Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
OSMANLI SANATI SORUNLARI I |
Üçüncü düzey |
ST 601 |
Seçmeli |
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. ASLI SAĞIROĞLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. ASLI SAĞIROĞLU ARSLAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Kaynaklar eşliğinde eserler, fotoğraf ve çizimlerle desteklenerek anlatılacaktır.
|
Dersin amacı
|
Fatih döneminden Mimar Sinan’ın ölümüne kadar inşa edilmiş olan Osmanlı mimarlık eserleri. Osmanlı Klâsik Mimari Üslûbunun özelliklerinin örneklerle ortaya konulması.
|
Dersin tanımı
|
-
|
1- |
İstanbul’un Fethi ve Osmanlı İmar Düzeni Hakkında Bilgi.
|
2- |
Fatih Külliyesi yapılarının anlatılması.
|
3- |
Fatih dönemi vezir yapılarının anlatılması ve Fatih döneminin Erken Osmanlı Dönemiyle karşılaştırılması.
|
4- |
II.Bayezıd Dönemi Amasya yapılarının anlatılması.
|
5- |
Edirne ve İstanbul’daki II.Bayezıd Külliyelerinin anlatılması.
|
6- |
İstanbul Yavuz Sultan Selim Külliyesi ve Gebze Çoban Mustafa Paşa Külliyelerinin anlatılması.
|
7- |
Osmanlı Hassa Mimarlık Örgütü Hakkında Bilgi.
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Osmanlı İmar Düzeni içinde hassa mimarı, şehir mimarı, vakıf mimarı, eyalet mimarı ve ordu mimarının görevlerinin anlatılması. Devşirme sistemi ve Mimar Sinan’ın Devşiriliş, Yetişmesi.
|
10- |
İlk Sinan Yapıları: İstanbul Haseki ve Üsküdar Mihrimah Külliyeleri.
|
11- |
Mimar Sinan’ın İstanbul Şehzade ve Süleymaniye Külliyelerinin anlatılması.
|
12- |
Sinan Yapılarından İstanbul Rüstem Paşa, Kadırga Sokullu Mehmet Paşa, Eyüp Zal Mahmut Paşa ve Üsküdar Şemsi Paşa Külliyelerinin anlatılması
|
13- |
Üsküdar Atik Valide Külliyesi ve Edirne Selimiye Camiinin anlatılması.
|
14- |
Mimar Sinan’ın Yaptığı Sivil Yapılar Hakkında Bilgi ve Dönem Değerlendirmesi.
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İstanbul’un Fethi ve Osmanlı İmar Düzeni Hakkında Bilgi edinilecek.
|
2- |
Fatih Külliyesi yapıları öğrenilecek.
|
3- |
Fatih dönemi vezir yapılarının ve Fatih döneminin Erken Osmanlı Dönemiyle karşılaştırılması sağlanılacak.
|
4- |
II.Bayezıd Dönemi Amasya yapıları öğrenilecek.
|
5- |
Edirne ve İstanbul’daki II.Bayezıd Külliyeleri hakkında bilgi edinilecek.
|
6- |
İstanbul Yavuz Sultan Selim Külliyesi ve Gebze Çoban Mustafa Paşa Külliyeleri öğrenilecek.
|
7- |
Osmanlı Hassa Mimarlık Örgütü Hakkında Bilgi kazanılacak.
|
8- |
Osmanlı İmar Düzeni içinde hassa mimarı, şehir mimarı, vakıf mimarı, eyalet mimarı ve ordu mimarının görevlerinin ve Devşirme sistemi ve Mimar Sinan’ın Devşiriliş, Yetişmesi hakkında bilgi edinilmesi sağlanılacak.
|
9- |
İlk Sinan Yapıları: İstanbul Haseki ve Üsküdar Mihrimah Külliyeleri.
Mimar Sinan’ın İstanbul Şehzade ve Süleymaniye Külliyelerinin ve Sinan Yapılarından İstanbul Rüstem Paşa, Kadırga Sokullu Mehmet Paşa, Eyüp Zal Mahmut Paşa ve Üsküdar Şemsi Paşa Külliyeleri öğrenilecek.
|
10- |
Üsküdar Atik Valide Külliyesi ve Edirne Selimiye Camiinin ve Mimar Sinan’ın Yaptığı Sivil Yapılar Hakkında Bilgi edinilecek.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Sanat Tarihi çalışma alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir. Bununla ilgili çalışmalar yürütür ve alanına yenilik getirecek özgün tanım ve kavramlar oluşturur.
|
|
2- |
Disiplinler arası çalışma yapar, alanıyla ilgili gelişmeleri ve tartışmaları takip eder, bilgileri sistematik olarak değerlendirir. Uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
|
|
3- |
Sanat tarihiyle ilgili bilgi ve becerilerini geliştirebilmek için yerli ve yabancı kaynakları tanır ve kullanır
|
|
4- |
Alanındaki bilgileri farklı disiplinlerden edindiği bilgilerle birleştirerek çözümler ve yorumlar; bilgi birikimi ile kendi alanında ve farklı alanlardaki uzman kişilerle tartışır.
|
|
5- |
Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşüncelerin analizini, sentezini ve eleştirel değerlendirmesini yapar, yeni öneriler getirir.
|
|
6- |
Özgün bir konuyu araştırır, kavrar ve edindiği verileri yorumlayarak bilginin sınırlarını genişletir.
|
|
7- |
Sanat tarihi alanında edindiği bilgileri kullanarak projeler yürütür ve alanına yenilik getirecek uluslararası ve ulusal yayınlar yaparak bilimsel çalışmalara katkıda bulunur.
|
|
8- |
Tarihi ve kültürel mirasın ve çevrenin korunmasına yönelik olarak ilgili alanda çalışma yetkinliğine sahip olur.
|
|
9- |
Özgün bir çalışmayı, programı veya projeyi zamanında ve istenilen nitelikte gerçekleştirir, ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir, akademik ve mesleki kurum ve kuruluşların faaliyetlerine katkıda bulunur.
|
|
10- |
Sanat Tarihi alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, belgeler ve kullanır. Tarihi-kültürel çevrenin korunması için gerçekleştirilenleri bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
5
|
16
|
80
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
16
|
16
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
18
|
18
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
144
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
E.H.Ayverdi, Osmanlı Mimarisinde Fatih Devri I-II, İstanbul 1989.
D.Kuban, Sinan’ın Sanatı ve Selimiye, İstanbul 1998.
H.İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu Klâsik Çağ (1300-1600), İstanbul 2003.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
O.Aslanapa, Osmanlı Devri Mimarisi, İstanbul 1986.
|
|