Giriş | English

Lisans > Güzel Sanatlar Fakültesi > Resim > YAPISAL ATIK YÖNETİMİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
YAPISAL ATIK YÖNETİMİ Birinci düzey MİM 505 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. BURCU SALGIN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. BURCU SALGIN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Teorik /Yüzyüze Eğitim
Dersin amacı Yapısal atıkların olumsuz etkilerinin irdelenmesi, yönetimi konusunda temel bilgilerin ve mevzuattaki gelişmelerin aktarılması yoluyla ile öğrencilerde çevre bilincinin oluşturulmasıdır.
Dersin tanımı Teorik anlatımlar ve sunumlarla yapısal atıkların çevre ve ekonomi üzerindeki olumsuz etkilerini irdelemek, yapısal atıkların yönetimi konusunda öğrencilere temel bilgileri, güncel uygulamaları ve mevzuattaki gelişmeleri aktarmaktır.

Dersin içeriği
1- Yapının yaşam süreçlerinin tanımlanması Yapının yaşam süreçlerinde (yapım, kullanım, söküm/yıkım) oluşan yapısal atıkların tanımlanması Konu ile ilgili ulusal/uluslararası makalelerin dağıtılması
2- Yapısal atıkların ekolojik ve ekonomik açıdan yarattığı olumsuzluklar
3- Yeşil Bina Değerlendirme Sistemlerinde yapısal atıkların yeri (LEED, BREEAM, DoW, C2C, ICM, SmartWASTE)
4- Yapının yaşam süreçlerinde yapısal atıkların önlenmesi/azaltılması bağlamında tasarımcının rolü
5- “Atık Oluşmayan Tasarım” stratejileri
6- Yapısal atıkların geri kazanımı (yeniden kullanım/yeniden işlevlendirme/geri dönüşüm)
7- Yapısal atıkların depolanması ve yok edilmesi
8- Şantiye yönetimi kapsamında yapısal atıkların yönetimi (taşıma ve depolama kuralları) Yapı üretiminde atık yönetimi ile ilgili kanun, yönetmelik, şartname ve standartlar
9- ARASINAV
10- Öğrencilerin seçtikleri konuda hazırladıkları ödevin sunumu / Makaleler üzerinde tartışmalar
11- Öğrencilerin seçtikleri konuda hazırladıkları ödevin sunumu / Makaleler üzerinde tartışmalar
12- Öğrencilerin seçtikleri konuda hazırladıkları ödevin sunumu / Makaleler üzerinde tartışmalar
13- Öğrencilerin seçtikleri konuda hazırladıkları ödevin sunumu / Makaleler üzerinde tartışmalar
14- Genel Tekrar ve Soru-Cevap
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Yapısal atıkları tanımlar.
2- Atık yönetim hiyerarşisini açıklar.
3- Yapısal atık oluşmayacak tasarım stratejilerini açıklar.
4- Yapı malzemesi seçiminde doğru kararlar alma becerisi edinir.
5- Bilgiyi birleştirme ve uygulayabilme becerisi edinir.
6- Literatür takibi, proje sunumu ve makale yazımı için alana ilişkin mesleki İngilizce terminolojisini kullanır.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Özgün düşünme: Verilen bir ödev veya kendi projesi için bireysel veya takım çalışmasında kullanılmak üzere özgün düşünceler geliştirebilme, kavram, teklif, çözüm ve kanıt üretebilme,
2- Yeni fikir üretme: İnceleme, araştırma, görselleştirme ve hayal etme süreçlerinde ıraksak ve yakınsak düşünme yeterliliği gösterebilme, orijinal ve yeni bakış açısı sunan fikir üretebilme,
3- Etkinlik yönetme: Bir etkinliğin başlangıcından sonucuna kadarki süreçlerini; amaca uygun malzeme, yöntem, teknik ve ortamı seçebilme, düzenleme ve yönetme becerilerini gösterebilme
4- Taslama, tasarı, tasarıma ulaşma: Fikir üretiminden sonuç üretimine işe kadar, çalışmanın tüm süreçlerini yönetebilme ve hedeflenen sonuca ulaşabilme,
5- Üretme motivasyonu kazanma: Girişimci ve üretken davranış biçimi kazanarak, çalışma tempo ve disiplini içinde üretkenlik gösterebilme,
6- Kendini Yönetme: Bağımsız düşünme, hedef oluşturma, üretim ve çalışma süreçlerini yöneterek, zamanında iş teslim edebilme disiplini geliştirebilme
7- Alan yazını takip etme: Alanın dil ve terminolojisine hakim olma; kendini geliştirmek ve güncel sanata hakim olabilmek için alan yazını takip edebilme,
8- Etik değerlere uyma: Eğitim sürecinde, sanatsal etkinliklerde ve gerçekleştirdiği sanat pratiklerinde, alan etiğine ve alan disiplinine sahip olabilme
9- Paydaşlarla iletişim kurma: Dış paydaşlarla iletişim etkinliklerine dahil olabilme, dış ve iç paydaşlarla ilişkiler, sanat tüketicisi, sanat piyasası, iş partnerleri ile takım çalışmaları gerçekleştirebilme,
10- Çağdaş teknolojileri kullanma: Farklı ve çağdaş teknolojileri etkili şekilde kullanabilme, bu teknolojilerin kullanıldığı çalışmalara dahil olabilme,
11- Disiplinler arası çalışmalar yapma: Güncel sanat pratiklerinde disiplinler arası çalışmalarda yer alabilme, disiplinler arası yaklaşım ve yöntemleri kullanabilme,
12- Eleştirel yaklaşım: Eleştirel düşünme becerilerini kullanarak yeni bilgileri, farklı uygulamaları kavrama ve analiz edebilme; alan araştırmalarını değerlendirebilme, özgün eleştiri geliştirebilme,
13- Grup çalışması yapma: Alan dahilinde ziyaretler, sanat etkinlikleri gibi faaliyetlerde grup çalışması içinde görev alabilme, işbirliği yapabilme, iletişim kurabilme
14- İfade: Fikir ve üretimlerini görsel, yazılı, sözlü, ifade edebilme, geri dönütleri kullanarak fikrini ya da üretimini geliştirebilme,
15- Çalışma disiplini ve gelişme azmi: Alanda disiplinli çalışmaya ve kendini geliştirmeye istekli ve açık olabilme. Kendine hedefler belirleme, hedefleri doğrultusunda çalışma azmi gösterebilme; alanda gelişimine katkı sağlayacak süreçlere dahil olma ve bunların sürekliliğini sağlayabilme,
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 3 39
Ödevler 4 4 16
Sunum / Seminer hazırlama 4 4 16
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 4 4 16
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 12 12
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 4 4 16
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 4 6 24
Toplam iş yükü     184
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı - Higgins, T.E., Pollution Prevention Handbook, Lewis Publisher, A CRC Press Company, 1995. - Hansen, T.C., Recycling of demolished concrete and masonry, Rilem Report 6, Taylor&Farncis Group, London, New York, 1992. - M.C.Limbachiya, J.J. Roberts, Construction Demolition Waste, Thomas Telford Publishing, USA, 2004
Yardımcı Kaynaklar - M. Osmani, J. Glass, A.D.F. Price, “Architects’ perspectives on construction waste reduction by design”, Waste Management (2007) - C.S. Poon, Ann T.W. Yu, L.H. Ng, “On-site sorting of construction and demolition waste in Hong Kong”, Resources, Conservation and Recycling 32 (2001) 157–172 - Clodagy Mc Grath, “Waste Minimisation in Practice”, Resources, Conservation and Recycling 32(2001) 227–238. - John Saunders, Peter Wynn, “Attitudes towards waste minimisation amongst labour only sub-contractors”, Structural Survey, Volume 22 • Number 3 • 2004 • pp. 148–155 - Vivian W.Y. Tam, L.Y. Shen, Ivan W.H. Fung, J.Y. Wang, “Controlling construction waste by implementing governmental ordinances in Hong Kong”, Construction Innovation, Vol. 7 No. 2, 2007, pp. 149-166 - D. Fatta, “Generation and management of construction and demolition waste in Greece—an existing challenge”, Resources, Conservation and Recycling 40 (2003) 81–91 - E. K. Lauritzen, “Emergency construction waste management”, Safety Science 30 (1998) 45-53 - Hafriyat Toprağı, İnşaat ve Yıkıntı Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği, 25406 sayı, 18 Mart 2004. - Çevre Yönetim Sistemi Standartları, ISO 14001

Ders ile ilgili dosyalar