Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. SALİME MUCUK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. SALİME MUCUK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik
|
Dersin amacı
|
Bu ders öğrenciye kadın ve anne sağlığının korunması, yükseltilmesi ve kadına ve anneye özgü fiziksel, psiko-sosyal sorunları yeni gelişmelerin ışığı altında kazandırır.
|
Dersin tanımı
|
Bu derste öğrenciye interaktif eğitim yaptırılır. Öğrenciye hazırlanması için iki hafta süre verilir ve en az beş yabancı kaynakla sunum yapması beklenir.
|
1- |
Derse Giriş-Dersin Tanımı, İçeriği, Öğretim Yöntemi ve Kaynakların Tanıtılması-
|
2- |
Konuya hazırlık, literatür tarama
|
3- |
Konuya hazırlık, literatür tarama
|
4- |
Kadının Dünya ve Türkiye’deki Durumu, Erişkin Dönemdeki Kadının Özellikleri, Kadın Hayatının Devreleri
|
5- |
Ülkemizde Kadın Sağlığının Durumu
|
6- |
Dünyada ve Türkiye’de Anne Ölümleri, İstenmeyen Gebelik ve Düşüklerin Kadın Sağlığına Etkisi
|
7- |
Üreme Sağlığı, Üreme Sağlığı Sorunları ve Hemşirelik Bakımı (Tanımı ve Önemi, Amacı ve Kapsamı, Uluslar Arası Kararlarda ve Türkiye’de Üreme Sağlığı Alanındaki Uygulamalar)
|
8- |
Toplumsal Cinsiyet Kavramı ve Kadın Sağlığına Etkisi
|
9- |
Kadınla İlgili Yapılan Uluslar Arası Toplantılar ve Ülkemize Yansımaları
|
10- |
Kadının İnsan ve Sağlık Hakkı ( Medeni Kanun, Avrupa Birliğinin Ön gördüğü Yasal Düzenlemeler, Üreme Sağlığı Hakları)
|
11- |
Güvenli Annelik
|
12- |
Hemşirelik kanunu, hemşirelik yönetmeliği, Kadın sağlığı ve hastalıkları hemşiresinin görev yetki ve sorumlulukları
|
13- |
Şiddet ve Kadın,Kadın-Çalışma Yaşamı, Politika ve Din, Kentleşme-Göçler ve Kadın Konuları
|
14- |
Toplum, Kültür ve Sağlık ilişkisi ve kadın sağlığına yansımaları
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Üreme Sağlığı, Üreme Sağlığı Sorunları ve Hemşirelik Bakımını Tanımı ve Önemi, Amacı ve Kapsamı, Uluslar Arası Kararlarda ve Türkiye’de Üreme Sağlığı Alanındaki Uygulamalar)tanımlayabilme
|
2- |
Ülkemizde Kadın Sağlığının Durumunu açıklayabilme
|
3- |
Dünyada ve Türkiye’de Anne Ölümleri, İstenmeyen Gebelik ve Düşüklerin Kadın Sağlığına Etkisini açıklayabilme
|
4- |
Kadınla İlgili Yapılan Uluslar Arası Toplantılar ve Ülkemize Yansımalarını açıklayabilme
|
5- |
Toplumsal Cinsiyet Kavramı ve Kadın Sağlığına Etkisini anlatabilme
|
6- |
Kadın-Çalışma Yaşamı, Politika ve Din, Kentleşme-Göçler ve Kadın Konularını açıklayabilme
|
7- |
Kadın Sağlığına şiddetin etkisini açıklayabilme
|
8- |
Güvenli annekiği açıklayabilme
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Hemşirelik felsefesini bilir
|
|
2- |
Hemşireliğin temel kavramları arasındaki ilişkiyi analiz eder
|
|
3- |
Hemşireliğin mesleki değerlerini içselleştirir
|
|
4- |
Hemşirelik alanında derin ve sistematik bir bilgi düzeyine sahip olur
|
|
5- |
Sağlık alanındaki modern, teknik ve bilgi teknolojilerini bilerek kanıta dayalı hemşirelik uygulamaları doğrultusunda bilgi ve becerisini kullanır
|
|
6- |
Grup içinde -lider ve/veya üye olarak- uyum içinde çalışır.
|
|
7- |
İş yaşamında yeni durumları çabuk öğrenir ve farklı beceriler geliştirir.
|
|
8- |
Geliştirdiği profesyonel hemşirelik bilincini hemşirelik bakımına yansıtır
|
|
9- |
Hemşirelik alanına katkı sağlayacak araştırmalar yapar
|
|
10- |
Hemşirelik alanına özgü bilimsel gelişmeleri izler
|
|
11- |
Hemşirelik alanına özgü eriştiği bilgiyi analiz eder
|
|
12- |
Kanıta dayalı uygulamaları hemşirelik bakımına yansıtır
|
|
13- |
Hemşirelik öğretiminin temel felsefesini bilir
|
|
14- |
Hemşirelik öğretiminde uygun öğretim ilke ve yöntemleri kullanır
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
12
|
7
|
84
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
4
|
56
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
8
|
3
|
24
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
4
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
2
|
2
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
2
|
4
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
4
|
2
|
8
|
Toplam iş yükü
|
|
|
194
|
AKTS
|
|
|
8.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
40
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
80
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Taşkın L . Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, Sistem Ofset Matbaacılık Ankara, 2012. 7- Ergenlerin Sağlık Bilincinin Geliştirilmesi Projesi-Ergenler ve Sağlık Durum Raporu 2002, Kadın ve Çocuk Sağlığı Eğitim ve Araştırma Birimi İstanbul Üniversitesi İstanbul Tıp Fakültesi, 2003:4-24 8- Hackenberry MS, Wilson D Wong’s Nursing Care of Infant and Children, Edition, Mosby Elsevier 8. Ed. 2007. 9- Çavuşoğlu H, Çocuk Sağlığı Hemşireliği, II. Cilt, 2013. 10- Yiğit R., Çocukluk Dönemlerinde Büyüme ve Gelişme. Mersin üniversitesi yayınları 2005. 11- Öztürk O (2007) Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, 7. Basım, Medikomat Basım, Ankara. 12- Erci B, Avcı İA, Hacıalioğlu N, ve ark. Halk Sağlığı Hemşireliği. İçinde: Temel Sağlık Hizmetleri. Türkiye’de Sağlık Örgütlenmesi. Ed. Erci Behice, Göktuğ Yayınları, Amasya, 2009, s: 9-28. 13- Öztek Z, Üner S, Eren N. Sağlık hizmetleri ve Sağlık yönetimi. Ed: Güler Ç, Akın L. İçinde: Halk Sağlığı Temel Bilgiler Cilt. III, 2. Baskı, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara, 2012 , s: 1480-1525. 14- Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü, Ulusal Aile Planlaması Hizmet Rehberi, Cilt I, Damla Matbaacılık, Reklamcılık ve Yayıncılık Ltd.Şti., Ankara, 2000.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Cumhuriyetin 75. Yılında Türkiye’de Kadının Durumu (2002) “Sağlık” T.C. Başbakanlık Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü, Ankara, s:15-23 16- Türmen T. (2003) Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Sağlığı, Toplumsal Cinsiyet, Sağlık ve Kadın, Ed: Akın A, Hacettepe Üniversitesi Kadın Sorunları Araştırma ve Uygulama Merkezi, Ankara. 17- Cüceloğlu D (2000) Yeniden İnsan İnsana, Remzi Kitabevi, İstanbul 18- Cüceloğlu D (2003) İletişim Donanımları, Remzi Kitabevi, İstanbul 19- Terakye G (1998) Hasta- Hemşire İlişkileri, Zirve Ofset, Ankara 20- Bilen M. Sağlıklı İnsan İlişkileri,5. Baskı,Armoni LTD Şirketi, Ankara 21- Öztürk Y. Ve Günay O. (2011) Yetişkin Sağlığı , Halk Sağlığı Genel Bilgiler, Erciyes Üniversiyesi yayınları No:172,Kayseri Emiroğlu N. Yıldız A., İş Yeri Hemşireliği, Teknik Rapor No:6, Halk Sağlığı Kurumu Derneği, Sağlık Ve Sosyal Yardım Vakfı.
|
|