Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
VERGİ HUKUKU VE UYGULAMALARI |
İkinci düzey |
MLY 513 |
|
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ KADİR AYYILDIRIM
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. AHMET SOMUNCU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
YÜZ YÜZE
|
Dersin amacı
|
Genel vergi hukuku alanındaki özellikli konuları yargı kararları, genel tebliğler ve özelgeler ışığında analiz etmek, böylece vergi sorunlarına çözüm bulabilmeyi öğretmeyi amaçlamaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Türk Vergi Hukukunun genel kurallarını hukuki çerçevede; uygulama alanı içinde ise vergi idaresi ve mükellef cephesinden değerlendiren, uygulamayı analiz eden bir derstir.
|
1- |
Hukuk devleti, vergi hukukunun hukuk sistemi içindeki yeri. Anayasal Vergileme ilkeleri. Yasal idare ilkesi, vergi idaresinin takdir yetkisi.
|
2- |
Vergi hukukunun asli kaynakları: Özel olarak Anayasa Mahkemesi kararları ve diğer yargı kararlarının vergi hukuku alanına etkisi. Genel olarak yardımcı kaynaklar. Özel olarak, özelgeler, sirkülerlerin vergi hukuku alanına etkisi.
|
3- |
Vergi kanunlarının yer, zaman ve anlam bakımından uygulanması. Vergi hukukunda yorum.Ekonomik yaklaşım ilkesi. İspat ve delil sistemi.
|
4- |
Vergi yükümlüsü ve vergi sorumluluğu konusunda tartışmalı konular ve çözüm önerileri.
|
5- |
Vergilendirme sürecinde özellikli konular. İhtirazi kayıtla beyan, ikmalen ve re'sen vergi tarhını gerektiren sebeplerin yargı kararları ışığında analizi.
|
6- |
Genel olarak mükellefin ödevleri: Belge düzenine uyma,. E-defter, e-fatura uygulamaları. Muhafaza ve ibraz ödevelerinin vergi incelemesine yansımaları.
|
7- |
Ara sınavlar
|
8- |
Vergi idaresinin mükellefi denetleme yolları: Yoklama ve yaygın ve yoğun vergi denetimi uygulmalarınını değerlendirlmesi.
|
9- |
Vergi inceleme süreci, yetki dağılımı ve inceleme sürecinde yaşanan sorunlar. Arama, bilgi toplama, diğer düzenlemeler.
|
10- |
Süreler, sürelerin hesaplanması ve uzaması halleri. Özellikli konular: Mücbir sebepler ve zor durum hali ile ilgili örnek olaylar, özelgeler. Mali tatil ve adli tatilin sürelere etkisi.
|
11- |
Vergi alacağını kaldıran sebepler: Hata düzeltme süreci, şikayet yoluyla müracaat.Tarh zamanaşımı süreleri ve yaşanan uyuşmazlıklar.
|
12- |
Özel ödeme zamanları, gecikme zammı ve gecikme faizi.
|
13- |
Seminer ve yargı kararları analizi.
|
14- |
Seminer ve yargı kararları analizi.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Vergi hukuku alanında hukuki yapı ve uygulamanın bütünleştirlmesine katkı sağlamak.
|
2- |
Vergi sorunlarını tespit etme, çözüm sunma konusunda kaynaklar ile izlenecek yol ve yöntemin öğrenilmesi.
|
3- |
Verginin taraflarının ödevleri ve hakları konsunda bilgi sahibi olmak.
|
4- |
Mükellefin hak ve ödevlerini değerlendirebilme.
|
5- |
Vergilendirme sürecini ve bu süreçte yapılan işlemlerin niteliklerini ayırt edebilme
|
6- |
Uluslararası vergilendirme ile ilgili yorum yapabilme
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Avrasya coğrafyasını ve bu coğrafyada yaşayan toplumları tanır.
|
|
2- |
Türk Dünyasının tarihini bilir, Türk Dünyasında meydana gelen gelişmeleri takip eder ve varsa sorunlara çözüm üretir.
|
|
3- |
Avrasya bölgesi toplumlarının iktisat, uluslararası ilişkiler, dil, edebiyat, tarih, sanat tarihi, sosyoloji, coğrafya vb. alanlarda ortaya çıkan teorik ve pratik yenilikleri takip edebilmek, bu alanlarda yorum, analiz ve değerlendirme yapar.
|
|
4- |
Türk Dünyasının etkileşimde bulunduğu kültürler üzerine araştırmalar yapar ve bu hususta bilgi ve donanıma sahip olur.
|
|
5- |
Avrasya coğrafyasındaki dil, edebiyat, tarih, sanat, sanat tarihi, sosyoloji, iktisat, işletme, uluslararası ilişkiler, antropoloji vd. alanlarda gelişmiş bir duyarlılık ve birikime sahip olur.
|
|
6- |
Avrasya coğrafyasındaki siyasi, ekonomik ve sosyokültürel sorunlara dair temel bilgilere sahip olur ve bunlara çözüm önerileri sunabilme becerisi kazanır.
|
|
7- |
Avrasya coğrafyasındaki devletlerin birbirleri ile olan çok yönlü ve çok boyutlu ilişkilerini analiz eder.
|
|
8- |
Çağdaş Türk lehçe ve şivelerinden en az birini ileri düzeyde bilir. Rus, Çin, Fars ve Arap dillerinden birini de orta seviyede bilir.
|
|
9- |
Türk dünyasının siyasi ve ekonomik anlamda etkileşimde bulunduğu devletleri tanır ve onlar hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahip olur.
|
|
10- |
Türk dünyası başta olmak üzere öteki komşu halkların dil, din, kültür, çevre, etnik ve sosyal sorunlarını tespit ve analiz edecek, çözümler sunacak seviyede bilgi ve becerisine sahip olur.
|
|
11- |
Alanla ilgili bilimsel araştırma projeleri yapabilecek bilgi ve donanıma sahip olmak, problem ve sorunlara çözüm üretecek şekilde model kurma ve hipotez geliştirebilme becerisi kazanır.
|
|
12- |
Bilimsel etik hususunda sorumluluk bilinci kazanır.
|
|
13- |
Avrasya coğrafyasında meydana gelen siyasi ve sosyal olaylara farklı perspektiflerden bakabilme becerisi geliştirir.
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
2
|
6
|
12
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
14
|
2
|
28
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
155
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
30
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
2
|
10
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Yusuf Karakoç,Vergi Hukuku, Yetkin Yayınları, 6. Baskı, Ankara, 2014.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Doğan Şenyüz vd. Vergi Hukuku, Ekin Yayınevi, Bursa, 2014.
Şahnaz Gerek vd. Anayasa ve Vergi Yargısı, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2014.
Billur Yaltı Soydan (Editör) Vergi Hukukunda Geriye Yürümezlik İlkesi, Beta Basım Yayın, İstanbul, 2011.
|
|