Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
HEMŞİRELİKTE ARAŞTIRMA II |
Birinci düzey |
HEM 306 |
Zorunlu |
6 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Öğrencinin Hemşirelikte Araştırma I dersini almış olması
|
Eğitimin dili
|
Türkce
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ ÜLKÜ ÖZDEMİR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. Pınar Tekinsoy Kartın, Dr. Öğr. Üyesi. Ülkü Özdemir
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Anlatma,Uygulama
|
Dersin amacı
|
Öğrenciye, etken, insan ve çevre arasındaki karşılıklı etkileşimin neden- sonuç ilişkilerini araştırmaya, araştırmaya ilişkin kavramlar, araştırma problemi, yöntemi, veri, veri toplama ve analiz yöntemleri, bilimsel yazım kuralları, araştırma etiği ile toplumun sağlığını koruyucu ve yükseltici önlemleri planlamaya ilişkin bilgi ve becerileri kazandırmayı amaçlar.
|
Dersin tanımı
|
Bu derste, bir araştırmanın planlanması aşamaları incelenir. Bir araştırma planlanır. Epidemiyoloji ilke ve yöntemleri, kullanım alanları, epidemiyolojide kullanılan araştırma yöntemleri, toplumun sağlığını etkileyen olayların oluşumu, sıklığı, dağılımı ve nedenleri ve sağlık alanında kullanılan istatistikler açıklanır.
|
1- |
Verilerin analizi ile ilişkili önemli kavramlar
|
2- |
Verilerin/Değişkenlerin tanımlanması
|
3- |
Verilerin analize hazırlanması (SSPS programında), verilerin analizinin bilgisayar ortamında gösterilmesi
|
4- |
Tablo-Grafik yapımı çeşitleri
|
5- |
Hemşirelik araştırmalarında sık kullanılan veri analiz yöntemleri
|
6- |
Hemşirelik araştırmalarında sık kullanılan veri analiz yöntemleri
|
7- |
Verilerin analiz edilmesi
|
8- |
Bulguların yorumlanmasında önemli noktalar
|
9- |
Nicel araştırma raporunu hazırlama
|
10- |
Nicel araştırma raporlarında kaynak gösterme
|
11- |
Araştırma sonuçlarının değerlendirilmesi
|
12- |
Araştırma raporunun bilimsel dergide yayınlanması
|
13- |
Araştırmacılar tarafından bilimsel araştırmalarda yapılan etik dışı davranışlar
|
14- |
Hemşirelikte araştırma kullanımı ve kanıta dayalı uygulamalar
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Hemşirelik alanında kanıta dayalı uygulamalara ilişkin makalelerin yöntemini ve bulgularını tartışabilir.
|
2- |
Hemşirelik alanına özgü araştırmaları tasarlayabilir.
|
3- |
Sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde topluma katkı sağlayacak araştırmalarda yer alabilir.
|
4- |
Araştırma sürecinin her aşamasında insan haklarına ve kültürel farklılıklara saygılı yaklaşımın önemini açıklar.
|
5- |
Bilimsel bir araştırmayı etik ilkeler doğrultusunda planlayabilir.
|
6- |
---
|
7- |
-----
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli olan güncel kuramsal bilgi, beceri ve tutuma sahiptir.
|
|
2- |
Hemşirelik uygulamalarını kanıta dayalı olarak hemşirelik süreci doğrultusunda uygular.
|
|
3- |
Birey, aile, toplum, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle etkili iletişim kurar ve işbirliği içinde çalışır.
|
|
4- |
Hemşirelik uygulamalarında mesleki etik ilke, insan hakları ve kültürel özelliklere saygı, hoşgörü gibi evrensel değerlere uygun davranır.
|
|
5- |
Hemşirelik uygulamalarında ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı dikkate alır.
|
|
6- |
Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, yönetimi ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır.
|
|
7- |
Öğrenme-öğretme ve yönetim sürecini hemşirelik uygulamalarında kullanır.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerilerini kullanır.
|
|
9- |
Bireysel ve mesleki gelişime katkı sağlayacak araştırma, proje, bilimsel ve sosyal etkinliklerde yer alır.
|
|
10- |
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır.
|
|
11- |
Çevrenin korunmasına ve doğal afet, salgın gibi durumlarda toplumun sağlık gereksinimlerine duyarlıdır.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
6
|
1
|
6
|
Ödevler
|
4
|
2
|
8
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
4
|
3
|
12
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
14
|
2
|
28
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
111
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1.Tezcan S.”Epidemiyoloji “ Hacettepe halk Sağlığı vakfı, Ankara
2. Beaglehole R. Bonita R, Kjellström “Temel epidemiyoloji”Nobel & Güneş Tıp kitap evi,1997
3. Hemarge “Hemşirelikte Araştırma Kitabı”, Ankara
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Tanrıören A. “Bilimsel Araştırma Yöntemleri”, Anı yayıncılık, 2. baskı, Ankara
2. Güncel süreli yayınlar.
|
|