Giriş | English

Lisans > İlahiyat Fakültesi > İlahiyat > REHBERLİK VE ÖZEL EĞİTİM
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
REHBERLİK VE ÖZEL EĞİTİM Birinci düzey İPFP564 Seçmeli 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. MUSTAFA ULU
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Doç. Dr. Mustafa ULU
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Bu derste öğrencilerin rehberlik hakkında temel kavramları açıklamaları, öğrenciyi tanıma alanında uygulamalar yapmaları, farklı rehberlik alanlarıyla ilgili sorunları açıklamaları ve çözüm önerilerinde bulunmaları amaçlanmaktadır.
Dersin tanımı Bu derste öğrencilere rehberlik hizmetleri hakkında temel bilgiler verilmekte, rehberlik ve öğrenciyi tanıma alanda uygulamalar yaptırılmakta, öğrencilerin farklı rehberlik alanlarıyla ilgili sorunları tanımalarına ve çözüm önerileri üretmelerine katkı sağlanmaktadır.

Dersin içeriği
1- Rehberlikle İlgili Temel Kavramlar
2- Eğitim Sürecinde Rehberlik Hizmetleri
3- Gelişimsel Rehberlik Programı
4- Okul Rehberlik Programı
5- Kişisel Rehberlik I (Okul Öncesi ve İlköğretim)
6- Kişisel Rehberlik II (Ortaöğretim ve Etkinlik Örnekleri)
7- Eğitsel Rehberlik I (Okul Öncesi ve İlköğretim)
8- Eğitsel Rehberlik II (Ortaöğretim ve Etkinlik Örnekleri)
9- Mesleki Rehberlik I (Okul Öncesi ve İlköğretim)
10- ARA SINAV
11- Mesleki Rehberlik II (Ortaöğretim ve Etkinlik Örnekleri)
12- Bireyi Tanıma Teknikleri I (Testler, Otobiyografi, Problem Tarama vb.)
13- Bireyi Tanıma Teknikleri II (Sosyometri, Kimdir bu?, Görüşme vb.)
14- Rehberlik Hizmetlerinde Örgüt ve Değ.
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Rehberlikle ilgili temel kavramları açıklar
2- Rehberlikteki başlıca hizmet türlerini açıklar.
3- Okullardaki rehberlik servislerini ve verilen hizmetleri açıklar.
4- Rehberlik sürecinde bireyi tanımanın önemini açıklar.
5- Bireyi tanıma tekniklerini etkenlikle uygular.
6- Eğitsel rehberlik hizmetleri çerçevesinde verilen hizmetleri açıklar.
7- Kişisel rehberlik hizmetleri çerçevesinde verilen hizmetleri açıklar.
8- Özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilerin sorunlarını belirler.
9- Mesleki rehberlik hizmetleri çerçevesinde verilen hizmetleri açıklar.
10- Okul PDR programlarını irdeleyerek, geliştirilmesine yönelik öneriler sunar.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
2- İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
3- İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
4- İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
5- Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
6- Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
7- Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
8- İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
9- İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
10- Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
11- Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
12- İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
13- Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
14- İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
15- İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
16- Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
17- Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
18- İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
19- İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
20- İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     72
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Binnur Yeşilyaprak, 21. Yüzyılda Eğitimde Rehberlik Hizmetleri (Gelişimsel Yaklaşım), Ankara, NOBEL Akademik Yayıncılık.
Yardımcı Kaynaklar -

Ders ile ilgili dosyalar