Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
SANAT KURAMLARI VE ELEŞTİRİ 2 |
Birinci düzey |
SER 311 |
Zorunlu |
4 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ARAŞ. GÖR. DR. SETENAY SİPAHİ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ARAŞ. GÖR. DR. SETENAY SİPAHİ, DOÇ. DR. NİZAM ORÇUN ÖNAL
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik – Bu ders yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
|
Dersin amacı
|
Görsel sanat çalışmalarını değişik yönleriyle özgün bir program çerçevesinde bir araya getirerek öğrencilerin sanat tarihini, kuramını ve eleştirisini kapsayacak şekilde, temel entelektüel eğilimleri ve tartışmaları anlamalarını amaçlamaktadır.
|
Dersin tanımı
|
- Ders kuramın, eleştirinin ne olduğunun anlaşılması ve kronolojik olarak seçilmiş kültür kuramcılarının önde gelenlerinin ve onların öğretilerinin incelenmesini içerir.
- Genel sanat kavramlarına dair araştırma becerilerini pekiştirecek ve sanat pratiklerine yönelik düşünme fırsatı sunacaktır.
- Sanatın nasıl yapıldığı, bağlama oturtulduğu ve sunulduğu konusunda eleştirel yargılarda bulunmaya ve analitik beceriler geliştirmeye katkı sağlayacaktır.
- Sanat pratikleri hakkında ileri düzeyde eleştiri ve tartışma yetkinliği geliştirecektir.
- Disiplin özelinde, mesleki ilerlemeye destek olacak kuramsal ve pratik bilgiyi geliştirecek, ileriye dönük planlamaları yaparken daha detaylı bir yol izleyecektir.
|
1- |
Anket uygulaması. Ders içeriği, işleyişi ve derste yararlanılacak kaynaklar hakkında genel bilgilendirme.
|
2- |
Sanatın bilim alanları, sanat eleştirisinin tanımı ve sanat eleştirisinin işlevi.
|
3- |
Bir eserin değerini bulma yöntemleri ve Sanatbilim Eleştiri Yöntemleri.
|
4- |
Etik ve Ahlak kavramlarına bakış, Ontolojik Eleştiri, Genel Eleştiri Yöntemleri.
|
5- |
Felsefi Sanat Eleştirisine giriş ve Tanımlama basamağı.
|
6- |
Felsefi Sanat Eleştirisi ve Çözümleme basamağı.
|
7- |
Felsefi Sanat Eleştirisi; Yorum ve Yargı Kuramları basamağı.
|
8- |
VİZE SINAVI (Teorik Sınav)
|
9- |
Resim sanatında Felsefi Eleştiri.
|
10- |
Resim sanatında Felsefi Eleştiri.
|
11- |
Edebiyatta Felsefi Eleştiri.
|
12- |
Sinemada Felsefi Eleştiri.
|
13- |
Heykel sanatında Felsefi Eleştiri.
|
14- |
Seramik sanatında Felsefi Eleştiri.
|
15- |
Seramik sanatında Felsefi Eleştiri.
|
16- |
Dönem sonu sınavı öncesi konuların gözden geçirilmesi.
|
17- |
FİNAL SINAVI (Teorik Sınav)
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
- Sanat tarihi, geleneksel ve çağdaş sanatla ilgili temalar ve kavramaları ileri düzeyde öğrenir.
- Güzel sanatlar hakkında bilgi ve bağlamın uygulama ile ilişkisi hakkında ileri düzeyde bilgi sahibi olur.
- Sosyo-politik, teorik ve eleştirel bağlamlarla ilgili olarak sanat ve kültür ilişkisini etkili bir şekilde ayırt edebilecek ve kullanabilecek düzeye gelir.
|
2- |
- Geleneksel, klasik, çağdaş ve güncel sanat kavramlarını tanır, takip eder ve ileri düzeyde kullanır.
-Analitik, eleştirel ve yansıtıcı becerileri ileri düzeyde kullanır.
-En son bilgi arama, araştırma, analiz ve sistemleştirme yöntemlerini ileri düzeyde kullanabilir
|
3- |
- Güncel olaylarını takip eder, sorumluluk alır, analiz eder ve bilinç geliştirir.
-Sanatsal duruşlarını ifade ederken, mesleki faaliyet ve sanatla ilgili görevleri çözerken, sanatsal faaliyetlerini ve sonuçlarını kamuya sunarken uzmanlar ve toplumla orta düzeyde iletişim kurabilir.
- Teknik ve/veya yaratıcı konularda sanat danışmanları, akademisyenler kıdemli sanatçılar ile orta düzeyde fikir alışverişi yapar.
- Mesleki çevrede eleştiri ve geri bildirime ileri düzeyde yapıcı yaklaşır.
|
4- |
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
OK1. Sanat ve tasarım bilgisi – Seramik sanatının tarihini, kuramlarını ve kültürel bağlamlarını kavrar.
|
|
2- |
OK2. Görsel ve teorik analiz – Sanat eserlerini eleştirel yaklaşımla değerlendirir ve yorumlar.
|
|
3- |
OK3. Araştırma ve gözlem yeteneği – Sanat ve tasarım süreçlerinde bilgi toplar ve analiz eder.
|
|
4- |
OK4. Malzeme bilgisi – Seramik malzemelerinin fiziksel, kimyasal ve estetik özelliklerini tanır ve uygular.
|
|
5- |
OK5. Teknik beceriler – Seramik üretiminde modelleme, sırlama, pişirme ve kalıplama gibi teknikleri kullanır.
|
|
6- |
OK6. Sanatsal ifade – Seramik malzeme ile özgün bir üslup geliştirir
|
|
7- |
OK7. Tasarım yetkinliği – Estetik ve işlevselliği birleştirerek yaratıcı tasarımlar oluşturur.
|
|
8- |
OK8. Dijital beceriler – Bilgisayar destekli tasarım programlarını sanatsal ve endüstriyel seramik üretiminde kullanır.
|
|
9- |
OK9. Proje geliştirme – Tasarım ve üretim süreçlerini planlar ve yönetir.
|
|
10- |
OK10. Problem çözme – Karşılaşılan teknik ve tasarım problemlerine yaratıcı çözümler üretir.
|
|
11- |
OK11. Bağımsız çalışma – Kendi sanatsal projelerini geliştirir ve uygular.
|
|
12- |
OK12. Ekip çalışması – İş birliği yaparak grup projelerinde etkin rol alır.
|
|
13- |
OK13. İletişim becerileri – Görsel, yazılı ve sözlü sunumlarla fikirlerini etkili bir şekilde ifade eder.
|
|
14- |
OK14. Sanatsal farkındalık – Kültürel ve toplumsal değerleri gözeterek sanatsal üretimde bulunur.
|
|
15- |
OK15. Sergi ve küratörlük bilgisi – Sanat eserlerini sergileme ve koleksiyon yönetimi konusunda bilgi sahibidir.
|
|
16- |
OK16. Atölye yönetimi – Seramik atölyesinin güvenliğini ve sürdürülebilirliğini sağlar.
|
|
17- |
OK17. Girişimcilik ve marka yönetimi – Kendi kişisel markasını ve sanat stüdyosunu oluşturma becerisine sahiptir.
|
|
18- |
OK18. Sosyal sorumluluk – Sanatın toplumsal etkisini göz önünde bulundurarak sosyal projelere katkı sağlar.
|
|
19- |
OK19. Eleştirel düşünme – Sanatsal üretimde analitik ve eleştirel bir bakış açısı geliştirir.
|
|
20- |
OK20. Uluslararası bakış açısı – Seramik sanatındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve katkıda bulunur.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
58
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
50
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
50
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
50
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1- Resmin Eleştirisi Üzerine (Yazar: Sıtkı M. Erinç)
2- Edebiyat Kuramları ve Eleştiri (Yazar: Berna Moran)
3- Analitik Resim Çözümlemeleri (Yazar: Leyla Varlık Şentürk)
4- 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar (Yazar: Ahu Antmen)
5- Sanat ve Estetik Kuramları (Yazar: Nejat Bozkurt)
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Web siteleri:
1- https://ceramicartsnetwork.org/daily
2- https://www.ceramicsnow.org/weekly/
3- https://muze.gov.tr/muze-detay?SectionId=AMM01&DistId=AMM
4- Modern/Çağdaş Seramik Sanatı: Türkiye’de Seramiğin Öyküsü (Yazar: Ersoy Yılmaz)
http://www.openaccess.hacettepe.edu.tr:8080/xmlui/handle/11655/8754?show=full
|
|