Ön koşul dersleri
|
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİNE GİRİŞ
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. CEMALETTİN IŞIK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. CEMALETTİN IŞIK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
---
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Bu ders, katılımcılara nicel ve nitel araştırmanın temel özellikleri ve çeşitli yöntemleri konusunda kavramsal bir temel oluşturma ve uygulamalarla nicel-nitel araştırmanın matematik eğitimi araştırmalarındaki kullanımını tanıtmayı amaçlamaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders nicel ve nitel araştırmaların matematik eğitimi araştırmalarında kullanımı için temel bilgi ve becerileri kazandırmaya yöneliktir.
|
1- |
Nicel Araştırma Desenleri 1: • Deneysel olmayan araştırmalar, 2: • Deneysel araştırmalar
|
2- |
Nicel Araştırmalarda Veri Toplama Araçlarının Tanıtımı: • Anket • Test (başarı, yetenek, tutum, vb.) • Yapılandırılmış gözlemler • Yapılandırılmış görüşme
|
3- |
Nicel Veri Toplama Araçlarının Geliştirilmesi Sürecinin Tanıtımı: • Anket nasıl geliştirilir? • Başarı testi nasıl geliştirilir?
|
4- |
Nicel Araştırmalarda Veri Analizi 1: • Verileri analize hazırlama
|
5- |
Nicel Araştırmalarda Veri Analizi 2: • Betimsel istatistik
|
6- |
Nicel Araştırmalarda Veri Analizi 3: • Kestirimsel istatistik
|
7- |
Bilimsel araştırma yöntemlerinde temel dönüşümler ve nitel araştırmanın bilimsel araştırma içerisindeki yeri
|
8- |
Nitel araştırma desen ve yöntemleri: • Kültür analizi, • Olgu bilim, • Kuram oluşturma • Hermenotik (Hermeneutic) • Anlatı/Biyografi
|
9- |
Nitel araştırma desen ve yöntemleri: • Durum çalışması • Eylem araştırması
|
10- |
Nitel araştırmada veri toplama araçları I: Görüşme ve odak grup görüşmesi
|
11- |
Nitel araştırmada veri toplama araçları II: Gözlem
|
12- |
Nitel araştırmada veri toplama araçları III: doküman incelemesi, mecazlar yoluyla nitel veri toplama ve audiovisual araçlar (Fotograf, ses ve video).
|
13- |
Nitel veri analizi, Görüşme ve gözlem verilerin analiz edilmesi
|
14- |
Araştırma Sonuçlarının raporlaştırılması:
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Nicel ve nitel araştırmaları bilimsel araştırma paradigmaları arasındaki yerini, nicel-nitel araştırmaların temellerini, rolünü tanımlayabilir
|
2- |
Nicel ve nitel araştırmalarda sıkça kullanılan terim ve kavramlar ile Nicel ve nitel araştırma desen, yöntem ve teknikleri tanır
|
3- |
Nicel ve nitel araştırmalara konu olabilecek bir problemi inceleyerek, uygun araştırma türü, deseni, yöntemi ve tekniklerini seçip, tasarlayabilir
|
4- |
Nicel ve nitel araştırmalarda kullanılan veri toplama araçlarını tanır, geliştirir.
|
5- |
Nicel ve nitel araştırmalarda kullanılan veri toplama araçlarını uygulayabilir ve toplanan verileri analiz edebilir.
|
6- |
İçerik açısından araştırmanın amacı ve araştırma sorularına; biçim açısından APA yazım kurallarına uygun bir nitel araştırma raporu yazabilir
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik eğitimi alanında uzman düzeyinde ve güncel bir alan ve meslek bilgisine sahiptir. Matematik eğitimi alanında uzman düzeyinde ve güncel bir alan ve meslek bilgisine sahiptir.
|
|
2- |
Matematik eğitimi ve eğitim ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi kavrar.
6-
|
|
3- |
Çalıştığı dönem ve bölgeye ait belge ve kaynakları okuyup değerlendirebilir.
|
|
4- |
Matematik eğitimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri araştırma ve öğretim amacıyla kullanabilir
|
|
5- |
Alanında elde ettiği bulguları diğer disiplin alanlarında yapılan çalışmalarla bütünleştirip yeni bilgiler oluşturabilir.
|
|
6- |
Araştırma, öğretim veya sunum amacı ile her türlü görsel ve işitsel teknolojileri kullanabilir.
|
|
7- |
Matematik eğitimi alanında var olan bir sorunu farkedebilir, olası çözüm yolları geliştirebilir, olası çözümleri uygulayarak ölçebilir, elde ettiği verileri analiz edip değerlendirerek bir sonuca varabilir.
|
|
8- |
Matematik eğitiminde kullanılan yöntem ve sistemlerde karşılaşılabilecek sorunlar karşısında sorumluluk alarak yeni stratejik yaklaşımlar ve çözümler geliştirebilir.
|
|
9- |
Araştırma, uygulama, ve öğretim çalışmalarını bağımsız veya ekip olarak yürütebilir.
|
|
10- |
Matematik eğitimi ile ilgili bilgi ve bulguları eleştirel ve tarafsız bir şekilde değerlendirebilir.
|
|
11- |
Matematik eğitimi ve eğitim alanlarında kendisinin veya diğer uzmanların yaptığı çalışmaları her kesimden insana yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli ve anlamlı bir şekilde aktarabilir.
|
|
12- |
Mesleki Gelişim ve Yaşamboyu Öğrenme ilkelerini kendisi ve diğerleri için uygulayabilir.
|
|
13- |
Mesleki ve profesyonel ortamlardaki sosyal ilişkileri eleştirel bir gözle değerlendirebilir ve gerektiğinde bunları geliştirmek üzere yapılacak çalışmalara öncülük edebilir.
|
|
14- |
Bir yabancı dilde en az “Avrupa Dil Portföyü B2 Genel” düzeyinde yazılı ve sözlü iletişim kurabilir.
|
|
15- |
Matematik eğitimi alanında uygulanan politikaları yorumlayabilir, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir ve gerektiğinde bunları geliştirebilecek çalışmalar yapabilir.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
4
|
3
|
12
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
6
|
1
|
6
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
15
|
15
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
3
|
4
|
12
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
1
|
8
|
8
|
Toplam iş yükü
|
|
|
149
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
30
|
Kısa sınav
|
6
|
30
|
Ödev
|
4
|
40
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Creswell, J.W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma gore nitel araştırma ve araştırma deseni (3. Baskıdan Çeviri). (Çeviri Editörleri: M. Bütün & S.B.Demir). Ankara: Siyasal Yayın Dağıtım. Glesne, C. (2012). Nitel araştırmaya giriş (Çeviri Editörleri: Ali Ersoy & Pelin Yalçınoğlu). Ankara: Anı Yayıncılık. Güler, A., Halıcıoğlu, M.B., & Taşğın, S. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (3. Baskıdan Çeviri, Çeviri Editörü: S. Turan). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Baş, T. (2010). Anket (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık. Büyüköztürk, Ş. (2005). Anket geliştirme. Gazi Üniversitesi Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 133-151. Erkuş, A. (2012). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme-I: Temel kavramlar ve işlemler. Ankara: Pegem Akademi. Tavşancıl, E. (2006). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel.
|
|