fünun ve Fecr-i Ati edebiyatlarını tanıtmak.
|
Dersin tanımı
|
1896-1901 arasında devam eden edebiyat faaliyetinin öğrencilere tanıtılması.Ardından kendini bu edebiyat anlayışının bir devamı olarak tanımlayan ve Millî edebiyata paralel olarak ortaya çıkan edebiyat anlayışlarının önemli özellik, şahsiyet ve türleri.
|
1- |
Servet-i Fünun edebiyatının genel özellikleri
|
2- |
Tevfik Fikret’in hayatı ve sanat anlayışı
|
3- |
Cenap Şahabettin ve şiir anlayışı
|
4- |
Servet-i Fünun romanının genel özellikleri
|
5- |
Halit ziya'nın roman anlayışı
|
6- |
Halit Ziya’nın Aşk-ı Memnu adlı romanının incelenmesi
|
7- |
Halit Ziya'nın Mai ve Siyah romanının incelenmesi
|
8- |
Vize
|
9- |
Mehmet Rauf'un Roman anlayışı
|
10- |
Mehmet Rauf'un Eylül romanının incelenmesi
|
11- |
II. Meşrutiyet’in ilanıyla ortaya çıkan fikir hareketleri (Osmanlıcılık, Batıcılık, Türkçülük ve İslamcılık)
|
12- |
II. Meşrutiyet’in ilanıyla ortaya çıkan edebi hareketler hakkında genel bilgiler
|
13- |
Fecr-i Ati Topluluğu
|
14- |
Ahmet Haşim’in sanat hayatı ve poetikası
|
15- |
Final
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Modern Türk Edebiyatı’nın 1896-1901 yılları arasında geçirdiği değişim süreçlerini bilir.
|
2- |
Modern Türk Edebiyatı’nın bu evresinde edebiyatımıza giren yeniliklerin (şekil, muhteva ve edebî tür olarak) neler olduğunu bilir.
|
3- |
Servet-i Fünun romanının özelliklerini anlar.
|
4- |
Halit Ziya'nın Türk romanındaki yerini kavrar.
|
5- |
Roman, hikâye ve şiir türlerinden örnekler okuyarak edebiyat alanında gelişmiş bir zevk ve duyarlılık kazanır
|
6- |
.
|
7- |
.
|
8- |
.
|
9- |
.
|
10- |
.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında, edindiği bilgi ve becerileri kullanır. Sosyal bilimlerin diğer alanlarında yürütülen çalışmalarda ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
2- |
Türk Dili ve Edebiyatı sahasına giren eserleri okuma, anlama, inceleme ve yorumlama konusunda kuram ve yöntemleri öğrenir ve bunları eserler üzerinde eleştirel bir bakış açısıyla uygular. Kişisel ve kurumsal gelişimini tamamlayarak planlar.
|
|
3- |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında kazandığı bilgi, beceri ve yetkinliklerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
|
4- |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında, bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak nicel ve nitel verilerle bilgileri düzenler, iletir, saklar; kişi ve kurumlarla paylaşır.
|
|
5- |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek, meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi edinir. Bu yabancı dil bilgisiyle kendi alanındaki bilgileri takip eder ve kullanır.
|
|
6- |
Beşeri bilimler alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu etkinliklerin düzenlenmesinde etkin rol alır.
|
|
7- |
Beşeri bilimler alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik ve ahlaki değerleri gözeterek kalite yönetim süreçlerine uygun davranır.
|
|
8- |
Beşeri bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
|
9- |
Türkçeyi doğru, güzel ve etkin kullanmayı öğrenerek iletişim kurma becerisini geliştirir. Anlama, yorumlama ve çözümleme yetkinliğine sahip olarak bu alandaki bilgisini araştırma ve geliştirme yönünde kullanır.
|
|
10- |
Türk dilinin tarihi lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak metinler üzerinde kültürel, dini, dilbilimsel incelemeler ve değerlendirmeler yapar.
|
|
11- |
Türk dilinin çağdaş lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak üzerinde dilbilimi ve dilbilgisi incelemeleri yapar.
|
|
12- |
Yeni Türk Edebiyatı alanının tarihi dönemlerine ve edebiyat tarihçiliğine uygun olarak, bilimsel bir şekilde incelemeler ve değerlendirmeler yapar. Dönemlerin tarihini, evrelerini, gelişimini, özelliklerini öğrenerek dönemlere hâkim olan başlıca akım, ekol, edebî çevre, yazar ve şairleri manzum ve mensur eserleriyle açıklar.
|
|
13- |
Eski Türk Edebiyatı tarihini araştırır ve öğrenir. Eski Türk edebiyatı manzum ve mensur metinlerini Osmanlı Türkçesi alfabesiyle okur ve günümüz harflerine aktarır. Bu metinler üzerinde nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme çalışmaları yapar ve gerekli yöntemleri öğrenir. Eski Türk edebiyatında kullanılan nazım şekillerini kavrar ve aruz bilgisi edinir.
|
|
14- |
Türk halk edebiyatının ortaya çıkışını sağlayan sözlü, yazılı ve elektronik kültür ortamlarını kavrar; sözlü kültürün temel niteliklerini öğrenerek halk edebiyatı metinleri üzerinde inceleme ve değerlendirme yapar. Bu metinlerin hangi temel esaslar üzerine inşa edildiğini kavrayarak anonim, âşık ve tekke edebiyatı çevresinde şekillenen halk edebiyatının tarihi ve sosyo-kültürel gelişimine vakıf olur.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
14
|
2
|
28
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
100
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
28
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
12
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Büyük Türk Klâsikleri, C.10, Ötüken Yay., İstanbul, 1990. Kenan Akyüz, Batı Tesirinde Türk Şiiri Antolojisi, İnkılâp Kitabevi, İstanbul, 1970. Kenan Akyüz, Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, İnkılap Kitabevi, İstanbul, 1995. Mehmet Kaplan, Şiir Tahlilleri I, Dergâh Yay., İst. 1981. Mehmet Kaplan, Tevfik Fikret, Devir, Şahsiyet, Eser, Dergah Yay., İstanbul, 2005. Nurullah Çetin vd. Şiir Çözümlemeleri, Kesit Yay., İstanbul 2011. İsmail Parlatır vd. Servet-i Fünun Edebiyatı, Akçağ Yay., Ankara 2006. Berna Moran, Türk Romanına Eleştirel Bir bakış , İletişim Yay., İstanbul, 2009. Fethi Naci, Türkiye’de Roman ve Toplumsal Değişme, Gerçek Yay., İstanbul, 1981. Olcay Önertoy, Halit Ziya Uşaklıgil, Ankara Ünv. Basımevi, Ankara, 1965. Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı (1839-2000); Editör: Dr. Ramazan Korkmaz, Grafiker Yayınları. Huyugüzel, Ömer Faruk (2004); Halit Ziya Uşaklıgil, Akçağ, Ankara
|
|