Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ I |
Birinci düzey |
ÇM 117 |
Zorunlu |
1 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Ön koşul bulunmamaktadır.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ ÖMER ERDOĞAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Dr. Öğr. Üyesi FEYZA GÜRBÜZ, Dr. Öğr. Üyesi Şükrü SU, Dr. Öğr. Üyesi Hacı Bekir KARA, Dr. Öğr. Üyesi İbrahim UYANIK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze
|
Dersin amacı
|
İş sağlığı ve Güvenliği kültürü ve bilincinin oluşması Endüstriyel tehlike ve riskleri tanıma
|
Dersin tanımı
|
İş sağlığı ve güvenliği
|
1- |
İş sağlığı ve güvenliği tanımı, kavramlar ve kültürü Türkiye''''de ve dünyada iş sağlığı ve güvenliği
|
2- |
Mevzuat (Kanunlarda iş sağlığı ve güvenliği, 6331 sayılı iş sağlığı ve güvenliği kanunu) İş kazasında yapılması gerekenler (çalışanın görev ve sorumlulukları, işverenin görev ve sorumlulukları)
|
3- |
Çalışma ortamından kaynaklanan riskler (Biyolojik, Psikolojik,Kimyasal riskler)
|
4- |
Çalışma ortamından kaynaklanan riskler (Fiziksel risk etmenleri)
|
5- |
Ergonomi (iş güvenliğinde ergonominin önemi, etkisi, riskler)
|
6- |
Elle kaldırma ve taşıma
|
7- |
Ara Sınav
|
8- |
İş ekipmanlarının güvenli kullanımı
|
9- |
Ekranlı araçlarda iş güvenliği, Elektrik riskleri
|
10- |
Güvenlik ve sağlık işaretleri
|
11- |
Kişisel koruyucu donanımlar
|
12- |
Risk değerlendirmesi
|
13- |
Makinalarda koruyucu donanımlar
|
14- |
Kaynaklı işlerde iş güvenliği
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İş sağlığı ve güvenliği mevzuatını (kanun, tüzük ve yönetmelikler) tanır
|
2- |
6331 sayılı İş sağlığı ve güvenliği kanunu hakkında bilgi edinir ve bu konuda çalışanları bilgilendirebilir
|
3- |
İş kazasında yapılması gerekenleri bilir
|
4- |
4857 sayılı iş kanununu hakkında bilgi sahibi olmak.
|
5- |
işyeri bina ve eklentileri konusundaki riskleri bilir.
|
6- |
Gürültü, titreşim, termal konfor, aydınlatma, basınç, radyasyon konularındaki riskleri değerlendirir, önlem alır
|
7- |
Kaynaklı işlerde riskleri (kaynak ortamı, koruyucu donanım vb.) değerlendirir ve önlem alır
|
8- |
Mühendislik uygulamalarının sağlık, iş güvenliği üzerindeki etkileri
|
9- |
İş Güvenliği bakımından çalışma ortamının hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanmak.
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, Fen Bilimleri ve Çevre Mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik çözümlerinde kullanabilme becerisi,
|
|
2- |
Karmaşık mühendislik problemlerini belirleme, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi,
|
|
3- |
Karmaşık bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi,
|
|
4- |
Mühendislik uygulamalarında karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi,
|
|
5- |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme,
|
|
6- |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi, alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi,
|
|
7- |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni, başladığı bir işi tamamlama ve karşılaşabileceği olası karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi,
|
|
8- |
Alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi,
|
|
9- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi, yenilikçi fikirlere açık olma bilinci,
|
|
10- |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi,
|
|
11- |
İş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi ile çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilinci,
|
|
12- |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini kavrayabilme becerisi, mühendislik çözümlerinin hukuksal konusunda farkındalık,
|
|
13- |
Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını mühendislik problemleri ve çözüm önerileri ile ilgili konularda yazılı ve sözlü olarak bilgilendirme becerisi,
|
|
14- |
Alanında her türlü proje geliştirebilme ve uygulama bilgi ve becerisi, sorumluluğu altında çalışanları projeye dâhil etme bilinci, meslek etkinliklerini planlama ve yönetme becerisi, girişimcilik hakkında farkındalık
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
3
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
3
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
0
|
0
|
Araştırma
|
4
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
42
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ders notu (slaytlar)
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1- Su, Şükrü., Erciyes Üniversitesi İş Güvenliği Uzmanlık Eğitim Kurumu Ders notları, 3 cilt, 2014. 2- 6331 sayılı iş sağlığı ve güvenliği kanunu. İş sağlığı ve güvenliği genel müdürlüğü yayını, ISBN: 978-975-455-176-1, Kasım 2012 3- Yıldız,A.N., Bilir,N., "İş sağlığı ve güvenliği" Hacettepe Üniv.yayınları, 2011
|
|