Giriş | English

Yüksek Lisans > Eğitim Bilimleri Enstitüsü > Matematik Eğitimi (y.l) > MATEMATİK EĞİTİMİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE VERİ ANALİZ TEKNİKLERİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
MATEMATİK EĞİTİMİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE VERİ ANALİZ TEKNİKLERİ İkinci düzey İME 504 Zorunlu 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri EĞİTİMDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİNE GİRİŞ
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör PROF. DR. CEMALETTİN IŞIK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. CEMALETTİN IŞIK
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı ---
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Bu ders, katılımcılara nicel ve nitel araştırmanın temel özellikleri ve çeşitli yöntemleri konusunda kavramsal bir temel oluşturma ve uygulamalarla nicel-nitel araştırmanın matematik eğitimi araştırmalarındaki kullanımını tanıtmayı amaçlamaktadır.
Dersin tanımı Bu ders nicel ve nitel araştırmaların matematik eğitimi araştırmalarında kullanımı için temel bilgi ve becerileri kazandırmaya yöneliktir.

Dersin içeriği
1- Nicel Araştırma Desenleri 1: • Deneysel olmayan araştırmalar, 2: • Deneysel araştırmalar
2- Nicel Araştırmalarda Veri Toplama Araçlarının Tanıtımı: • Anket • Test (başarı, yetenek, tutum, vb.) • Yapılandırılmış gözlemler • Yapılandırılmış görüşme
3- Nicel Veri Toplama Araçlarının Geliştirilmesi Sürecinin Tanıtımı: • Anket nasıl geliştirilir? • Başarı testi nasıl geliştirilir?
4- Nicel Araştırmalarda Veri Analizi 1: • Verileri analize hazırlama
5- Nicel Araştırmalarda Veri Analizi 2: • Betimsel istatistik
6- Nicel Araştırmalarda Veri Analizi 3: • Kestirimsel istatistik
7- Bilimsel araştırma yöntemlerinde temel dönüşümler ve nitel araştırmanın bilimsel araştırma içerisindeki yeri
8- Nitel araştırma desen ve yöntemleri: • Kültür analizi, • Olgu bilim, • Kuram oluşturma • Hermenotik (Hermeneutic) • Anlatı/Biyografi
9- Nitel araştırma desen ve yöntemleri: • Durum çalışması • Eylem araştırması
10- Nitel araştırmada veri toplama araçları I: Görüşme ve odak grup görüşmesi
11- Nitel araştırmada veri toplama araçları II: Gözlem
12- Nitel araştırmada veri toplama araçları III: doküman incelemesi, mecazlar yoluyla nitel veri toplama ve audiovisual araçlar (Fotograf, ses ve video).
13- Nitel veri analizi, Görüşme ve gözlem verilerin analiz edilmesi
14- Araştırma Sonuçlarının raporlaştırılması:
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Nicel ve nitel araştırmaları bilimsel araştırma paradigmaları arasındaki yerini, nicel-nitel araştırmaların temellerini, rolünü tanımlayabilir
2- Nicel ve nitel araştırmalarda sıkça kullanılan terim ve kavramlar ile Nicel ve nitel araştırma desen, yöntem ve teknikleri tanır
3- Nicel ve nitel araştırmalara konu olabilecek bir problemi inceleyerek, uygun araştırma türü, deseni, yöntemi ve tekniklerini seçip, tasarlayabilir
4- Nicel ve nitel araştırmalarda kullanılan veri toplama araçlarını tanır, geliştirir.
5- Nicel ve nitel araştırmalarda kullanılan veri toplama araçlarını uygulayabilir ve toplanan verileri analiz edebilir.
6- İçerik açısından araştırmanın amacı ve araştırma sorularına; biçim açısından APA yazım kurallarına uygun bir nitel araştırma raporu yazabilir
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik eğitimi alanında uzman düzeyinde ve güncel bir alan ve meslek bilgisine sahiptir. Matematik eğitimi alanında uzman düzeyinde ve güncel bir alan ve meslek bilgisine sahiptir.
2- Matematik eğitimi ve eğitim ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi kavrar. 6-
3- Çalıştığı dönem ve bölgeye ait belge ve kaynakları okuyup değerlendirebilir.
4- Matematik eğitimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri araştırma ve öğretim amacıyla kullanabilir
5- Alanında elde ettiği bulguları diğer disiplin alanlarında yapılan çalışmalarla bütünleştirip yeni bilgiler oluşturabilir.
6- Araştırma, öğretim veya sunum amacı ile her türlü görsel ve işitsel teknolojileri kullanabilir.
7- Matematik eğitimi alanında var olan bir sorunu farkedebilir, olası çözüm yolları geliştirebilir, olası çözümleri uygulayarak ölçebilir, elde ettiği verileri analiz edip değerlendirerek bir sonuca varabilir.
8- Matematik eğitiminde kullanılan yöntem ve sistemlerde karşılaşılabilecek sorunlar karşısında sorumluluk alarak yeni stratejik yaklaşımlar ve çözümler geliştirebilir.
9- Araştırma, uygulama, ve öğretim çalışmalarını bağımsız veya ekip olarak yürütebilir.
10- Matematik eğitimi ile ilgili bilgi ve bulguları eleştirel ve tarafsız bir şekilde değerlendirebilir.
11- Matematik eğitimi ve eğitim alanlarında kendisinin veya diğer uzmanların yaptığı çalışmaları her kesimden insana yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli ve anlamlı bir şekilde aktarabilir.
12- Mesleki Gelişim ve Yaşamboyu Öğrenme ilkelerini kendisi ve diğerleri için uygulayabilir.
13- Mesleki ve profesyonel ortamlardaki sosyal ilişkileri eleştirel bir gözle değerlendirebilir ve gerektiğinde bunları geliştirmek üzere yapılacak çalışmalara öncülük edebilir.
14- Bir yabancı dilde en az “Avrupa Dil Portföyü B2 Genel” düzeyinde yazılı ve sözlü iletişim kurabilir.
15- Matematik eğitimi alanında uygulanan politikaları yorumlayabilir, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir ve gerektiğinde bunları geliştirebilecek çalışmalar yapabilir.
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 4 3 12
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 6 1 6
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 15 15
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 3 4 12
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 8 8
Toplam iş yükü     149
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 30
Kısa sınav 6 30
Ödev 4 40
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Creswell, J.W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma gore nitel araştırma ve araştırma deseni (3. Baskıdan Çeviri). (Çeviri Editörleri: M. Bütün & S.B.Demir). Ankara: Siyasal Yayın Dağıtım. Glesne, C. (2012). Nitel araştırmaya giriş (Çeviri Editörleri: Ali Ersoy & Pelin Yalçınoğlu). Ankara: Anı Yayıncılık. Güler, A., Halıcıoğlu, M.B., & Taşğın, S. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (3. Baskıdan Çeviri, Çeviri Editörü: S. Turan). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Yardımcı Kaynaklar Baş, T. (2010). Anket (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık. Büyüköztürk, Ş. (2005). Anket geliştirme. Gazi Üniversitesi Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 133-151. Erkuş, A. (2012). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme-I: Temel kavramlar ve işlemler. Ankara: Pegem Akademi. Tavşancıl, E. (2006). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel.

Ders ile ilgili dosyalar