Giriş | English

Lisans > Eğitim Fakültesi > Sinif Öğretmenliği > EĞİTİMDE AHLAK VE ETİK
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
EĞİTİMDE AHLAK VE ETİK Birinci düzey MB 302 Zorunlu 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör PROF. DR. MEHMET KASIM ÖZGEN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ OKSANA MANOLOVA YALÇIN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli Yüzyüze
Dersin amacı Bu dersin amacı, öğretmen adaylarının hizmet öncesinde daha nitelikli şekilde yetişmelerine katkı sağlamak ve etik tutumları kazandırmaktır. Mesleğe başladıklarında öğretmenlik mesleğini etik ilkeler kapsamında yürütmeleri için bilinç ve farkındalık kazanmaları amaçlanmıştır.
Dersin tanımı Ahlak ve etik ile ilgili temel kavram ve teorileri; etik ilke, etik kural, iş ve meslek etiği ile etik-hukuk arasındaki ilişki; etik, ahlak ve eğitim ilişkisi; sosyal, kültürel ve yasal yönleriyle öğretmenlik mesleği; insani bir hak olarak eğitim; eğitim paydaşlarıyla ilişiklerde etik ilke ve sorumluluklar; Türkiye ve seçilmiş ülkelerde kamu etiği ve öğretmenlik etik ilkeleri; iş, meslek ve eğitimde etik dışı davranışlar; etik karar verme, etik ikilemler ve çözüm yolları, etik model olarak öğretmen ve öğretmenlik meslek etik ilkeleri; etik lider olarak okul müdürü; okullarda ahlak / etik eğitimi ve eğitim araştırmalarında uyulması gereken etik ilkeler konularında kavramlar

Dersin içeriği
1- Dersin tanıtımı ve dersle ilgili kuralların belirlenmesi; Ahlak Ve Etik İle İlgili Temel Kavramlar ve Teoriler
2- Etik, Etik İlkeler ve Kurallar, Meslek Etiği, Etik ve Hukuk İlişkisi
3- Etik, Ahlak Ve Eğitim İlişkisi, Eğitimde Ahlak ve Okullarda Ahlak Eğitimi
4- Toplumsal, Kültürel, Yasal ve Profesyonel Bir Meslek Olarak Öğretmenlik
5- Eğitim Hakkı
6- Eğitim Paydaşlarıyla İlişkilerde Hak ve Sorumluluklar
7- Türkiye’de Kamu Yönetimi, Eğitim ve Öğretmenlerle İlgili Etik Düzenlemeler
8- Vize Sınavı
9- İş, Meslek ve Eğitimde Etik Dışı Davranışlar
10- Etik Karar Verme, Etik İkilemler, Sorunlar ve Çözüm Yolları
11- Etik Model Olarak Öğretmen ve Öğretmenlik Meslek Etik İlkeleri
12- Etik Lider Olarak Okul Müdürü
13- Bilimsel Araştırmalarda Etik
14- Final Sınavı
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- 1. Ahlak ve etik ile ilgili temel kavram ve teorileri bilir;
2- Meslek etiği ilkeleri bilir ve etik-hukuk arasındaki ilişkiyi açıklar;
3- Etik, ahlak ve eğitim ilişkisi bilir ve açıklar;
4- Türkiye ve seçilmiş ülkelerde kamu etiği ve öğretmenlik etik ilkeleri bilir ve uygular;
5- İş, meslek ve eğitimde etik dışı davranışlar; etik karar verme, etik ikilemler ve çözüm yolları bilir;
6- Etik liderliği bilir ve uygular;
7- Okullarda ahlak/etik eğitimi çalışmaları yapar;
8- Eğitim araştırmalarında uyulması gereken etik ilkeler konularında kavramlar ve ilgili kazanımlara sahiptir.
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilimsel kavramlar ve olgular bilgisine sahiptir.
2- İlkokul eğitiminde öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri, sınıf yönetimi ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
3- İlkokul öğrencileri için ders kitabı ve çocuk kitabı seçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
4- Bilimsel bilginin kaynağı, sınırları, kapsamı, güvenilirliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
5- İlkokul öğrencilerinin gelişim, öğrenme, öğrenme güçlükleri ve gereksinimleri bilgisine sahiptir.
6- İlkokul eğitiminde bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
7- İlkokul eğitimi ile ilgili doğru ve güvenilir bilgiye ulaşma yollarını bilir ve kullanır.
8- İlkokul eğitimi ile ilgili bilimsel bir problemi ele alır, inceler ve çözüm yolları üretir.
9- İlkokul eğitiminde geleneksel ve güncel öğrenme-öğretme yaklaşım, strateji, yöntem ve tekniklerini bilir ve uygular.
10- Felsefe, psikoloji, tarih, coğrafya, hukuk, antropoloji ve sosyoloji alanlarında geçen kavramları alanına uygular.
11- Çeşitli sosyo-kültürel çevrelerde bulunur, toplumsal sorumluluk alır, çeşitli projelere katılır ve sonuçlarını paylaşır.
12- Mesleki yetkinliklerini ve yeterliliklerini tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanarak zayıf yönlerini geliştirir.
13- Mesleki olarak kendini sürekli yeniler ve bu yönde olumlu bir tutum geliştirir.
14- En az bir yabancı dili kullanarak (B1 düzeyinde) alanıyla ilgili gelişmeleri takip eder ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurar.
15- Sınıf öğretmenliği alanıyla ilgili sanatsal ve kültürel etkinlikleri takip eder ve etkinliklere aktif bir şekilde katılır.
16- Öğretmenlik mesleği ile ilgili olarak insan haklarına, demokratik, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere ve mesleki yasa ve yönetmeliklere uygun davranır.
17- Türkçeyi hem yazılı hem de sözlü olarak sosyal ve akademik ortamlarda doğru ve etkili bir şekilde kullanır.
18- Temel matematik ve temel fen bilimleri alanlarında geçen kavramları alanına uygular.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 12 2 24
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 1 12
Ödevler 4 2 8
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 3 5 15
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 4 6 24
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     85
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   0
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   60

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı İlğan, A. (Ed.) (2020). Eğitimde Ahlak ve Etik. Ankara: Pegem Yayınevi.
Yardımcı Kaynaklar Aydoğan, İ.&Özbal, N. (2020). Eğitimde Nezaket. Ankara: PegemYayınevi. Oral, B., Çoban, A.&Bars, M. (Ed.) (2020). Eğitimde Ahlak ve Etik. Ankara: Pegem Yayınevi. Haynes, F. (2002). Eğitimde Etik. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Özlem, D. (2004). Etik.-Ahlak felsefesi-. İstanbul: İnkılap Yayınevi. Stroll, A., Long, A.a.., Bourke, V.J. &Campbell, R. (2008). Etik Kuramları. Ankara: LotusYayınevi. Yapıcı, M. (Ed.) (2016). Meslek Etiği. Ankara: Eğiten Kitap. Aydın, İ. (2002). Yönetsel, Mesleki ve Örgütsel Etik. Ankara: Pegem Yayınevi. Aydın, İ. (2003). Eğitim ve Öğretimde Etik. Ankara: Pegem Yayınevi.

Ders ile ilgili dosyalar