Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. EBUBEKİR YÜKSEL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. EBUBEKİR YÜKSEL
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Örgün
|
Dersin amacı
|
Nematolojinin geçmişi, nematodların morfolojik, anatomik yapılarının bilinmesini sağlamak, bitkilerdeki parazit olan nematodların tanısında kullanılan morfolojik kriterlerin öğrenimi; Nematodların biyolojisi, ekolojisi Türkiye’de tarımsal üretimde önemli verim kayıplarına neden olan bitki paraziti nematodlar ve mücadele yöntemleri üzerine bilgilendirmek
|
Dersin tanımı
|
Nematolojinin temeli, nematodların genel özellikleri, morfolojileri, yaşama ortamları, Dünya genelinde farklı ekosistemlerde işlevleri, nematod grupları, saprofit ve entomopatojen nematodların önemini ve özellkleri tarımda önemli olan bitki paraziti nematodlar, genel laboratuar metodları öğretilir.
|
1- |
Nematoloji´nin bilim dalı olarak tanıtımı; Nematoloji´nin geçmişi ile farklı besin rejimlerine sahip nematodların tanıtımı.
|
2- |
Nematodların morfolojik ve anatomik yapıları, vücut sistemleri.
|
3- |
Bitki paraziti nematodların tanısında kullanılan morfolojik kriterler.
|
4- |
Nematodların sınıflandırılması
|
5- |
Bitki paraziti nematodların biyolojileri ve Yaşam döngüleri.
|
6- |
Kök-ur, Kist, Lezyon, Reniform, endo, ekto ve yarı endo parazit nematodların yaşam döngüleri.
|
7- |
Ara sınav
|
8- |
Bitki paraziti nematodların beslenmeleri ve zarar şekilleri, konukçu parazit ilişkileri ve nematodlara karşı kullanılan savaş yöntemleri.
|
9- |
Bitki paraziti nematodların bitkilerde meydana getirdiği hastalık belirtileri.
|
10- |
Bitki paraziti nematodların ekolojisi.
|
11- |
Bitki paraziti nematodların mikroorganizmalarla ilişkileri.
|
12- |
Nematod-viüs ilişkisi, virüs taşıyan nematodlar (Trichoderidae; Trichodorus spp, Paratrichodorus spp.)
|
13- |
Bitki paraziti nematodlar ile çalışma yöntemleri; nematodların topraktan ve bitki kısımlarından elde edilme yöntemleri ve laboratuarda preparasyonu.
|
14- |
Bitki paraziti nematodlar ile çalışma yöntemleri; nematodların topraktan ve bitki kısımlarından elde edilme yöntemleri ve laboratuarda preparasyonu.
|
15- |
Yarıyıl Sonu Sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Nematolojinin tarihçesini öğrenir.
|
2- |
Nematodların genel özellikleri; sınıflandırılmaları, taksonomisi, morfoloji, anatomileri, biyoloji ve ekolojileri hakkında bilgi sahibi olur.
|
3- |
Önemli nematodların laboratuarda incelenmesini ve teşhisini öğrenir.
|
4- |
Nematod ve bitki ilişkilerini öğrenir.
|
5- |
Nematoloji´de tarla ve laboratuar koşullarında kullanılan materyal ve yöntemler öğretilir.
|
6- |
Denemelerin planlamasında amaca uygun materyal ve yöntemlerin seçimi öğretilir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Tarımsal üretimdeki hastalık, zararlı ve yabancı otları belirleyebilme ve tanıma becerisi
|
|
2- |
Diğer araştırıcılarla ortak çalışmalar yürütebilme, yürüyen çalışmalarda aktif görev alabilme
|
|
3- |
Tarımsal üretimdeki hastalık, zararlı ve yabancı otlara yönelik doğru mücadele yöntemine karar verme ve uygulama yetisi kazanma
|
|
4- |
Bitki koruma alanında gerek kamu, gerekse özel sektörde yer alan farklı kurum ve kuruluşların kısa, orta ve uzun vadeli taleplerine çözümler üretebilecek, fizibilite değerlendirmesi yapabilecek, çözümleri projelendirip uygulayabilecek bilgi birikimi edinme
|
|
5- |
Alanıyla ilgili laboratuvar ve alan denemelerini planlama, yürütme, sonuçlandırma, analiz ve yazımını tamamlayabilme
|
|
6- |
Alanıyla ilgili yerli ve yabancı kaynaklara ulaşabilme, bu kaynaklardan edindiği bilgileri yazılı ve sözlü olarak sunabilme, akademik düzeydeki metinleri yazabilme.
|
|
7- |
Lisansüstü eğitimin getirdiği sorumluluk ve bilinç düzeyine ulaşma
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
12
|
4
|
48
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
12
|
2
|
24
|
Ödevler
|
3
|
5
|
15
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
5
|
5
|
Kısa sınavlar
|
3
|
3
|
9
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
6
|
6
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
2
|
8
|
16
|
Laboratuvar
|
5
|
5
|
25
|
Arazi çalışması
|
2
|
6
|
12
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
5
|
3
|
15
|
Toplam iş yükü
|
|
|
187
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
100
|
100
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Decker, H., 1993. Plant nematodes and their control. E.J.BRILL. pp. 413. 2. Chen, Chen and Dickson (eds.) 204. Nematology Vol.1 and 2. CABI Publishing. 3. Perry and Moens, 2006. Plant Nematology. CABI Pub. 4. Southey, 1986. Laboratory Methods for work with plant and soil nematodes. Her Majsty´s Stationery Office. 5. Siddiqi, 2000. Tylenchida: Parasites of plants and insects. CABI. 6. Nemapix; Bitki paraziti nematod resimleri.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|