Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
EDEBİYAT BİLİMİ I |
İkinci düzey |
TDE 551 |
Seçmeli |
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. HÜLYA ERAYDIN ARGUNŞAH
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. HÜLYA ERAYDIN ARGUNŞAH
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. HÜLYA ERAYDIN ARGUNŞAH
|
Dersin veriliş şekli
|
YÜZYÜZE EĞİTİM
|
Dersin amacı
|
Edebiyatın sanat ve bilim olarak tanımlanması ve bilim olarak edebiyatın çalışma alanları ve bu alanların meseleleri hakkında düşünmenin başlatılması ve bütün elde edilen ve tartışılanların Türk edebiyatı ile ilişkilendirilmesi.
|
Dersin tanımı
|
Edebiyatın sanat ve bilim olarak içeriği ve üretimi üzerinde düşünce üretimi yapılır.
|
1- |
Edebiyat nedir, sanat ve bilim olarak edebiyat, edebiyat bilim midir, genel bir edebiyat teorisine ulaşmak mümkün müdür soruları üzerine açıklama ve tartışmalar.
|
2- |
Edebiyatın işlevi nedir? sorusu üzerine açıklama ve çalışmalar.
|
3- |
Edebiyat bilimi, edebiyat eleştirisi ve edebiyat teorisi kavramları ve Türk edebiyatındaki uygulamaları.
|
4- |
Edebiyata ve edebiyat bilimine yüklenen farklı tanımlar, anlamlar ve yaklaşımlar, bunların tanıtımı ve karşılaştırılması I
|
5- |
Edebiyata ve edebiyat bilimine yüklenen farklı tanımlar, anlamlar ve yaklaşımlar, bunların tanıtımı ve karşılaştırılması II (Tanıtma, tartışma ve uygulamalar)
|
6- |
Edebiyata ve edebiyat bilimine yüklenen farklı tanımlar, anlamlar ve yaklaşımlar, bunların tanıtımı ve karşılaştırılması III (Tanıtma, tartışma ve uygulamalar)
|
7- |
Ara sınav
|
8- |
Edebiyat tarihi nedir? Edebiyat bilimi ve edebiyat tarihi ilişkileri nedir? Edebiyat tarihinin gereklilikleri nelerdir?
|
9- |
Türk edebiyatı tarihi yazma ve bu konudaki sorunlar nelerdir? Türk edebiyatı tarihi örnekleri üzerinde karşılaştırmalı çalışmalar I
|
10- |
Türk edebiyatı tarihi örnekleri üzerinde karşılaştırmalı çalışmalar I
|
11- |
Türk edebiyatı tarihi örnekleri üzerinde karşılaştırmalı çalışmalar II
|
12- |
Karşılaştırmalı edebiyat ve millî edebiyat kavramları I
|
13- |
Karşılaştırmalı edebiyat ve millî edebiyat kavramları II
|
14- |
Edebiyat Bilimi I dersi genel değerlendirme
|
15- |
-Final sınavı
|
16- |
-
|
17- |
-
|
18- |
-
|
19- |
-
|
20- |
-
|
1- |
Sanat olarak edebiyat ve bilim olarak edebiyatın içeriği, bilim olarak edebiyatın sorunları ve karmaşası, metot konusunda birikim oluşturulması
|
2- |
Edebiyat bilimi konusunda çeşitli çalışmalar ve bunların sorunları
|
3- |
Edebiyatın tarih, psikoloji, sosyoloji gibi alanlarla ilişkisi, bu alanlarla ilişkinin katkıları ve sorunları konusunda dikkat kazandırma.
|
4- |
Edebiyat tarihi, edebiyat eleştirisi ve edebiyat biliminin yakınlıkları konusunda birikim kazandırma.
|
5- |
Edebiyat tarihi yazma ve problemleri üzerinde birikim oluşturma.
|
6- |
Edebi türler ve edebi türlerin incelenmesi konusunda dikkat kazandırma.
|
7- |
-
|
8- |
-
|
9- |
-
|
10- |
-
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Türk Dili ve edebiyatı alanında araştırma ve çalışma için temel bilgi ve becerileri kazanır.
|
|
2- |
Türk Dili ve edebiyatı alanındaki kavram ve teorileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir.
|
|
3- |
Türk Dili ve edebiyatının başlangıçtan günümüze kadarki tarihi gelişim ve değişimine vakıf olur.
|
|
4- |
Türk Dili ve edebiyatı konularında ileri düzey araştırma ve çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir.
|
|
5- |
Osmanlı Türkçesiyle yazılmış edebi metinleri okuma, yazma ve anlama bilgi ve becerisine sahip olur.
|
|
6- |
Türkçeyi doğru, güzel ve etkili bir şekilde kullanır.
|
|
7- |
Türk halk kültürü ve edebiyatının sözlü-yazılı ürünlerini ve kaynaklarını tanır.
|
|
8- |
Dil ve edebiyat alanlarındaki duyarlılık ve zevkini geliştirir.
|
|
9- |
Bilimsel düşünmeyi öğrenir.
|
|
10- |
Mesleki terminolojiye hâkim olur.
|
|
11- |
Türk Dili ve edebiyatı alanıyla ilgili bilgi ve dökümanlara internet ve kütüphaneler aracılığıyla ulaşabilir.
|
|
12- |
Disipline ilişkin sorunları görme, eleştirel bakış açısıyla değerlendirme ve çözüm üretme yetisi kazanır.
|
|
13- |
Alanla ilgili karşılaşılan problemleri çözmeye dayalı öneriler geliştirebilir.
|
|
14- |
Türk Dili ve edebiyatının etkilendiği düşünce ve sanat hareketlerini ve bunların izlerini tespit eder.
|
|
15- |
Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirmeler yapabilir
|
|
16- |
Akademik dünyayı tanır.
|
|
17- |
Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin farkına varır.
|
|
18- |
Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesine sahip olur.
|
|
19- |
Bilimsel ve mesleki etik ve sorumluluk sahibi olur.
|
|
20- |
Yaşadığı dünya, içinde bulunduğu toplum ve kendisi hakkında eleştirel bir anlayışa sahip olur
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
5
|
70
|
Ödevler
|
2
|
5
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
4
|
5
|
20
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
151
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
20
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
2
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Rene Wellek- Austin Varren, Edebiyat Teorisi, İstanbul: Dergâh Yay.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Pospelov, Edebiyat Bilimi, Evrensel Bas.
Eaglaton, Edebiyat Kuramı,İstanbul: Ayrıntı Yay.
İsmail Çetişli, Edebiyat Bilimi, Ankara: Akçağ Yay.
Livingston, Geleneksel Edebiyat Teorisi,İnsan Yay.
İsmet Emre, Edebiyat Bilim, Ankara: Anı Yay.
Gürsel Aytaç, Genel Edebiyat Bilimi,Doğu Batı Yay.
|
|