Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
YAPISAL ATIK YÖNETİMİ |
İkinci düzey |
MİM 505 |
Seçmeli |
1 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. BURCU SALGIN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. BURCU SALGIN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik /Yüzyüze Eğitim
|
Dersin amacı
|
Yapısal atıkların olumsuz etkilerinin irdelenmesi, yönetimi konusunda temel bilgilerin ve mevzuattaki gelişmelerin aktarılması yoluyla ile öğrencilerde çevre bilincinin oluşturulmasıdır.
|
Dersin tanımı
|
Teorik anlatımlar ve sunumlarla yapısal atıkların çevre ve ekonomi üzerindeki olumsuz etkilerini irdelemek, yapısal atıkların yönetimi konusunda öğrencilere temel bilgileri, güncel uygulamaları ve mevzuattaki gelişmeleri aktarmaktır.
|
1- |
Yapının yaşam süreçlerinin tanımlanması
Yapının yaşam süreçlerinde (yapım, kullanım, söküm/yıkım) oluşan yapısal atıkların tanımlanması
Konu ile ilgili ulusal/uluslararası makalelerin dağıtılması
|
2- |
Yapısal atıkların ekolojik ve ekonomik açıdan yarattığı olumsuzluklar
|
3- |
Yeşil Bina Değerlendirme Sistemlerinde yapısal atıkların yeri (LEED, BREEAM, DoW, C2C, ICM, SmartWASTE)
|
4- |
Yapının yaşam süreçlerinde yapısal atıkların önlenmesi/azaltılması bağlamında tasarımcının rolü
|
5- |
“Atık Oluşmayan Tasarım” stratejileri
|
6- |
Yapısal atıkların geri kazanımı (yeniden kullanım/yeniden işlevlendirme/geri dönüşüm)
|
7- |
Yapısal atıkların depolanması ve yok edilmesi
|
8- |
Şantiye yönetimi kapsamında yapısal atıkların yönetimi (taşıma ve depolama kuralları)
Yapı üretiminde atık yönetimi ile ilgili kanun, yönetmelik, şartname ve standartlar
|
9- |
ARASINAV
|
10- |
Öğrencilerin seçtikleri konuda hazırladıkları ödevin sunumu / Makaleler üzerinde tartışmalar
|
11- |
Öğrencilerin seçtikleri konuda hazırladıkları ödevin sunumu / Makaleler üzerinde tartışmalar
|
12- |
Öğrencilerin seçtikleri konuda hazırladıkları ödevin sunumu / Makaleler üzerinde tartışmalar
|
13- |
Öğrencilerin seçtikleri konuda hazırladıkları ödevin sunumu / Makaleler üzerinde tartışmalar
|
14- |
Genel Tekrar ve Soru-Cevap
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Yapısal atıkları tanımlar.
|
2- |
Atık yönetim hiyerarşisini açıklar.
|
3- |
Yapısal atık oluşmayacak tasarım stratejilerini açıklar.
|
4- |
Yapı malzemesi seçiminde doğru kararlar alma becerisi edinir.
|
5- |
Bilgiyi birleştirme ve uygulayabilme becerisi edinir.
|
6- |
Literatür takibi, proje sunumu ve makale yazımı için alana ilişkin mesleki İngilizce terminolojisini kullanır.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mimari Tasarım
|
|
2- |
Konstrüksiyon/Yapı Bilgisi
|
|
3- |
Tarihi Çevre Koruma ve Belgeleme
|
|
4- |
Mimarlık Tarihi
|
|
5- |
Mimarlık Kuramı/ Bina Bilgisi
|
|
6- |
Malzeme Bilgisi
|
|
7- |
Kentsel Tasarım/Şehircilik
|
|
8- |
Sanat Tarihi
|
|
9- |
Binalarda Enerji Performansı ve Sürdürülebilirlik
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
3
|
39
|
Ödevler
|
4
|
4
|
16
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
4
|
4
|
16
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
4
|
4
|
16
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
12
|
12
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
4
|
4
|
16
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
4
|
6
|
24
|
Toplam iş yükü
|
|
|
184
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
- Higgins, T.E., Pollution Prevention Handbook, Lewis Publisher, A CRC Press Company, 1995.
- Hansen, T.C., Recycling of demolished concrete and masonry, Rilem Report 6, Taylor&Farncis Group, London, New York, 1992.
- M.C.Limbachiya, J.J. Roberts, Construction Demolition Waste, Thomas Telford Publishing, USA, 2004
|
Yardımcı Kaynaklar
|
- M. Osmani, J. Glass, A.D.F. Price, “Architects’ perspectives on construction waste reduction by design”, Waste Management (2007)
- C.S. Poon, Ann T.W. Yu, L.H. Ng, “On-site sorting of construction and demolition waste in Hong Kong”, Resources, Conservation and Recycling 32 (2001) 157–172
- Clodagy Mc Grath, “Waste Minimisation in Practice”, Resources, Conservation and Recycling 32(2001) 227–238.
- John Saunders, Peter Wynn, “Attitudes towards waste minimisation amongst labour only sub-contractors”, Structural Survey, Volume 22 • Number 3 • 2004 • pp. 148–155
- Vivian W.Y. Tam, L.Y. Shen, Ivan W.H. Fung, J.Y. Wang, “Controlling construction waste by implementing governmental ordinances in Hong Kong”, Construction Innovation, Vol. 7 No. 2, 2007, pp. 149-166
- D. Fatta, “Generation and management of construction and demolition waste in Greece—an existing challenge”, Resources, Conservation and Recycling 40 (2003) 81–91
- E. K. Lauritzen, “Emergency construction waste management”, Safety Science 30 (1998) 45-53
- Hafriyat Toprağı, İnşaat ve Yıkıntı Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği, 25406 sayı, 18 Mart 2004.
- Çevre Yönetim Sistemi Standartları, ISO 14001
|
|