Giriş | English

Yüksek Lisans > Fen Bilimleri Enstitüsü > Elektrik-elektronik Müh. (y.l.) > BİYOLOJİK AZOT VE FOSFOR GİDERİMİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
BİYOLOJİK AZOT VE FOSFOR GİDERİMİ İkinci düzey ÇEM 510 2 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MERVE OĞUZ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. MERVE OĞUZ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Ders sunumu ve anlatımı
Dersin amacı Atıksulardan özellikle de evsel atıksulardan biyolojik yöntemlerle azot ve fosforun giderilmesinde kullanılan proseslerin mekanizmaları ve tasarım esaslarının verilmesi
Dersin tanımı Biyolojik olarak arıtılan atıksulardan azot giderimi için kullanılan, Anoksik/aerobik proses, basamaklı anoksik/aerobik proses, kesikli havalandırma, ardışık kesikli reaktör, anoksik sonrası metanol ilaveli denitrifikasyon proseslerinin tanımlanması ve tasarlanması. -Azot gideriminde kullanılan birkaç alternatif proses için gerekli tanımlar ve akış diyagramları. -Tipik proses tasarım parametreleri ve seçilen koşullarda tasarım örnekleri. -Atıksulardan fosfor gideriminde kullanılan proseslerin (A/O, A2/O, modifiye edilmiş -Bardenpho, UCT, VIP, Johannesburg prosesi, SBR, Phostrip) tanımlanması. -Tanımlanan proseslerin tasarım parametreleri; atıksu özellikleri, anaerobik temas süresi, SRT, atık çamur işleme yöntemi, kimyasal ilave kapasitesi. -Kullanılan proseslerin fosfor giderim verimlerinin karşılaştırılması, avantaj ve dezavantajları. -Alternatif fosfor giderim prosesleri.

Dersin içeriği
1- Doğadaki azot ve fosfor kaynakları
2- Azot ve fosforun alıcı sulara etkileri
3- Organik metaryaller ve mikroorganizma metabolizması
4- Organik madde giderimi
5- Azot giderim prosesleri
6- Fosfor giderim prosesleri
7- Çamur oluşumu ve özellikleri
8- Çamur arıtım prosesi
9- Aerobik ve anaerobik atıksu arıtım prosesleri
10- Azot ve fosfor giderim proses dizaynı
11- Azot ve fosfor giderimi verim karşılaştırmaları
12- Nutrient gideriminde gerekli işletme şartları
13- Azot ve fosforun biyolojik proseslerle geri kazanımı ve tekrar kullanımı
14- Öğrenci sunumları
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
2- Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
3- İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı ya da süreci tasarlama becerisi
4- Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
5- Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern araçları kullanma becerisi
6- -----
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Elektrik-elektronik mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisine sahip olur.
2- Sınırlı verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle aynı veya farklı disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisine sahip olur.
3- Mühendislik problemlerini tanımlayabilme, çözüm yöntemi geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama ve geliştirebilme becerisine sahip olur.
4- Analitik, modelleme ve deneysel esaslı süreçleri tasarlama ve uygulama becerisi kazanır ve bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisine sahip olur.
5- Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur ve gerektiğinde bunları kullanma becerisi kazanır.
6- Verilerin toplanması ve yorumlanması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
7- Çalışmalarını ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisine sahip olur.
8-
9-
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 2 15 30
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 20 20
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 20 20
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 4 5 20
Toplam iş yükü     184
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   60
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Biological nutrient removal (BNR) operation in wastewater treatment plants, Task Force,Environmental and Water Resources Institute (U.S.), 2006.
Yardımcı Kaynaklar Handbook biological waste water treatment, Adrianus van Haandel,Jeroen van der Lubbe, 2007

Ders ile ilgili dosyalar