Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
EĞİTİMDE AHLAK VE ETİK |
İkinci düzey |
MB 302 |
|
5 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MEHMET KASIM ÖZGEN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ OKSANA MANOLOVA YALÇIN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı, öğretmen adaylarının hizmet öncesinde daha nitelikli şekilde yetişmelerine katkı sağlamak ve etik tutumları kazandırmaktır. Mesleğe başladıklarında öğretmenlik mesleğini etik ilkeler kapsamında yürütmeleri için bilinç ve farkındalık kazanmaları amaçlanmıştır.
|
Dersin tanımı
|
Ahlak ve etik ile ilgili temel kavram ve teorileri; etik ilke, etik kural, iş ve meslek etiği ile etik-hukuk arasındaki ilişki; etik, ahlak ve eğitim ilişkisi; sosyal, kültürel ve yasal yönleriyle öğretmenlik mesleği; insani bir hak olarak eğitim; eğitim paydaşlarıyla ilişiklerde etik ilke ve sorumluluklar; Türkiye ve seçilmiş ülkelerde kamu etiği ve öğretmenlik etik ilkeleri; iş, meslek ve eğitimde etik dışı davranışlar; etik karar verme, etik ikilemler ve çözüm yolları, etik model olarak öğretmen ve öğretmenlik meslek etik ilkeleri; etik lider olarak okul müdürü; okullarda ahlak / etik eğitimi ve eğitim araştırmalarında uyulması gereken etik ilkeler konularında kavramlar
|
1- |
Dersin tanıtımı ve dersle ilgili kuralların belirlenmesi; Ahlak Ve Etik İle İlgili Temel Kavramlar ve Teoriler
|
2- |
Etik, Etik İlkeler ve Kurallar, Meslek Etiği, Etik ve Hukuk İlişkisi
|
3- |
Etik, Ahlak Ve Eğitim İlişkisi, Eğitimde Ahlak ve Okullarda Ahlak Eğitimi
|
4- |
Toplumsal, Kültürel, Yasal ve Profesyonel Bir Meslek Olarak Öğretmenlik
|
5- |
Eğitim Hakkı
|
6- |
Eğitim Paydaşlarıyla İlişkilerde Hak ve Sorumluluklar
|
7- |
Türkiye’de Kamu Yönetimi, Eğitim ve Öğretmenlerle İlgili Etik Düzenlemeler
|
8- |
Vize Sınavı
|
9- |
İş, Meslek ve Eğitimde Etik Dışı Davranışlar
|
10- |
Etik Karar Verme, Etik İkilemler, Sorunlar ve Çözüm Yolları
|
11- |
Etik Model Olarak Öğretmen ve Öğretmenlik Meslek Etik İlkeleri
|
12- |
Etik Lider Olarak Okul Müdürü
|
13- |
Bilimsel Araştırmalarda Etik
|
14- |
Final Sınavı
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
1. Ahlak ve etik ile ilgili temel kavram ve teorileri bilir;
|
2- |
Meslek etiği ilkeleri bilir ve etik-hukuk arasındaki ilişkiyi açıklar;
|
3- |
Etik, ahlak ve eğitim ilişkisi bilir ve açıklar;
|
4- |
Türkiye ve seçilmiş ülkelerde kamu etiği ve öğretmenlik etik ilkeleri bilir ve uygular;
|
5- |
İş, meslek ve eğitimde etik dışı davranışlar; etik karar verme, etik ikilemler ve çözüm yolları bilir;
|
6- |
Etik liderliği bilir ve uygular;
|
7- |
Okullarda ahlak/etik eğitimi çalışmaları yapar;
|
8- |
Eğitim araştırmalarında uyulması gereken etik ilkeler konularında kavramlar ve ilgili kazanımlara sahiptir.
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
|
|
2- |
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
12
|
2
|
24
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
12
|
1
|
12
|
Ödevler
|
4
|
2
|
8
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
3
|
5
|
15
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
4
|
6
|
24
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
85
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
60
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
İlğan, A. (Ed.) (2020). Eğitimde Ahlak ve Etik. Ankara: Pegem Yayınevi.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Aydoğan, İ.&Özbal, N. (2020). Eğitimde Nezaket. Ankara: PegemYayınevi.
Oral, B., Çoban, A.&Bars, M. (Ed.) (2020). Eğitimde Ahlak ve Etik. Ankara: Pegem Yayınevi.
Haynes, F. (2002). Eğitimde Etik. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Özlem, D. (2004). Etik.-Ahlak felsefesi-. İstanbul: İnkılap Yayınevi.
Stroll, A., Long, A.a.., Bourke, V.J. &Campbell, R. (2008). Etik Kuramları. Ankara: LotusYayınevi.
Yapıcı, M. (Ed.) (2016). Meslek Etiği. Ankara: Eğiten Kitap.
Aydın, İ. (2002). Yönetsel, Mesleki ve Örgütsel Etik. Ankara: Pegem Yayınevi.
Aydın, İ. (2003). Eğitim ve Öğretimde Etik. Ankara: Pegem Yayınevi.
|
|