Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
RUMİNATLARIN İÇ HASTALIKLARI |
İkinci düzey |
4.2.05 |
|
8 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MEHMET ÇİTİL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. MEHMET ÇİTİL
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı, ruminant iç hastalıkları ve bu hastalıkların tanı yöntemleri, ayırıcı tanısı, tedavisi ve önlenmesi konusunda gerekli teorik bilgiyi kazandırmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Bu derste ruminantların iç hastalıkları anlatılacaktır.
|
1- |
TEORİK: Ders dönemi sonunda dersin öğrenciye kazandıracağı bilgi beceri ve kazanımların vurgulanması. Ders kaynaklarının ve derse ilişkin uygulama ve değerlendirme yöntemlerinin tanıtılması. Kliniklerde ve klinik laboratuvarında çalışma prensipleri, uyulması gereken biyogüvenlik kurallarının belirtilmesi. Kliniklerde ve klinik laboratuvarında olası biyolojik ve kimyasal tehlikeler ve önlemler konusunda bilgi aktarımı. Laboratuvara gönderilecek örneklerin alımı ve naklinde dikkat edilmesi gereken hususların ve biyogüvenlik kurallarının anlatılması. Derslerde not tutulması ve ders takibinin öneminin vurgulanması. Ruminantlarda gastrointestinal sistem hastalıklarına klinik yaklaşım ve gastrointestinal sistem hastalıklarının semptomları, Ağız ve ağız içi organların hastalıkları, yutak ve yemek borusu hastalıkları
|
2- |
TEORİK: Sindirim sistemi hastalıkları (Ön mide hastalıkları)
|
3- |
TEORİK: Sindirim sistemi hastalıkları (Ruminantlarda abomasum hastalıkları, Bağırsak Hastalıkları, Abdominal gerginik ile seyreden hastalıklar), Supervised self learning
|
4- |
TEORİK:Sindirim sistemi hastalıkları (Enfeksiyöz ve Paraziter Hastalıklar, Buzağı İshalleri)
|
5- |
TEORİK:Karaciğer Hastalıkları, Pankreas hastalıkları
|
6- |
TEORİK:Solunum sistemi hastalıkları, Supervised self learning
|
7- |
TEORİK: Seminerler ve ödev sunumları
|
8- |
TEORİK: Dolaşım sistemi hastalıkları (Ruminantlarda konjenital kalp hastalıkları, kalp aritmileri ve impuls iletimindeki bozukluklar,endokardial , myokardial ve perikardial hastalıklar)
|
9- |
Vize Sınavı
|
10- |
TEORİK: Dolaşım sistemi hastalıkları (Ruminantlarda anemi ve anemi ile seyreden hastalıklar, şok ve kan damarı hastalıkları)
|
11- |
TEORİK:Üriner sistemi hastalıkları, Supervised self learning
|
12- |
TEORİK: Deri hastalıkları
|
13- |
TEORİK: Sinir sistemi hastalıkları
|
14- |
TEORİK: Metabolizma hastalıkları
|
15- |
TEORİK: Zehirlenmeler, Aşılamalar ve koruyucu hekimlik uygulamaları, Supervised self learning
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Ruminantlarda olması muhtemel hastalıkları klinik olarak tanır, hastalıkların teşhislerine yönelik tanı yöntemlerini kullanır, gerektiğinde tanı materyallerini alır ve yetkili laboratuvarlara gönderir ve/veya test eder.
|
2- |
Ruminantlarda hastalıklara göre uygun tedavi planları geliştirir ve tedaviyi hastanın çıkarlarına ve mevcut kaynaklara göre uygular.
|
3- |
Ruminantlarda görülen hastalıklarının klinik ve laboratuvar bulgularını değerlendirir.
|
4- |
Ruminant iç hastalıkları alanında klinik vakaların çözümüne teorik bilgiyi uygular.
|
5- |
Farklı hastalıkların tedavisi veya profilaksisi için gerekli yöntemleri bilir ve koruyucu hekimlik uygulamalarını yapar.
|
6- |
Bulaşıcı ve salgın hastalıkların kontrolü̈ amacıyla, biyogüvenlik dâhil, gerekli önlemleri alır.
|
7- |
İhbarı zorunlu ve zoonoz hastalıkların belirtilerini tespit eder ve ilgili makamlara bildirmek de dâhil olmak üzere uygun önlemleri alır.
|
8- |
İş güvenliği ve biyogüvenlik tedbirlerini alır ve uygular.
|
9- |
Hem bireysel tıp hem de kolektif tıp ve üretim açısından ötanazi gibi prosedürler de dahil olmak üzere, her zaman hayvan refahını sağlamak için tıbbi ve yasal bilgiye sahip olur.
|
10- |
Klinik ve laboratuvar muayenelerinden elde ettiği bilgileri akıcı ve anlaşılır bir şekilde hasta sahibine iletir, klinik raporları hazırlarken ve protokolleri geliştirirken bu bilgileri açık ve düzenli bir şekilde sunar.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
veteriner fizyoloji alanındaki güncel bilgilere sahip olmak ve uzmanlık eğitimine hazır olabilmek
|
|
2- |
veteriner fizyoloji alanındaki güncel uygulamaları yapabilmek
|
|
3- |
Bağımsız olarak ve ayrıca çalışma ekibinin lideri ve bir üyesi olarak sorumluluk alabilmek, planlama yapabilmek, çalışabilmek, karşılaşılan sorunları çözebilmek
|
|
4- |
Yaşam boyu öğrenme ile ilişkili olarak sağlık alanındaki yeni bilgilere ulaşabilmek, değerlendirebilmek ve uygulayabilmek
|
|
5- |
Yabancı dili de kullanarak sağlık alanında yurt içinde ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilmek
|
|
6- |
Sağlık alanındaki verileri toplayabilmek, değerlendirebilmek ve kalite yönetimi sürecine uygun hareket edebilmek
|
|
7- |
veteriner fizyoloji alanındaki spesifik bilgilere sahip olmak
|
|
8- |
veteriner fizyoloji alanındaki deneysel uygulamaları yapabilmek
|
|
9- |
veteriner fizyoloji alanındaki edinilen bilgileri sentezleyip, yeni fikirler oluşturabilmek
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
3
|
45
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
15
|
1
|
15
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
10
|
1
|
10
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
1
|
1
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
2
|
1
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
75
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
70
|
Kısa sınav
|
1
|
20
|
Ödev
|
1
|
10
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Gül, Y. 2002. Geviş Getiren Hayvanların İç Hastalıkları, Medipres Malatya. Alaçam, E., Şahal, M. 1997. Sığır hastalıkları, Medisan, Ankara.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Gül, Y. 2002. Geviş Getiren Hayvanların İç Hastalıkları, Medipres Malatya. Alaçam, E., Şahal, M. 1997. Sığır hastalıkları, Medisan, Ankara.
|
|