Giriş | English

Lisans > Halil Bayraktar Sağlik Hizmetleri M.y.o. > Tibbi Görüntüleme Teknikleri > TIBBİ CİH. ELEK. GÜV. VE ELEKMAN.UY.
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TIBBİ CİH. ELEK. GÜV. VE ELEKMAN.UY. Birinci düzey SEC 211 Seçmeli 4 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör ÖĞRETİM GÖREVLİSİ UMUT ÖZDEMİR
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Prof. Dr. Mahmut TOKMAKÇI
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Elektrik ve Manyetizma kavramlarının tanıtılıp insan sağlığı üzerindeki etkilerinin, bağlı bulunacakları birimlerde EM alandan nasıl korunulması gerektiğinin ve EMC problemlerinin çözümlerinin öğretilmesi.
Dersin tanımı Elektromanyetik alan kaynakları ve elektromanyetik alan kaynaklarının insan sağlığı üzerindeki etkileri. Elektromanyetik girişim ve uyumluluk kavramları.

Dersin içeriği
1- Elektrik Yükleri
2- Elektriksel kuvvetler ve elektrik alan
3- Elektrik potansiyel ve Elektrik akımı
4- Tıbbi Cihazlarda Elektriksel Güvenlik
5- Elektrik Akımına Bağlı yaralanmalar
6- Manyetizma
7- Elektromagnetik Işıma
8- EM enerji transferi
9- EM alan kaynakları
10- EMA İnsan Sağlığı Üzerinde Etkileri
11- Elektromagnetik Uyumluluk
12- Elektromagnetik Girişim
13- Elektromagnetik Girişim Korunma Yolları: Ekranlama
14- Elektromagnetik Girişim Korunma Yolları: Topraklama
15- Elektromagnetik Girişim Korunma Yolları: Filtreler
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Elektrik ve Elektromanyetik alanın hakkında bilgi sahibi olmak
2- Doğal elektromanyetik alan kaynaklarının öğrenilmesi
3- Doğal olmayan elektromanyetik alan kaynaklarının öğrenilmesi
4- Elektrik akımının olası fizyolojik etkilerinin öğrenilmesi
5- Elektromanyetik alanın insan sağlığı üzerindeki etkilerinin öğrenilmesi
6- Elektromanyetik alan içerisindeki cihazların birbirlerine olan etkilerinin öğrenilmesi
7- Elektromanyetik alandan korunma yollarının öğrenilmesi
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri bilir.
2- Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve ilk yardım bilgisine sahiptir.
3- Radyasyon güvenliğini ve radyasyondan korunmayı bilir, koruyucu önlemlerle kendisini, hastaları ve toplumu radyasyondan korur.
4- Kullandığı cihazların yapısını ve ne şartlarda kullanması gerektiği konuları hakkında bilgi sahibidir. Radyolojik görüntülerin oluşturulması sürecindeki fizyolojik, fiziksel ve kimyasal etkileşimleri ve mekanizmaları bilerek hareket eder.
5- Tıbbi görüntüleme cihazını ve ortamı radyoaktif incelemeye hazır hale getirir. Cihazların kalibrasyonunu kontrol eder, bakım ve tamirinin zamanında yapılmasını sağlar.
6- Radyoaktif inceleme öncesi hastayı hazırlar ve bilgi verir.
7- Görüntülerin elektronik kayıt işlemlerini yapar.
8- Görüntüleme cihazlarının parametrelerini hastaya uygun olarak hekim kontrolünde ayarlar.
9- Tıbbi görüntüleme yöntemleri ve fizik prensipleri ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak sağlık kurumları bünyesindeki radyoloji ünitelerinde ilgili araç, cihaz ve teknikleri kullanarak hekimin gerekli gördüğü tanı ve tedavi süreçlerini bağımsız veya gerektiğinde hekim eşliğinde yapar.
10- Tıbbi Görüntüleme Teknikleri alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
11- Meslektaşları, hasta ve hasta yakınları, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin bir iletişim kurar
12- Tıbbi görüntüleme alanında yapacağı radyolojik tetkikler ile ilgili olarak radyolojik anatomi bilgisine sahiptir
13- Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
14- Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
15- Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
16- Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
17- Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
18- Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     64
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Elektromanyetik Alan ve Sağlık Etkileri Prof. Dr. Osman ÇEREZCİ, Bursa-Mayıs 2012 ISBN :978-605-62172-6-5
Yardımcı Kaynaklar * S. Şeker, O. Çerezci, (1997)Radiation in Environment and Protection Methods,Boğaziçi U. Press. --- * L. Sevgi, (2000)Elektromagnetic Compatibility and Electromagnetic Pollution, Turkish Chamber of Elec. Eng. Press. --- * Alpaslan TÜRKKAN,Kayıhan PALA,Çok Düşük Frekanslı Elektromanyetik Radyasyon Ve Sağlık Etkileri,Uludağ Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi, Cilt 14, Sayı2, 2009.

Ders ile ilgili dosyalar