Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MERVE OĞUZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. MERVE OĞUZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Ders sunumu ve anlatımı
|
Dersin amacı
|
Atıksulardan özellikle de evsel atıksulardan biyolojik yöntemlerle azot ve fosforun giderilmesinde kullanılan proseslerin mekanizmaları ve tasarım esaslarının verilmesi
|
Dersin tanımı
|
Biyolojik olarak arıtılan atıksulardan azot giderimi için kullanılan, Anoksik/aerobik proses, basamaklı anoksik/aerobik proses, kesikli havalandırma, ardışık kesikli reaktör, anoksik sonrası metanol ilaveli denitrifikasyon proseslerinin tanımlanması ve tasarlanması. -Azot gideriminde kullanılan birkaç alternatif proses için gerekli tanımlar ve akış diyagramları. -Tipik proses tasarım parametreleri ve seçilen koşullarda tasarım örnekleri. -Atıksulardan fosfor gideriminde kullanılan proseslerin (A/O, A2/O, modifiye edilmiş -Bardenpho, UCT, VIP, Johannesburg prosesi, SBR, Phostrip) tanımlanması. -Tanımlanan proseslerin tasarım parametreleri; atıksu özellikleri, anaerobik temas süresi, SRT, atık çamur işleme yöntemi, kimyasal ilave kapasitesi. -Kullanılan proseslerin fosfor giderim verimlerinin karşılaştırılması, avantaj ve dezavantajları. -Alternatif fosfor giderim prosesleri.
|
1- |
Doğadaki azot ve fosfor kaynakları
|
2- |
Azot ve fosforun alıcı sulara etkileri
|
3- |
Organik metaryaller ve mikroorganizma metabolizması
|
4- |
Organik madde giderimi
|
5- |
Azot giderim prosesleri
|
6- |
Fosfor giderim prosesleri
|
7- |
Çamur oluşumu ve özellikleri
|
8- |
Çamur arıtım prosesi
|
9- |
Aerobik ve anaerobik atıksu arıtım prosesleri
|
10- |
Azot ve fosfor giderim proses dizaynı
|
11- |
Azot ve fosfor giderimi verim karşılaştırmaları
|
12- |
Nutrient gideriminde gerekli işletme şartları
|
13- |
Azot ve fosforun biyolojik proseslerle geri kazanımı ve tekrar kullanımı
|
14- |
Öğrenci sunumları
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
|
2- |
Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
|
3- |
İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı ya da süreci tasarlama becerisi
|
4- |
Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
|
5- |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern araçları kullanma becerisi
|
6- |
-----
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Elektrik-elektronik mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisine sahip olur.
|
|
2- |
Sınırlı verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle aynı veya farklı disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisine sahip olur.
|
|
3- |
Mühendislik problemlerini tanımlayabilme, çözüm yöntemi geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama ve geliştirebilme becerisine sahip olur.
|
|
4- |
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı süreçleri tasarlama ve uygulama becerisi kazanır ve bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisine sahip olur.
|
|
5- |
Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur ve gerektiğinde bunları kullanma becerisi kazanır.
|
|
6- |
Verilerin toplanması ve yorumlanması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
|
|
7- |
Çalışmalarını ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisine sahip olur.
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
15
|
30
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
20
|
20
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
4
|
5
|
20
|
Toplam iş yükü
|
|
|
184
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
60
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Biological nutrient removal (BNR) operation in wastewater treatment plants, Task Force,Environmental and Water Resources Institute (U.S.), 2006.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Handbook biological waste water treatment, Adrianus van Haandel,Jeroen van der Lubbe, 2007
|
|