Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MÜMTAZ SARIÇİÇEK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. MÜMTAZ SARIÇİÇEK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Öğretici ve öğrenci merkezli yöntemler birlikte kullanılacaktır.
|
Dersin amacı
|
Edebî metnin estetik haz uyandırıcı yönlerinin tespiti amaçlanmıştır.
|
Dersin tanımı
|
Bir disiplinler arası alan olan edebiyat psikolojisinin imkanları kullanılarak edebî metinlerin psikanalitik yönden çözümlenmesi.
|
1- |
Kaynakça bilgisi, kavramsal çerçeve, metin tahlilinin gerekliliği ve görevi, tahkiyeli edebi eser inceleme yöntemleri ve yöntem bilgisi
|
2- |
Edebiyat-psikoloji ilişkisi
|
3- |
Psikanalitik edebiyat kuramının öğrenilmesi ve çeşitli eserler üzerinde uygulama çalışmalarının yapılması
|
4- |
'Analitik Psikolojinin Temel İlkeleri' eseri üzerinde durularak edebi eser incelemesinde analitik psikolojinin yerinin değerlendirilmesi
|
5- |
Arketip kavramının öğrenilmesi
|
6- |
Frazer'in "Altın Dal I-II" eserinin incelenmesi.
|
7- |
'Ebedi Dönüş Mitosu' eserinin incelenmesi
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
'Mumun Alevi','Ateşin Tin Çözümlemesi' eserlerinin incelenmesi
|
10- |
'Uzamın Poetikası', 'Su ve Düşler' eserlerinin incelenmesi
|
11- |
Ateş, su ve mekanın eserlerde yansımaları ve daha önce okunan eserlerden hareketle psikolojik derinliğinin açıklanması
|
12- |
Kahramanın Sonsuz Yolculuğu eserinin incelenmesi.
|
13- |
Huzur, Aylak Adam, Tutunamayanlar ve Yeni Hayat romanlarında yolculuk arketipinin uygulanması
|
14- |
Değerlendirme
|
15- |
FİNAL SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Edebiyat-psikoloji ilişkisi hakkında kaynakça bilgisi edinilir.
|
2- |
Modern psikolojinin temel kavramlarını öğrenir.
|
3- |
Psikanalitik edebiyat eleştirisini öğrenir.
|
4- |
Arketipsel eleştiriyi öğrenir.
|
5- |
Dünyada ve ülkemizde psikanalitik/arketipsel eleştiri uygulama çalışmalarını kavrar.
|
6- |
Edebi eser üzerinde uygulama çalışması yapmasını öğrenir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
|
|
2- |
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
5
|
70
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
5
|
70
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
144
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
4
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
4
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
8
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Rene Wellek-Austın Warren, Edebiyat Bilimi, Akademi Kitabevi, İstanbul 2009 (Çev. Ömer Faruk Huyugüzel)
|
Yardımcı Kaynaklar
|
2. Gürsel Aytaç, Genel Edebiyat Bilimi, Papirüs, İstanbul 1999. 3. Oğuz Cebeci, Psikanalitik Edebiyat Kuramı, İthaki, İstanbul 2009. 4. Carl Gustav Jung, Dört Arketip, Metis yayıncılık, İstanbul 2013 (Çev. Zehra Aksu Yılmazer) 5. Carl Gustav Jung, Analitik Psikolojinin Temel İlkeleri, Cem Yayınevi, İstanbul 2000 (Çev. Kamuran Şipal) 6. Mircea Eliade, Ebedi Dönüş Mitosu, İmge Kitabevi, Ankara 1994 (Çev. Ümit Altuğ) 7. Gaston Bachelard, Ateşin Tinçözümlemesi, Öteki Yayınevi, İstanbul 2007 (Çev. Nail Bezel) 8. Gaston Bachelard, Mumun Alevi, İthaki, İstanbul 2008 (Çev. Ali Işık Ergüden) 9.Gaston Bachelard, Su ve Düşler, YKY, İstanbul 2006 (Çev. Olcay Kunal) 10. Gaston Bachelard, Uzamın Poetikası, İthaki, İstanbul 2008 (Çev. Alp Tümertekin) 11. Joseph Campbell, Kahramanın Sonsuz Yolculuğu, Kabalcı, İstanbul 2010 (Çev. Sabri Gürses) 12. Mümtaz Sarıçiçek, Modern Kahramanın Mitolojik Yolculuğu, Tezmer, Kayseri 2013.
|
|