Giriş | English

Yüksek Lisans > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Türk Dili Ed. (yüksek Lisans) > EDEBİYAT BİLİMİ I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
EDEBİYAT BİLİMİ I İkinci düzey TDE 551 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör PROF. DR. HÜLYA ERAYDIN ARGUNŞAH
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. HÜLYA ERAYDIN ARGUNŞAH
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. HÜLYA ERAYDIN ARGUNŞAH
Dersin veriliş şekli YÜZYÜZE EĞİTİM
Dersin amacı Edebiyatın sanat ve bilim olarak tanımlanması ve bilim olarak edebiyatın çalışma alanları ve bu alanların meseleleri hakkında düşünmenin başlatılması ve bütün elde edilen ve tartışılanların Türk edebiyatı ile ilişkilendirilmesi.
Dersin tanımı Edebiyatın sanat ve bilim olarak içeriği ve üretimi üzerinde düşünce üretimi yapılır.

Dersin içeriği
1- Edebiyat nedir, sanat ve bilim olarak edebiyat, edebiyat bilim midir, genel bir edebiyat teorisine ulaşmak mümkün müdür soruları üzerine açıklama ve tartışmalar.
2- Edebiyatın işlevi nedir? sorusu üzerine açıklama ve çalışmalar.
3- Edebiyat bilimi, edebiyat eleştirisi ve edebiyat teorisi kavramları ve Türk edebiyatındaki uygulamaları.
4- Edebiyata ve edebiyat bilimine yüklenen farklı tanımlar, anlamlar ve yaklaşımlar, bunların tanıtımı ve karşılaştırılması I
5- Edebiyata ve edebiyat bilimine yüklenen farklı tanımlar, anlamlar ve yaklaşımlar, bunların tanıtımı ve karşılaştırılması II (Tanıtma, tartışma ve uygulamalar)
6- Edebiyata ve edebiyat bilimine yüklenen farklı tanımlar, anlamlar ve yaklaşımlar, bunların tanıtımı ve karşılaştırılması III (Tanıtma, tartışma ve uygulamalar)
7- Ara sınav
8- Edebiyat tarihi nedir? Edebiyat bilimi ve edebiyat tarihi ilişkileri nedir? Edebiyat tarihinin gereklilikleri nelerdir?
9- Türk edebiyatı tarihi yazma ve bu konudaki sorunlar nelerdir? Türk edebiyatı tarihi örnekleri üzerinde karşılaştırmalı çalışmalar I
10- Türk edebiyatı tarihi örnekleri üzerinde karşılaştırmalı çalışmalar I
11- Türk edebiyatı tarihi örnekleri üzerinde karşılaştırmalı çalışmalar II
12- Karşılaştırmalı edebiyat ve millî edebiyat kavramları I
13- Karşılaştırmalı edebiyat ve millî edebiyat kavramları II
14- Edebiyat Bilimi I dersi genel değerlendirme
15- -Final sınavı
16- -
17- -
18- -
19- -
20- -

Dersin öğrenme çıktıları
1- Sanat olarak edebiyat ve bilim olarak edebiyatın içeriği, bilim olarak edebiyatın sorunları ve karmaşası, metot konusunda birikim oluşturulması
2- Edebiyat bilimi konusunda çeşitli çalışmalar ve bunların sorunları
3- Edebiyatın tarih, psikoloji, sosyoloji gibi alanlarla ilişkisi, bu alanlarla ilişkinin katkıları ve sorunları konusunda dikkat kazandırma.
4- Edebiyat tarihi, edebiyat eleştirisi ve edebiyat biliminin yakınlıkları konusunda birikim kazandırma.
5- Edebiyat tarihi yazma ve problemleri üzerinde birikim oluşturma.
6- Edebi türler ve edebi türlerin incelenmesi konusunda dikkat kazandırma.
7- -
8- -
9- -
10- -

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Türk Dili ve edebiyatı alanında araştırma ve çalışma için temel bilgi ve becerileri kazanır.
2- Türk Dili ve edebiyatı alanındaki kavram ve teorileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir.
3- Türk Dili ve edebiyatının başlangıçtan günümüze kadarki tarihi gelişim ve değişimine vakıf olur.
4- Türk Dili ve edebiyatı konularında ileri düzey araştırma ve çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir.
5- Osmanlı Türkçesiyle yazılmış edebi metinleri okuma, yazma ve anlama bilgi ve becerisine sahip olur.
6- Türkçeyi doğru, güzel ve etkili bir şekilde kullanır.
7- Türk halk kültürü ve edebiyatının sözlü-yazılı ürünlerini ve kaynaklarını tanır.
8- Dil ve edebiyat alanlarındaki duyarlılık ve zevkini geliştirir.
9- Bilimsel düşünmeyi öğrenir.
10- Mesleki terminolojiye hâkim olur.
11- Türk Dili ve edebiyatı alanıyla ilgili bilgi ve dökümanlara internet ve kütüphaneler aracılığıyla ulaşabilir.
12- Disipline ilişkin sorunları görme, eleştirel bakış açısıyla değerlendirme ve çözüm üretme yetisi kazanır.
13- Alanla ilgili karşılaşılan problemleri çözmeye dayalı öneriler geliştirebilir.
14- Türk Dili ve edebiyatının etkilendiği düşünce ve sanat hareketlerini ve bunların izlerini tespit eder.
15- Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirmeler yapabilir
16- Akademik dünyayı tanır.
17- Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin farkına varır.
18- Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesine sahip olur.
19- Bilimsel ve mesleki etik ve sorumluluk sahibi olur.
20- Yaşadığı dünya, içinde bulunduğu toplum ve kendisi hakkında eleştirel bir anlayışa sahip olur
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Ödevler 2 5 10
Sunum / Seminer hazırlama 4 5 20
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 4 4
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 4 4
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     151
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 2 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Rene Wellek- Austin Varren, Edebiyat Teorisi, İstanbul: Dergâh Yay.
Yardımcı Kaynaklar Pospelov, Edebiyat Bilimi, Evrensel Bas. Eaglaton, Edebiyat Kuramı,İstanbul: Ayrıntı Yay. İsmail Çetişli, Edebiyat Bilimi, Ankara: Akçağ Yay. Livingston, Geleneksel Edebiyat Teorisi,İnsan Yay. İsmet Emre, Edebiyat Bilim, Ankara: Anı Yay. Gürsel Aytaç, Genel Edebiyat Bilimi,Doğu Batı Yay.

Ders ile ilgili dosyalar