Giriş | English

Doktora > Sosyal Bilimler Enstitüsü > İşletme (doktora) > HALK BİLGİSİ DERLEME VE İNCELEME YÖNTEMLERİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
HALK BİLGİSİ DERLEME VE İNCELEME YÖNTEMLERİ Üçüncü düzey TDE 565 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri yoktur
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör ÖĞRETİM ÜYESİ BETÜL GÖRKEM
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. İSMAİL GÖRKEM
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. İSMAİL GÖRKEM
Dersin veriliş şekli Sözlü Anlatım
Dersin amacı Folklor ürünlerinin nitelikleri, derleme teknikleri, folklorun tercihi olan katılımlı gözlem, derlemeye dayalı bilimsel çalışmaların derleme teknikleri açısından değerlendirilmesi.
Dersin tanımı Halk biliminin derleme tekniklerinin öğrenilmesi ve bu tekniklerin farklı kaynaklarda yorumlanması ve kullanılmasının görülmesi.

Dersin içeriği
1- Halkbiliminin tanımı, folklor ürünlerinin mahiyeti, folklorun işlevleri, canlı gösterim hakkında bilgiler. (İ. Görkem, “Dünden Bugüne ‘Türk Sözel Edebiyatı’: Değişim ve Dönüşüm”).
2- Pertev Naili Boratav’ın Halk Edebiyatı Dersleri’nden (Ank. 1942, İst. 2000) bu dersle ilgili kısımların değerlendirilmesi
3- Tahir Alangu’nun Türkiye Folkloru Elkitabı (İst. 1983) kitabından bu dersle ilgili kısımların değerlendirilmesi
4- Sedat Veyis Örnek’in Türk Halkbilimi (Ank. 1995) kitabından bu dersle ilgili kısımların değerlendirilmesi.
5- Seyfi Karabaş’ın Bütüncül Türk Budunbilimine Doğru (İst. 1999) kitabından bu dersle ilgili kısımların değerlendirilmesi
6- Özkul Çobanoğlu’nun Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş (Ank. 2002) kitabından bu dersle ilgili kısımların değerlendirilmesi
7- İlhan Başgöz’ Folklor Yazıları (İst. 1986) kitabından bu dersle ilgili yazıların değerlendirilmesi.
8- ara sınav
9- Kenneth S. Goldstein’in Sahada Derleme Metotları (Ank. 1977) adlı kitabının bir bütün olarak değerlendirilmesi.
10- Saim Sakaoğlu’nun Sahada Derleme Metodları (Erzurum 1988) adlı kitabının incelenmesi.
11- Metin Ekici’nin Halk Bilgisi (Folklor): Derleme ve İnceleme Yöntemleri (Ank. 2004) kitabının bir bütün olarak değerlendirilmesi.
12- Muhan Bali’nin Halk Edebiyatına Giriş: Derleme Metotları (Ders Notları) (Erzurum 1971) adlı kitapçığının incelenmesi.
13- Nail Tan’ın Folklor (Halkbilimi) Genel Bilgiler (İst. 1997) kitabından bu dersle ilgili kısımların değerlendirilmesi.
14- genel değerlendirme ve tartışma
15- final exam
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Halk biliminin tanımının öğrenilmesi.
2- Folklor ürünlerinin mahiyetinin öğrenilmesi.
3- Folklorun işlevlerinin öğrenilmesi.
4- Canlı gösterim hakkında bilgilerin öğrenilmesi.
5- Önemli halk bilimcilerin derleme teknikleri ve metotları hakkındaki görüşlerinin öğrenilerek değerlendirilmesi.
6- .
7- .
8- .
9- .
10- .

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Alanı ile ilgili nitel ve nicel verileri toplar, bilgisayar destekli programlarla analiz eder ve yorumlar.
2- İşletme bilimi ile ilgili alanlarda özgün bilimsel çalışma yaparak, ulusal ve uluslararası literatüre katkıda bulunur.
3- Yaptığı bilimsel çalışmaları araştırmacılara ve diğer yararlanıcılara makaleler yoluyla yazılı; seminer, sempozyum, konferans ve kongre bildirileri yoluyla sözlü olarak aktarır.
4- İşletme ve çevresine ilişkin ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder, bunların işletme ve çevresi üzerindeki etkilerini tartışır.
5- İşletme bilimi ile ilgili alanlarda (yönetim, muhasebe, finansman, üretim yönetimi, pazarlama, sayısal yöntemler) ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve yönetimsel etik sorunları tespit eder ve bunlara çözüm üretir.
6- İşletmelerde insan kaynaklarının stratejik bir unsur olarak etkin ve verimli bir şekilde yönetilmesinin yollarını açıklar.
7- Bir yeni girişimin nasıl başlatılacağını ve girişimcilik sürecinin nasıl yönetileceğini gösterir ve uygular.
8- İşletmelerin uzun vadede sürdürülebilir rekabet üstünlüğüne sahip olması için izlenmesi gereken stratejik yönetim süreçlerini açıklar.
9- Üretim yönetiminde karşılaşılan problemler ve kullanılan yöntemler hakkında dünyadaki son gelişmeleri ve ortaya çıkan yeni yaklaşımları tartışır.
10- Üretim ve hizmet sektöründeki gerçek olaylar için standart süreleri tespit edip simülasyon modelleri tasarlar ve elde edilen sonuçları yorumlar.
11- Ekonomi, finans, muhasebe ve denetim alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri, bunların işletmeler ve piyasalar üzerindeki etkilerini takip eder ve tartışır.
12- Pazarlamanın temel alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar.
13- Pazarlama biliminin, işletme bölümünün diğer anabilim dallarıyla etkileşimini açıklar ve yeni bakış açıları ile farklı konuları tartışır.
14- İşletmenin farklı alanlarına ilişkin problemleri teorik alt yapılarını ve bağlamsal koşullarını dikkate alarak tartışır.
15- Mevcut bir problemin çözümünde kullanılan yöntemler arasındaki farkları, avantaj ve dezavantajları tartışır.
16- Literatürdeki bir çalışmaya farklı yöntemler uygular ve problemin çözümü için yeni yaklaşımlar ya da yeni yöntemler önerir.
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 14 3 42
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     144
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Sedat Veyis Örnek, Türk Halkbilimi (Ank. 1995); Pertev Naili Boratav, Halk Edebiyatı Dersleri (Ank. 1942, İst. 2000); Özkul Çobanoğlu, Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş (Ank. 2002)
Yardımcı Kaynaklar Seyfi Karabaş- Yaşar Yeşilçay. Türkiye’de Toplumsal Bilim Araştırmalarında Yaklaşımlar ve Yöntemler Semineri (17-19 Aralık 1976), Ankara: ODTÜ 1977 (XII+302 s.) [Kadir Has, 3. Kat HM 48/ T847] -Napoleon A. Chagnon, Yanomamö: Savaşa Doğanlar, (çev. Burcu Bölükbaşı), Epsilon yay., Ankara 2004. - R. M. Emerson- R. I. Fretz- L. L. Shaw, Bütün Yönleriyle Alan Çalışması: Etnografik Alan Notları Yazımı, (çev. A. Erkan Koca), Birleşik yay., Ankara 2008. - N. Serpil Altuntek, ‘Yerli’nin Bakışı- Etnografya: Kuram ve Yöntem, Ütopya yay., Ankara 2009. - Carol Delaney, Tohum ve Toprak & Türk Toplumunda Cinsiyet ve Kosmoloji, İletişim Yay., İst. 2009.

Ders ile ilgili dosyalar