Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
GENEL İŞLEM ŞARTLARI |
Üçüncü düzey |
HKÖ 681 |
|
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM ÜYESİ RAMAZAN AYDIN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. RAMAZAN AYDIN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
ARŞ. GÖR. HARUN MİRSAD GÜNDAY
|
Dersin veriliş şekli
|
Dersle ilgili tespit edilen konu başlıkları öğrenciler tarafından yazılı ödev olarak hazırlanıp ve sözlü olarak sunulacaktır. Sözlü sunum esnasında gerek sunumu yapan öğrenci tarafından belirlenen gerekse diğer öğrenciler tarafından tespit edilen konular üzerinde tartışma yapılacaktır. Buna ilaveten sunum konularına ilişkin yargı kararları ve öğretideki görüşler incelenecektir. Söz konusu yargı kararlarının ve öğretideki görüşlerin isabetli olup olmadığı belirlenerek, yeni görüşler geliştirilmeye çalışılacaktır.
|
Dersin amacı
|
Genel işlem şartlarına ilişkin sorunların irdelenmesi ve bu sorunların yargı kararları ile öğretideki görüşler ışığında analiz edilmesi hedeflenmektedir. Ayrıca muhtemel genel işlem şartlarına ilişkin uyuşmazlıklarda kullanılmaya elverişli pratik çözüm yöntemlerinin öğrencilere aktarılması da amaçlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Çok sayıda sözleşme için önceden düzenlenmiş olan ve sözleşme taraflarından kullananın diğer sözleşme tarafına sözleşmenin kurulması anında sunduğu sözleşme şartlarını ele alan hukuk dalıdır.
|
1- |
Tanışma, sunum konusu belirlenmesi
|
2- |
Genel İşlem Şartlarının hukuksal meşruluk zemini: Sözleşme özgürlüğü ilkesi
|
3- |
Genel İşlem Şartları kullanılarak akdedilen sözleşmelerin özellikleri, Genel işlem şartlarının hukuki niteliği
|
4- |
6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu’na göre genel işlem şartları kavramı
|
5- |
6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu’na göre genel işlem şartlarının yürürlük denetimi
|
6- |
6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu’na göre genel işlem şartlarının sözleşme içeriğine dahil olamamasının sonuçları
|
7- |
6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu’na göre genel işlem şartlarının yorumu
|
8- |
6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu’na göre genel işlem şartlarının içerik denetimi
|
9- |
Genel işlem koşullarının kaleme alınış tarzına ilişkin denetim ölçütü: Saydamlık kuralı
|
10- |
6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu’na göre genel işlem şartlarının hükümsüzlüğünün sonuçları
|
11- |
Tüketici sözleşmelerinde yer alan haksız şart kavramı
|
12- |
Tüketici sözleşmelerinde yer alan haksız şartların yorumu
|
13- |
Tüketici sözleşmelerinde yer alan haksız şartların denetimi
|
14- |
Tüketici sözleşmelerinde yer alan haksız şartların bağlayıcı olmamasının sonuçları
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Genel işlem şartlarının esaslarına ve temel kavramlarına ilişkin bilgiler verilmesi sağlanır.
|
2- |
Türk Borçlar Kanunu'na göre genel işlem şartlarının hukuki niteliği, yürürlük denetimi, yorumu, içerik denetimi ve denetimin hukuki sonuçları hakkında temel bilgiler aktarılır.
|
3- |
Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun'a göre haksız şartların hukuki niteliği, yürürlük denetimi, yorumu, içerik denetimi ve denetimin hukuki sonuçları hakkında temel bilgiler aktarılır.
|
4- |
Avrupa Birlği'nin genel işlem şartlarına ilişkin ilgili Yönergesi'ne vakıf olunması sağlanır.
|
5- |
Alman hukuk sisteminde genel işlem şartlarına ilişkin düzenlemelere vakıf olunması sağlanır.
|
6- |
İsviçre hukuk sisteminde genel işlem şartlarına ilişkin düzenlemelere vakıf olunması sağlanır.
|
7- |
Genel işlem şartlarına ilişkin hak arama yollarına vakıf olunması sağlanır.
|
8- |
Muhtemel genel işlem şartlarından doğan uyuşmazlıklarda kullanılmaya elverişli pratik çözüm yöntemleri aktarılır.
|
9- |
Genel işlem şartları hukukuna ilişkin lisansüstü düzeydeki yargı kararlarına ve öğretideki tartışma sonuçlarına vakıf olunması tedarik edilir.
|
10- |
Ödevler sayesinde, genel işlem şartları hukuku alanında bilimsel çalışmalardan haberdar olunması ve bu alanda bilimsel çalışma yapabilmeye vakıf olunması sağlanır.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanı ile ilgili nitel ve nicel verileri toplar, bilgisayar destekli programlarla analiz eder ve yorumlar.
|
|
2- |
İşletme bilimi ile ilgili alanlarda özgün bilimsel çalışma yaparak, ulusal ve uluslararası literatüre katkıda bulunur.
|
|
3- |
Yaptığı bilimsel çalışmaları araştırmacılara ve diğer yararlanıcılara makaleler yoluyla yazılı; seminer, sempozyum, konferans ve kongre bildirileri yoluyla sözlü olarak aktarır.
|
|
4- |
İşletme ve çevresine ilişkin ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder, bunların işletme ve çevresi üzerindeki etkilerini tartışır.
|
|
5- |
İşletme bilimi ile ilgili alanlarda (yönetim, muhasebe, finansman, üretim yönetimi, pazarlama, sayısal yöntemler) ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve yönetimsel etik sorunları tespit eder ve bunlara çözüm üretir.
|
|
6- |
İşletmelerde insan kaynaklarının stratejik bir unsur olarak etkin ve verimli bir şekilde yönetilmesinin yollarını açıklar.
|
|
7- |
Bir yeni girişimin nasıl başlatılacağını ve girişimcilik sürecinin nasıl yönetileceğini gösterir ve uygular.
|
|
8- |
İşletmelerin uzun vadede sürdürülebilir rekabet üstünlüğüne sahip olması için izlenmesi gereken stratejik yönetim süreçlerini açıklar.
|
|
9- |
Üretim yönetiminde karşılaşılan problemler ve kullanılan yöntemler hakkında dünyadaki son gelişmeleri ve ortaya çıkan yeni yaklaşımları tartışır.
|
|
10- |
Üretim ve hizmet sektöründeki gerçek olaylar için standart süreleri tespit edip simülasyon modelleri tasarlar ve elde edilen sonuçları yorumlar.
|
|
11- |
Ekonomi, finans, muhasebe ve denetim alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri, bunların işletmeler ve piyasalar üzerindeki etkilerini takip eder ve tartışır.
|
|
12- |
Pazarlamanın temel alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar.
|
|
13- |
Pazarlama biliminin, işletme bölümünün diğer anabilim dallarıyla etkileşimini açıklar ve yeni bakış açıları ile farklı konuları tartışır.
|
|
14- |
İşletmenin farklı alanlarına ilişkin problemleri teorik alt yapılarını ve bağlamsal koşullarını dikkate alarak tartışır.
|
|
15- |
Mevcut bir problemin çözümünde kullanılan yöntemler arasındaki farkları, avantaj ve dezavantajları tartışır.
|
|
16- |
Literatürdeki bir çalışmaya farklı yöntemler uygular ve problemin çözümü için yeni yaklaşımlar ya da yeni yöntemler önerir.
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
1
|
10
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
15
|
15
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
1
|
14
|
14
|
Toplam iş yükü
|
|
|
152
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
20
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Yeşim M. Atamer, Genel İşlem Şartlarının Denetlenmesi, İstanbul 1999; Ayşe Havutçu, Tüketicinin Genel İşlem Şartlarına Karşı Korunması, İzmir 2003; Ömer Çınar, Tüketici Hukukunda Haksız Şartlar, İstanbul 2009
|
|