Ön koşul dersleri
|
yoktur
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM ÜYESİ BETÜL GÖRKEM
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. İSMAİL GÖRKEM
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. İSMAİL GÖRKEM
|
Dersin veriliş şekli
|
Sözlü Anlatım
|
Dersin amacı
|
Folklor ürünlerinin nitelikleri, derleme teknikleri, folklorun tercihi olan katılımlı gözlem, derlemeye dayalı bilimsel çalışmaların derleme teknikleri açısından değerlendirilmesi.
|
Dersin tanımı
|
Halk biliminin derleme tekniklerinin öğrenilmesi ve bu tekniklerin farklı kaynaklarda yorumlanması ve kullanılmasının görülmesi.
|
1- |
Halkbiliminin tanımı, folklor ürünlerinin mahiyeti, folklorun işlevleri, canlı gösterim hakkında bilgiler. (İ. Görkem, “Dünden Bugüne ‘Türk Sözel Edebiyatı’: Değişim ve Dönüşüm”).
|
2- |
Pertev Naili Boratav’ın Halk Edebiyatı Dersleri’nden (Ank. 1942, İst. 2000) bu dersle ilgili kısımların değerlendirilmesi
|
3- |
Tahir Alangu’nun Türkiye Folkloru Elkitabı (İst. 1983) kitabından bu dersle ilgili kısımların değerlendirilmesi
|
4- |
Sedat Veyis Örnek’in Türk Halkbilimi (Ank. 1995) kitabından bu dersle ilgili kısımların değerlendirilmesi.
|
5- |
Seyfi Karabaş’ın Bütüncül Türk Budunbilimine Doğru (İst. 1999) kitabından bu dersle ilgili kısımların değerlendirilmesi
|
6- |
Özkul Çobanoğlu’nun Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş (Ank. 2002) kitabından bu dersle ilgili kısımların değerlendirilmesi
|
7- |
İlhan Başgöz’ Folklor Yazıları (İst. 1986) kitabından bu dersle ilgili yazıların değerlendirilmesi.
|
8- |
ara sınav
|
9- |
Kenneth S. Goldstein’in Sahada Derleme Metotları (Ank. 1977) adlı kitabının bir bütün olarak değerlendirilmesi.
|
10- |
Saim Sakaoğlu’nun Sahada Derleme Metodları (Erzurum 1988) adlı kitabının incelenmesi.
|
11- |
Metin Ekici’nin Halk Bilgisi (Folklor): Derleme ve İnceleme Yöntemleri (Ank. 2004) kitabının bir bütün olarak değerlendirilmesi.
|
12- |
Muhan Bali’nin Halk Edebiyatına Giriş: Derleme Metotları (Ders Notları) (Erzurum 1971) adlı kitapçığının incelenmesi.
|
13- |
Nail Tan’ın Folklor (Halkbilimi) Genel Bilgiler (İst. 1997) kitabından bu dersle ilgili kısımların değerlendirilmesi.
|
14- |
genel değerlendirme ve tartışma
|
15- |
final exam
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Halk biliminin tanımının öğrenilmesi.
|
2- |
Folklor ürünlerinin mahiyetinin öğrenilmesi.
|
3- |
Folklorun işlevlerinin öğrenilmesi.
|
4- |
Canlı gösterim hakkında bilgilerin öğrenilmesi.
|
5- |
Önemli halk bilimcilerin derleme teknikleri ve metotları hakkındaki görüşlerinin öğrenilerek değerlendirilmesi.
|
6- |
.
|
7- |
.
|
8- |
.
|
9- |
.
|
10- |
.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanı ile ilgili nitel ve nicel verileri toplar, bilgisayar destekli programlarla analiz eder ve yorumlar.
|
|
2- |
İşletme bilimi ile ilgili alanlarda özgün bilimsel çalışma yaparak, ulusal ve uluslararası literatüre katkıda bulunur.
|
|
3- |
Yaptığı bilimsel çalışmaları araştırmacılara ve diğer yararlanıcılara makaleler yoluyla yazılı; seminer, sempozyum, konferans ve kongre bildirileri yoluyla sözlü olarak aktarır.
|
|
4- |
İşletme ve çevresine ilişkin ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder, bunların işletme ve çevresi üzerindeki etkilerini tartışır.
|
|
5- |
İşletme bilimi ile ilgili alanlarda (yönetim, muhasebe, finansman, üretim yönetimi, pazarlama, sayısal yöntemler) ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve yönetimsel etik sorunları tespit eder ve bunlara çözüm üretir.
|
|
6- |
İşletmelerde insan kaynaklarının stratejik bir unsur olarak etkin ve verimli bir şekilde yönetilmesinin yollarını açıklar.
|
|
7- |
Bir yeni girişimin nasıl başlatılacağını ve girişimcilik sürecinin nasıl yönetileceğini gösterir ve uygular.
|
|
8- |
İşletmelerin uzun vadede sürdürülebilir rekabet üstünlüğüne sahip olması için izlenmesi gereken stratejik yönetim süreçlerini açıklar.
|
|
9- |
Üretim yönetiminde karşılaşılan problemler ve kullanılan yöntemler hakkında dünyadaki son gelişmeleri ve ortaya çıkan yeni yaklaşımları tartışır.
|
|
10- |
Üretim ve hizmet sektöründeki gerçek olaylar için standart süreleri tespit edip simülasyon modelleri tasarlar ve elde edilen sonuçları yorumlar.
|
|
11- |
Ekonomi, finans, muhasebe ve denetim alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri, bunların işletmeler ve piyasalar üzerindeki etkilerini takip eder ve tartışır.
|
|
12- |
Pazarlamanın temel alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar.
|
|
13- |
Pazarlama biliminin, işletme bölümünün diğer anabilim dallarıyla etkileşimini açıklar ve yeni bakış açıları ile farklı konuları tartışır.
|
|
14- |
İşletmenin farklı alanlarına ilişkin problemleri teorik alt yapılarını ve bağlamsal koşullarını dikkate alarak tartışır.
|
|
15- |
Mevcut bir problemin çözümünde kullanılan yöntemler arasındaki farkları, avantaj ve dezavantajları tartışır.
|
|
16- |
Literatürdeki bir çalışmaya farklı yöntemler uygular ve problemin çözümü için yeni yaklaşımlar ya da yeni yöntemler önerir.
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
4
|
56
|
Ödevler
|
14
|
3
|
42
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
144
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Sedat Veyis Örnek, Türk Halkbilimi (Ank. 1995); Pertev Naili Boratav, Halk Edebiyatı Dersleri (Ank. 1942, İst. 2000); Özkul Çobanoğlu, Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş (Ank. 2002)
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Seyfi Karabaş- Yaşar Yeşilçay. Türkiye’de Toplumsal Bilim Araştırmalarında Yaklaşımlar ve Yöntemler Semineri (17-19 Aralık 1976), Ankara: ODTÜ 1977 (XII+302 s.) [Kadir Has, 3. Kat HM 48/ T847]
-Napoleon A. Chagnon, Yanomamö: Savaşa Doğanlar, (çev. Burcu Bölükbaşı), Epsilon yay., Ankara 2004.
- R. M. Emerson- R. I. Fretz- L. L. Shaw, Bütün Yönleriyle Alan Çalışması: Etnografik Alan Notları Yazımı, (çev. A. Erkan Koca), Birleşik yay., Ankara 2008.
- N. Serpil Altuntek, ‘Yerli’nin Bakışı- Etnografya: Kuram ve Yöntem, Ütopya yay., Ankara 2009.
- Carol Delaney, Tohum ve Toprak & Türk Toplumunda Cinsiyet ve Kosmoloji, İletişim Yay., İst. 2009.
|
|