Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ÇEVRE SAĞLIĞI |
Birinci düzey |
SEC138 |
Seçmeli |
1 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ DERYA DAĞDELEN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Öğr. Gör. Dr. Derya DAĞDELEN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Sunum, Vaka tartışması, Beyin Fırtınası ve Grup Çalışmaları
|
Dersin amacı
|
Bu ders; çevre bilimi ile doğal / insan kaynaklı çevre sorunlarının ortaya çıkış süreçleri ve bu sorunlara yönelik çözüm yollarını bulmaya ve konuya ilişkin hemşirelik girişimlerine yönelik teorik bilgi ve beceri kazandırmayı amaçlar.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders çevre bilimi ile doğal / insan kaynaklı çevre sorunlarının ortaya çıkış süreçleri ve bu sorunlara yönelik çözüm yollarını bulmaya ve konuya ilişkin hemşirelik girişimlerine yönelik teorik bilgi ve becerileri kapsar.
|
1- |
Çevre İle İlgili Temel Kavramlar
Temel Ekoloji
|
2- |
Sağlık ve Çevre İlişkisi
|
3- |
Küresel Isınma ve İklim Değişikliği
|
4- |
Atıklar
|
5- |
Hava Kirliliği
|
6- |
Su kirliliği ve suyun korunması
|
7- |
Ara Sınav
|
8- |
Toprak ve Besin Kirliliği
|
9- |
Gürültü Kirliliği
|
10- |
Radyoaktif Kirlenme
|
11- |
Konut Sağlığı
|
12- |
Kapalı Ortam Hava Kirliliği
|
13- |
Diğer Çevre Sağlığı Sorunları
- Kamuya Açık Yerler ve Kuruluşlar
- Kazalar
|
14- |
Diğer Çevre Sağlığı Sorunları
- Nüfus Hareketleri (Kentleşme, Göç ve Turizm)
|
15- |
Diğer Çevre Sağlığı Sorunları
- Sosyo Kültürel Çevre
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Çevre ile ilgili temel kavramları açıklar
|
2- |
Sağlık ve Çevre arasında ki ilişkiyi açıklar.
|
3- |
Küresel Isınma ve iklim değişikliğinin etkilerini çevre sağlığı açısından tartışır.
|
4- |
Atıklar, çeşitleri, atıkların neden olduğu çevre sağlığı sorunlarını ve korunma önlemlerini açıklar
|
5- |
Açık ve kapalı ortam hava kirliliği, gürültü kirliliği nedenlerini ve çevre sağlığına olan etkilerini, korunma önlemlerini açıklar.
|
6- |
Su, toprak, besin kirliliği nedenlerini ve çevre sağlığına olan etkilerini, korunma önlemlerini açıklar
|
7- |
Sağlıklı konut özelliklerini açıklar.
|
8- |
Radyoaktif kirlenme ve korunma yollarını açıklar.
|
9- |
Küresel Isınma ve iklim değişikliğinin fiziksel –biyolojik-sosyokültürel çevre üzerine etkilerini gözlem ve görüşme yaparak belirler ve sonuçlarını grup içinde tartışır
|
10- |
Diğer Çevre Sağlığı Sorunlarında (kamuya açık yerler, kazalar, nüfus hareketleri: kentleşme, göç ve turizm) yapılması gereken uygulamaları ve alınması gereken önlemleri açıklar
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli olan güncel kuramsal bilgi, beceri ve tutuma sahiptir.
|
|
2- |
Hemşirelik uygulamalarını kanıta dayalı olarak hemşirelik süreci doğrultusunda uygular.
|
|
3- |
Birey, aile, toplum, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle etkili iletişim kurar ve işbirliği içinde çalışır.
|
|
4- |
Hemşirelik uygulamalarında mesleki etik ilke, insan hakları ve kültürel özelliklere saygı, hoşgörü gibi evrensel değerlere uygun davranır.
|
|
5- |
Hemşirelik uygulamalarında ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı dikkate alır.
|
|
6- |
Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, yönetimi ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır.
|
|
7- |
Öğrenme-öğretme ve yönetim sürecini hemşirelik uygulamalarında kullanır.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerilerini kullanır.
|
|
9- |
Bireysel ve mesleki gelişime katkı sağlayacak araştırma, proje, bilimsel ve sosyal etkinliklerde yer alır.
|
|
10- |
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır.
|
|
11- |
Çevrenin korunmasına ve doğal afet, salgın gibi durumlarda toplumun sağlık gereksinimlerine duyarlıdır.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
1
|
10
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
4
|
4
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
62
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
50
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Halk Sağlığı Temel Bilgiler Ed.( Güler Ç ve Akın L.). Hacettepe Üniversitesi Yayınları. II. Cilt. Genişletilmiş II. Baskı. 2012.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Halk Sağlığı Hemşireliği, Ed.(Erci B.). Anadolu Nobel Kitabevi , Genişletilmiş 2. Baskı, 2016.
Environmental Health in Nursing, Leffers J, Smith CM, Huffling K, McDemott-Levy R, Sattler B. (Edts). Alliance of Nurses for Healthy Environments. 2016.
ANA( American Nurses Association), ANA’s Principles of Environmental Health for Nursing Practice with Implementation Strategies. 2007.
|
|