Giriş | English

Yüksek Lisans > Sağlik Bilimleri Enstitüsü > Hemşirelik (yüksek Lisans) > KADIN SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ II
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
KADIN SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ II İkinci düzey HEM 551 Seçmeli 1 8.00 8.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör PROF. DR. SALİME MUCUK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. SALİME MUCUK
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Teorik
Dersin amacı Bu ders öğrenciye kadın ve anne sağlığının korunması, yükseltilmesi ve kadına ve anneye özgü fiziksel, psiko-sosyal sorunları yeni gelişmelerin ışığı altında kazandırır.
Dersin tanımı Bu derste öğrenciye interaktif eğitim yaptırılır. Öğrenciye hazırlanması için iki hafta süre verilir ve en az beş yabancı kaynakla sunum yapması beklenir.

Dersin içeriği
1- Derse Giriş-Dersin Tanımı, İçeriği, Öğretim Yöntemi ve Kaynakların Tanıtılması-
2- Konuya hazırlık, literatür tarama
3- Konuya hazırlık, literatür tarama
4- Kadının Dünya ve Türkiye’deki Durumu, Erişkin Dönemdeki Kadının Özellikleri, Kadın Hayatının Devreleri
5- Ülkemizde Kadın Sağlığının Durumu
6- Dünyada ve Türkiye’de Anne Ölümleri, İstenmeyen Gebelik ve Düşüklerin Kadın Sağlığına Etkisi
7- Üreme Sağlığı, Üreme Sağlığı Sorunları ve Hemşirelik Bakımı (Tanımı ve Önemi, Amacı ve Kapsamı, Uluslar Arası Kararlarda ve Türkiye’de Üreme Sağlığı Alanındaki Uygulamalar)
8- Toplumsal Cinsiyet Kavramı ve Kadın Sağlığına Etkisi
9- Kadınla İlgili Yapılan Uluslar Arası Toplantılar ve Ülkemize Yansımaları
10- Kadının İnsan ve Sağlık Hakkı ( Medeni Kanun, Avrupa Birliğinin Ön gördüğü Yasal Düzenlemeler, Üreme Sağlığı Hakları)
11- Güvenli Annelik
12- Hemşirelik kanunu, hemşirelik yönetmeliği, Kadın sağlığı ve hastalıkları hemşiresinin görev yetki ve sorumlulukları
13- Şiddet ve Kadın,Kadın-Çalışma Yaşamı, Politika ve Din, Kentleşme-Göçler ve Kadın Konuları
14- Toplum, Kültür ve Sağlık ilişkisi ve kadın sağlığına yansımaları
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Üreme Sağlığı, Üreme Sağlığı Sorunları ve Hemşirelik Bakımını Tanımı ve Önemi, Amacı ve Kapsamı, Uluslar Arası Kararlarda ve Türkiye’de Üreme Sağlığı Alanındaki Uygulamalar)tanımlayabilme
2- Ülkemizde Kadın Sağlığının Durumunu açıklayabilme
3- Dünyada ve Türkiye’de Anne Ölümleri, İstenmeyen Gebelik ve Düşüklerin Kadın Sağlığına Etkisini açıklayabilme
4- Kadınla İlgili Yapılan Uluslar Arası Toplantılar ve Ülkemize Yansımalarını açıklayabilme
5- Toplumsal Cinsiyet Kavramı ve Kadın Sağlığına Etkisini anlatabilme
6- Kadın-Çalışma Yaşamı, Politika ve Din, Kentleşme-Göçler ve Kadın Konularını açıklayabilme
7- Kadın Sağlığına şiddetin etkisini açıklayabilme
8- Güvenli annekiği açıklayabilme
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Hemşirelik felsefesini bilir
2- Hemşireliğin temel kavramları arasındaki ilişkiyi analiz eder
3- Hemşireliğin mesleki değerlerini içselleştirir
4- Hemşirelik alanında derin ve sistematik bir bilgi düzeyine sahip olur
5- Sağlık alanındaki modern, teknik ve bilgi teknolojilerini bilerek kanıta dayalı hemşirelik uygulamaları doğrultusunda bilgi ve becerisini kullanır
6- Grup içinde -lider ve/veya üye olarak- uyum içinde çalışır.
7- İş yaşamında yeni durumları çabuk öğrenir ve farklı beceriler geliştirir.
8- Geliştirdiği profesyonel hemşirelik bilincini hemşirelik bakımına yansıtır
9- Hemşirelik alanına katkı sağlayacak araştırmalar yapar
10- Hemşirelik alanına özgü bilimsel gelişmeleri izler
11- Hemşirelik alanına özgü eriştiği bilgiyi analiz eder
12- Kanıta dayalı uygulamaları hemşirelik bakımına yansıtır
13- Hemşirelik öğretiminin temel felsefesini bilir
14- Hemşirelik öğretiminde uygun öğretim ilke ve yöntemleri kullanır
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 12 7 84
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 8 3 24
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 4 8
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 2 2
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 4 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 4 2 8
Toplam iş yükü     194
AKTS     8.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 40
Yarıyıl içi toplam   80
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Taşkın L . Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, Sistem Ofset Matbaacılık Ankara, 2012. 7- Ergenlerin Sağlık Bilincinin Geliştirilmesi Projesi-Ergenler ve Sağlık Durum Raporu 2002, Kadın ve Çocuk Sağlığı Eğitim ve Araştırma Birimi İstanbul Üniversitesi İstanbul Tıp Fakültesi, 2003:4-24 8- Hackenberry MS, Wilson D Wong’s Nursing Care of Infant and Children, Edition, Mosby Elsevier 8. Ed. 2007. 9- Çavuşoğlu H, Çocuk Sağlığı Hemşireliği, II. Cilt, 2013. 10- Yiğit R., Çocukluk Dönemlerinde Büyüme ve Gelişme. Mersin üniversitesi yayınları 2005. 11- Öztürk O (2007) Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, 7. Basım, Medikomat Basım, Ankara. 12- Erci B, Avcı İA, Hacıalioğlu N, ve ark. Halk Sağlığı Hemşireliği. İçinde: Temel Sağlık Hizmetleri. Türkiye’de Sağlık Örgütlenmesi. Ed. Erci Behice, Göktuğ Yayınları, Amasya, 2009, s: 9-28. 13- Öztek Z, Üner S, Eren N. Sağlık hizmetleri ve Sağlık yönetimi. Ed: Güler Ç, Akın L. İçinde: Halk Sağlığı Temel Bilgiler Cilt. III, 2. Baskı, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara, 2012 , s: 1480-1525. 14- Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü, Ulusal Aile Planlaması Hizmet Rehberi, Cilt I, Damla Matbaacılık, Reklamcılık ve Yayıncılık Ltd.Şti., Ankara, 2000.
Yardımcı Kaynaklar Cumhuriyetin 75. Yılında Türkiye’de Kadının Durumu (2002) “Sağlık” T.C. Başbakanlık Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü, Ankara, s:15-23 16- Türmen T. (2003) Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Sağlığı, Toplumsal Cinsiyet, Sağlık ve Kadın, Ed: Akın A, Hacettepe Üniversitesi Kadın Sorunları Araştırma ve Uygulama Merkezi, Ankara. 17- Cüceloğlu D (2000) Yeniden İnsan İnsana, Remzi Kitabevi, İstanbul 18- Cüceloğlu D (2003) İletişim Donanımları, Remzi Kitabevi, İstanbul 19- Terakye G (1998) Hasta- Hemşire İlişkileri, Zirve Ofset, Ankara 20- Bilen M. Sağlıklı İnsan İlişkileri,5. Baskı,Armoni LTD Şirketi, Ankara 21- Öztürk Y. Ve Günay O. (2011) Yetişkin Sağlığı , Halk Sağlığı Genel Bilgiler, Erciyes Üniversiyesi yayınları No:172,Kayseri Emiroğlu N. Yıldız A., İş Yeri Hemşireliği, Teknik Rapor No:6, Halk Sağlığı Kurumu Derneği, Sağlık Ve Sosyal Yardım Vakfı.

Ders ile ilgili dosyalar