Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
NÜKLEER FİZİK |
Birinci düzey |
FİZ406 |
Zorunlu |
8 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. GÖKHAN KOÇAK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. GÖKHAN KOÇAK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz Yüze
|
Dersin amacı
|
Nükleer Fiziğin temel kavram ve niceliklerinin öğretilmesi. Çekirdek büyüklükleri ve şekilleri ile ilgili alt yapı oluşturmak.
|
Dersin tanımı
|
Nükleer Fizikteki çekirdek büyüklükleri, özellikleri gibi statik özelliklerinin verilmesi.
|
1- |
Temel kavramalar; Tarihçe, terminoloji, Birimler ve boyutlar.
|
2- |
Kuantum mekaniği;ilkeleri, Bir boyutta problemler, Üç boyutta problemler, açısal momentumun kuantum teorisi, Parite, Kuantum istatistiği.
|
3- |
Nükleer özellikler; yarıçap, çekirdeklerin kütle ve bolluğu, bağlanma enerjisi,
|
4- |
Nükleer özellikler; açısal momentum ve parite, elektromanyetik momentler, uyarılmış durumlar
|
5- |
Nükleonlar arası kuvvet; Döteron, Nükleon nükleon saçılması, özellikleri,
|
6- |
Nükleon-nükleon kuvvetinde saçılma ve bağlı durumların incelenmesi.
|
7- |
Nükleer modeller; Kabuk modeli, Kolektif Model, Sıvı damla modeli.
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Kabuk modeli uygulamaları
|
10- |
Radyoaktif bozunma
|
11- |
Alfa bozunumu
|
12- |
Beta bozunumu
|
13- |
Açısal momentum ve parite seçim kuralları
|
14- |
Radyoaktif yaş tayini
|
15- |
-
|
16- |
-
|
17- |
-
|
18- |
-
|
19- |
-
|
20- |
-
|
1- |
Alanı ile ilgili temel bilimsel prensip, kavram ve yetenek bilgilerini gösterebilir.
|
2- |
Gerekli bilgi, yetenek, bilimsel ve nicel düşünce metotlarını kullanarak problemler çözebilir.
|
3- |
Açık ve etkili bir biçimde bilimsel fikirler bildirebilir.
|
4- |
Karşılaşılan durumlara, fizik prensiplerinin nasıl uygulandığını açıklayabilir, laboratuar aletlerini kullanarak ölçüm ve hesaplamalar yapabilir.
|
5- |
Problemler ile fiziksel kanun ve prensipler arasında bağlantı kurabilir.
|
6- |
Fizik gerektiren durumlar ya da nicel problemleri analiz etmek için uygun içerikleri kullanabilir ve çözümsel düşünceye sahiptir.
|
7- |
-
|
8- |
-
|
9- |
-
|
10- |
-
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Fiziksel kavramları öğrenme ve bu kavramlarla düşünebilme becerisi kazanır.
|
|
2- |
Doğadaki olay ve olguları gözleme, arkasındaki temel ilkeleri anlama ve ilişkilendirme yeteneğini geliştirir.
|
|
3- |
Doğru soruları sormayı ve bu sorulara yanıt verecek deneyleri tasarlama becerisini geliştirir.
|
|
4- |
Deney yapma ve deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
|
|
5- |
Problemi tanımlama, çözme sonuç çıkarma ve yorumlama becerisi kazanır.
|
|
6- |
Problemin çözümünü zorlaştıran bazı ayrıntıları ihmal ederek, karmaşık ve zor problemleri üstesinden gelinebilir hale getirmek için, idealleştirilmiş model oluşturma becerisi kazanır.
|
|
7- |
Evrende bilinen bütün etkileşmeler (nükleer, gravitasyonel, elektromanyetik) hakkında, mikro ölçekten makro ölçeğe kadar madde ve enerji hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
8- |
Tüm mühendislik ve teknolojinin temeli olan fiziğin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlar.
|
|
9- |
Bilgiye ulaşabilme, analiz edip çözüm geliştirebilme becerisi kazanır.
|
|
10- |
Verinin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur.
|
|
11- |
Disiplinler arası gruplarda çalışabilme becerisi kazanır.
|
|
12- |
Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğini kazanır.
|
|
13- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi kazanır.
|
|
14- |
Etkin iletişim kurma becerisi kazanır.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
4
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
4
|
56
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
10
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
3
|
12
|
36
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
172
|
AKTS
|
|
|
7.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Nükleer Fizik I-II, Kenneth S. Krane, Palme Yayıncılık
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Nuclear Physics: Energy and Matter, J. M. Pearson
|
|