Ön koşul dersleri
|
BES 111 Beslenme İlkeleri dersini almış olmak
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. NESLİHAN ÖNER
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. NESLİHAN ÖNER
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
ARŞ. GÖR. DR. YAĞMUR YAŞAR FIRAT
ARŞ. GÖR. ASLI ONUR CANAYDIN
ARŞ. GÖR. BÜŞRA ASLAN GÖNÜL
ARŞ. GÖR. KÜBRA PASLIOĞLU
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze, uygulama
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı, farklı pişirme yöntemlerini ve bu yöntemlerin çeşitli besinler üzerine etkisini öğretmektir.
|
Dersin tanımı
|
Besin hazırlama ve pişirme yöntemleri ile bu yöntemlerin besinlerin organoleptik ve fiziksel özellikleri ve besin değeri üzerine etkilerini kapsayan konularını içerir.
|
1- |
Dersin Amacı, Giriş ve Ölçü Alma
|
2- |
Deneysel Besin Hazırlamada İlkeler
|
3- |
Süt ve Süt Ürünleri
|
4- |
Yumurta
|
5- |
Tahıllar
|
6- |
Etler, Kuru baklagiller, Sert Kabuklu Meyveler ve Yağlı Tohumlar
|
7- |
Sebze ve mMyveler
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Yağlar ve Tatlılar
|
10- |
Prebiyotikler ve Probiyotikler
|
11- |
Diyet Posası
|
12- |
Fonksiyonel Besinler
|
13- |
İşçi Beslenmesi
|
14- |
Yaşlı Beslenmesi
|
15- |
Türk Mutfak Kültüründeki Değişimler
|
16- |
Final Sınavı
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Besin gruplarının (Süt ve süt ürünleri, etler, kuru baklagiller, yumurta, tahıllar, sebze ve meyveler, yağlar ve tatlılar) besin hazırlama ve pişirme ilkelerini öğrenir ve bunların besin hazırlamadaki önemini kavrar.
|
2- |
Besin gruplarının (Süt ve süt ürünleri, etler, kuru baklagiller, yumurta, tahıllar, sebze ve meyveler, yağlar ve tatlılar) enerji ve besin ögesi içeriklerinin (makro-mikro besin ögeleri, vitaminler ve mineraller) hesaplanmasını öğrenir.
|
3- |
Makro ve micro nutrientlerin korunmasını sağlayan besin hazırlama ve pişirme tekniklerini ve ölçü alma yöntemlerini öğrenir.
|
4- |
Prebiyotik, probiyotik, diyet posası ve işlevsel besin kavramlarını ve vücuttaki işlevlerini öğrenir ve bu besinlerin beslenmedeki önemini kavrar.
|
5- |
Bazı özel grupların beslenmesinde dikkat edilmesi gereken durumları öğrenir.
|
6- |
Türk mutfak kültürü özelliklerini ve mutfak kültüründeki değişimleri öğrenir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Beslenme ve diyetetik alanına özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisine sahiptir.
|
|
2- |
Beslenme ve diyetetiğin farklı alanlarında karşılaşabileceği problemleri saptamada, eleştirel değerlendirmede, çözmede ve sonuca yönelik karar almada yetkindir.
|
|
3- |
Bireysel olarak, ekip içinde ve farklı disiplinlerle etkin bir biçimde çalışır.
|
|
4- |
Beslenme ve diyetetik uygulamaları ile ilgili güncel teknolojileri ve ekipmanları kullanır, veri tabanlarını sürekli ve etkin şekilde tarayarak kanıta dayalı doğru bilgiye ulaşır, işlevsel eğitim materyalleri geliştirir.
|
|
5- |
Türkçe ve en az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
|
|
6- |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir, bilimsel ve kültürel etkinliklere katılarak kendini sürekli yeniler.
|
|
7- |
Beslenme ve diyetetik alanında araştırma planlayabilme, uygulama yapabilme, araştırma verilerini değerlendirebilme ve raporlayabilme gibi temel araştırma becerilerine sahiptir.
|
|
8- |
Mesleki uygulamalarda ve alınan kararlarda sorumluluk üstlenir ve etik ilkelere bağlı kalır.
|
|
9- |
Mesleki uygulamaların toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
2
|
30
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
15
|
2
|
30
|
Ödevler
|
8
|
2
|
16
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
8
|
1
|
8
|
Kısa sınavlar
|
8
|
1
|
8
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
8
|
4
|
32
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
8
|
2
|
16
|
Toplam iş yükü
|
|
|
150
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
20
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
4
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Baysal A. Beslenme. Hatipoğlu Yayınevi, 14. Baskı. Ankara, 2012
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Türkiye Diyetisyenler Derneği, Besin Bileşim Cetveli, Ankara, 1991.
Eraslan N. Pişirme Yöntemleri. Detay Yayıncılık, Ankara, 2012.
Ünver B. Deneysel Yiyecek Hazırlama. Mars Matbaası, Ankara, 1987.
|
|