Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İLETİŞİM SOSYOLOJİSİ |
Birinci düzey |
UGAZ 219 |
Zorunlu |
3 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. FARUK TEMEL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. FARUK TEMEL
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Konferans ( İnternet Ortamında)
|
Dersin amacı
|
İletişim olgusunu, bireylerin toplumsal ve siyasal alandaki örgütlenmelerini esas alarak sosyolojik bakış açısıyla irdelemek.
|
Dersin tanımı
|
İletişimin toplumsal ve siyasal etkileşim alanı olarak süreç ve ritüel özelliğini birey, grup, toplum, kültür ve siyaset temalarında analiz eden bir ders niteliği taşımaktadır.
|
1- |
İletişim Sosyolojisinin Tanımı ve Kapsamı
|
2- |
İletişim sürecinin tanımlanması ve iletişim teknolojileri doğrultusunda biçimlenen toplumsal iletişimin tarihsel süreçteki seyri
|
3- |
Sanayi Toplumunun Oluşumu ve Kitle Kavramına Sosyolojik Yaklaşımlar
|
4- |
Modern Toplumda Kitle İletişimi ve Kitle Kültürü
|
5- |
Ana Akım İletişim Kuramları Perspektifinden Kitle İletişimi
|
6- |
Medyanın Toplumsal Etkileri
|
7- |
Frankfurt Okulu teorisyenlerine göre İletişim ve Toplum
|
8- |
İngiliz Kültürel Çalışmaları çerçevesinde İletişim ve Toplum
|
9- |
Enformasyon Toplumu Ekseninde Tartışmalar
|
10- |
Dijital Yayıncılık ve Televizyon Kültürüne İlişkin Sosyolojik Okuma
|
11- |
Yeni İletişim Teknolojileri doğrultusunda toplum ve birey
|
12- |
Simularklar ve Simülasyon
|
13- |
Batı hakimiyeti çerçevesinde şekillenen uluslararası enformasyon düzeni ve arayışlar
|
14- |
Modern Toplum Yapısında değişen iletişim süreçlerine ilişkin birey ve toplum odaklı genel değerlendirme
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İletişim olgusunu süreç ve ritüel olarak tanımlar.
|
2- |
Tarihsel süreçte yaşanan iletişim teknolojilerindeki gelişimler doğrultusunda değişime uğrayan toplumsal iletişim formlarını kavrar.
|
3- |
Kitle, kitle iletişimi ve kitle kültürü kavramlarına ilişkin yaklaşımları öğrenir.
|
4- |
Kitle iletişim kuramlarını açıklar.
|
5- |
Modern toplum yapısında iletişim olgusunu sosyolojik bakış açısıyla açıklar.
|
6- |
iletişim olgusunun; toplumsal, siyasal, kültürel, ekonomik süreçlerde belirleyici rolünü kavrar.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri bilir.
|
|
2- |
Alanındaki içerik üretim süreçlerini bilir.
|
|
3- |
Alanıyla ilgili teknolojik gelişmeleri takip eder; mevcut teknolojileri kullanabilir.
|
|
4- |
Alanıyla ilgili mesleki sorunları saptama, yorumlama ve çözme becerisine sahiptir.
|
|
5- |
İletişim alanının tarihsel gelişim sürecini bilir.
|
|
6- |
Ekip çalışmasına uyum sağlamaya ve zaman sınırlılığı içinde üretim yapmaya yetkindir.
|
|
7- |
Mesleki etik ilkelerini bilir ve uygular.
|
|
8- |
Temel düzeyde sosyal bilimler formasyonuna sahiptir.
|
|
9- |
İş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi ve deneyim sahibidir; girişimci ve yenilikçi yaklaşım bilinciyle davranır.
|
|
10- |
Toplumsal sorunlara karşı farkındalık sahibidir; bu sorunların iletişim alanıyla bağını kurar.
|
|
11- |
İş sağlığı ve güvenliği konusunda alanıyla ilgili bilgiyi kendi alanında uygular.
|
|
12- |
En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
4
|
4
|
16
|
Ödevler
|
2
|
2
|
4
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
4
|
4
|
16
|
Toplam iş yükü
|
|
|
74
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
—Hayati Tüfekçioğlu, İletişim Sosyolojisine Başlangıç, Der Yayınları, İstanbul, 1997.
— Gül Batuş, "İletişim Sosyolojisinin Doğuş Nedenleri", İÜ. İletişim Fakültesi Dergisi.
Eric Maigret, Medya Ve İletişim Sosyolojisi.
İletişim Sosyolojisi, Cengiz Anık.
Enformasyon Devrimi Efsanesi (Derleyen. Yusuf Kaplan), Rey Yayınları, 1991.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Televizyon: Öldüren Eğlence, Neil Postman ;
Toplumun McDonaltlaştırılması, George Ritzer;
Enformatik Cehalet, Nabi Avcı;
Sosyolojik Düşünmek, Zygmunt Bauman;
Simulakrlar ve Simülasyon, Jean Baudrillard;
Batı İletişim Teknolojileri ve Maruz Toplumlar,F. Temel(içinde- Modernleşme Sürecinde Müslümanlar, Der: Necmettin Çalışkan);
İletişim Teknolojileri ve Görsel Kültürde Yaşayan İnsan, Turkısh Studies, Volume 14 Issue 6, 2019, p. 3479-3492, F. Temel
|
|