Giriş | English

Lisans > Mimarlik Fakültesi > Şehir ve Bölge Planlama > KORUMADA ULUSLARARASI BELGELER VE KORUMA İLKELERİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
KORUMADA ULUSLARARASI BELGELER VE KORUMA İLKELERİ Birinci düzey ŞBP 530 Seçmeli 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. CEYHAN YÜCEL
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. CEYHAN YÜCEL
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Teorik ders anlatımı
Dersin amacı Dünya üzerinde koruma teorisinde ve uygulamasında temel yönlendirici olan ve tüm ülkelerce büyük oranda benimsenmiş olan tanımlar, kavramlar, ölçütler ve koruma ilkelerini içeren, aynı zamanda korumanın evrensel mevzuatını oluşturun tüzük, bildirge ve tavsiye kararlarının incelenmesi ve tartışılması dersin amacını oluşturmaktadır.
Dersin tanımı Ders kapsamında öncelikle UNESCO bünyesinde faaliyet gösteren ICOMOS ve ICCROM öncülüğünde yayınlanan ve ülkeler tarafından benimsenmiş olan anlaşmalar, tüzükler, bildirgeler ve tavsiye kararları ile bu belgelerin içeriği ile şekillenmiş olan evrensel koruma ilkeleri hakkında teorik bilgiler sunulacaktır. Ardından, bu belgelere göre şekillenmiş olan koruma anlayışının uluslararası alanda gelişiminin değerlendirilmesi ve tartışılması yapılacaktır. Son aşamada, Türkiye’nin izlediği koruma politikasının oluşumunda bu belgelerin etkilerinin yorumlanması için öğrenciler tarafından bir araştırma çalışması yapılacaktır.

Dersin içeriği
1- Tanışma ve ders ile ilgili açıklamalar
2- Koruma kavramına yönelik kavramsal açıklamalar
3- Koruma anlayışının tarihsel gelişimi
4- Korumada uluslararası aktörler ve kurumlar, korumaya yönelik belgelerin yasal dayanakları
5- Uluslararası koruma tüzükleri
6- Uluslararası koruma tüzükleri
7- Uluslararası koruma sözleşmeleri
8- Uluslararası koruma sözleşmeleri
9- Uluslararası koruma sözleşmeleri // Arasınav ödevi
10- Uluslararası tavsiye kararları
11- Uluslararası tavsiye kararları
12- Uluslararası koruma anlaşmaları
13- Uluslararası koruma anlaşmaları
14- Dünya''''da ve Türkiye''''de koruma politikası ve uygulamalarında uluslararası koruma belgelerinin ve ilkelerinin rolünün tartışılması.
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Uluslararası alanda koruma anlayışının gelişimi konusunda bilgi sahibi olur.
2- Korumada evrensel mevzuat ilkelerini takip etme becerisi kazanır.
3- Çağdaş koruma ilkeleri konusunda deneyim ve bilgi kazanır.
4- Uluslararası belgeler ve ilkeler ışığında miras değerlerinin sınıflandırılması konusunda bilgi sahibi olur.
5- Türkiye’de koruma politikaları ve mevzuatı konusunda bilgi sahibi olur.
6- Türkiye’de koruma sorunlarının uluslararası mevzuat ve ilkeler doğrultusunda tartışılması konusunda beceri sahibi olur.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Kentsel Tasarım
2- Kent ve Bölge Planlama
3- Ulaşım
4- Peyzaj
5- Ekoloji
6- Sosyoloji
7- Şehircilik Tarihi
8- Sanat Tarihi
9- Kentsel Koruma
10- Bilgisayar Destekli tasarım
11- Kentsel Coğrafya
12- Mimarlık Bilgisi
13- Ekonomi
14- Gayrimenkul Değerleme ve Konut
15- İstatistik
16- İmar Hukuku
17- Çizim ve Sunum Teknikleri
18- Planlama Kuram ve Teknikleri
19- Yabancı Dil
20- Genel Kültür
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 10 2 20
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 9 1 9
Ödevler 1 12 12
Sunum / Seminer hazırlama 1 9 9
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 3 3
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 15 15
Toplam iş yükü     75
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 40
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar Yücel, C., 2004. Türkiye’de Kentsel Koruma Alanlarının Planlanmasına Yönelik Bir Sistem Önerisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul Feilden B. M. and Jokilehto, J., 1993. Management Guidelines for World Cultural Heritage Sites, ICCROM, Rome Fitch, J. M., 1990. Historic Preservation, Curatorial Management of the Built World, the University Press of Virginia. Okyay, İ., 2001. Fransa’da Kentsel Sit Alanlarının Korunması, Malraux Yasası, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul Özel, S., 1998. Uluslararası Alanda Kültür Varlıklarının Korunması, Alkım Yayınları, İstanbul Saunders, A., 1989. Heritage Management and Training in England, in Archaeological Heritage Management in the Modern World, Eds. Cleere, H. F., One World Archaeology, UNWIN, London The Royal Town Planning Institute, 2000. Conservation of the Historic Environment, A Good Practice Guide for Planners, London

Ders ile ilgili dosyalar