Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. CEYHAN YÜCEL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. CEYHAN YÜCEL
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik ders anlatımı
|
Dersin amacı
|
Dünya üzerinde koruma teorisinde ve uygulamasında temel yönlendirici olan ve tüm ülkelerce büyük oranda benimsenmiş olan tanımlar, kavramlar, ölçütler ve koruma ilkelerini içeren, aynı zamanda korumanın evrensel mevzuatını oluşturun tüzük, bildirge ve tavsiye kararlarının incelenmesi ve tartışılması dersin amacını oluşturmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Ders kapsamında öncelikle UNESCO bünyesinde faaliyet gösteren ICOMOS ve ICCROM öncülüğünde yayınlanan ve ülkeler tarafından benimsenmiş olan anlaşmalar, tüzükler, bildirgeler ve tavsiye kararları ile bu belgelerin içeriği ile şekillenmiş olan evrensel koruma ilkeleri hakkında teorik bilgiler sunulacaktır. Ardından, bu belgelere göre şekillenmiş olan koruma anlayışının uluslararası alanda gelişiminin değerlendirilmesi ve tartışılması yapılacaktır. Son aşamada, Türkiye’nin izlediği koruma politikasının oluşumunda bu belgelerin etkilerinin yorumlanması için öğrenciler tarafından bir araştırma çalışması yapılacaktır.
|
1- |
Tanışma ve ders ile ilgili açıklamalar
|
2- |
Koruma kavramına yönelik kavramsal açıklamalar
|
3- |
Koruma anlayışının tarihsel gelişimi
|
4- |
Korumada uluslararası aktörler ve kurumlar, korumaya yönelik belgelerin yasal dayanakları
|
5- |
Uluslararası koruma tüzükleri
|
6- |
Uluslararası koruma tüzükleri
|
7- |
Uluslararası koruma sözleşmeleri
|
8- |
Uluslararası koruma sözleşmeleri
|
9- |
Uluslararası koruma sözleşmeleri // Arasınav ödevi
|
10- |
Uluslararası tavsiye kararları
|
11- |
Uluslararası tavsiye kararları
|
12- |
Uluslararası koruma anlaşmaları
|
13- |
Uluslararası koruma anlaşmaları
|
14- |
Dünya''''da ve Türkiye''''de koruma politikası ve uygulamalarında uluslararası koruma belgelerinin ve ilkelerinin rolünün tartışılması.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Uluslararası alanda koruma anlayışının gelişimi konusunda bilgi sahibi olur.
|
2- |
Korumada evrensel mevzuat ilkelerini takip etme becerisi kazanır.
|
3- |
Çağdaş koruma ilkeleri konusunda deneyim ve bilgi kazanır.
|
4- |
Uluslararası belgeler ve ilkeler ışığında miras değerlerinin sınıflandırılması konusunda bilgi sahibi olur.
|
5- |
Türkiye’de koruma politikaları ve mevzuatı konusunda bilgi sahibi olur.
|
6- |
Türkiye’de koruma sorunlarının uluslararası mevzuat ve ilkeler doğrultusunda tartışılması konusunda beceri sahibi olur.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kentsel Tasarım
|
|
2- |
Kent ve Bölge Planlama
|
|
3- |
Ulaşım
|
|
4- |
Peyzaj
|
|
5- |
Ekoloji
|
|
6- |
Sosyoloji
|
|
7- |
Şehircilik Tarihi
|
|
8- |
Sanat Tarihi
|
|
9- |
Kentsel Koruma
|
|
10- |
Bilgisayar Destekli tasarım
|
|
11- |
Kentsel Coğrafya
|
|
12- |
Mimarlık Bilgisi
|
|
13- |
Ekonomi
|
|
14- |
Gayrimenkul Değerleme ve Konut
|
|
15- |
İstatistik
|
|
16- |
İmar Hukuku
|
|
17- |
Çizim ve Sunum Teknikleri
|
|
18- |
Planlama Kuram ve Teknikleri
|
|
19- |
Yabancı Dil
|
|
20- |
Genel Kültür
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
10
|
2
|
20
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
9
|
1
|
9
|
Ödevler
|
1
|
12
|
12
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
9
|
9
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
1
|
15
|
15
|
Toplam iş yükü
|
|
|
75
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
40
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Yücel, C., 2004. Türkiye’de Kentsel Koruma Alanlarının Planlanmasına Yönelik Bir Sistem Önerisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul Feilden B. M. and Jokilehto, J., 1993. Management Guidelines for World Cultural Heritage Sites, ICCROM, Rome Fitch, J. M., 1990. Historic Preservation, Curatorial Management of the Built World, the University Press of Virginia. Okyay, İ., 2001. Fransa’da Kentsel Sit Alanlarının Korunması, Malraux Yasası, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul Özel, S., 1998. Uluslararası Alanda Kültür Varlıklarının Korunması, Alkım Yayınları, İstanbul Saunders, A., 1989. Heritage Management and Training in England, in Archaeological Heritage Management in the Modern World, Eds. Cleere, H. F., One World Archaeology, UNWIN, London The Royal Town Planning Institute, 2000. Conservation of the Historic Environment, A Good Practice Guide for Planners, London
|
|