Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
GENETİK MODİFİYE GIDALAR |
Birinci düzey |
GM 470 |
Seçmeli |
8 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ZÜLAL KESMEN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. ZÜLAL KESMEN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze eğitim
|
Dersin amacı
|
Rekombinant DNA teknolojisi ve bu teknoloji kullanılarak üretilen genetiği değiştirilmiş gıdalar hakkında bilgi sahibi olunması
|
Dersin tanımı
|
Ders kapsamında, genetiği değiştirilmiş bitkisel ve hayvansal gıdalar ile gıda katkı maddelerinin üretim teknolojisi, genetiği değiştirilmiş ürünlerin tespit yöntemleri, potansiyel fayda ve zararları, dünyada ve ülkemizdeki yasal düzenlemelere ilişkin detaylı konu anlatımı
|
1- |
Rekombinant DNA Teknolojisinin Tanımı ve tarihçesi
|
2- |
Ticari olarak onaylanmış genetik modifiye gıdalar ve dünyadaki pazarı
|
3- |
Gen aktarım teknikleri
|
4- |
Yeni nesil gen aktarım teknikleri (zinc-finger, TALEN, CRISPRCRISPR-Cas9 sistemi)
|
5- |
RNA interferans tekniği
|
6- |
Genetiği değiştirilmiş bitkisel gıdalar
|
7- |
Genetiği değiştirilmiş hayvansal gıdalar
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Gıda sanayiinde kullanılan rekombinant mikroorganizmalar ve ürünleri
|
10- |
Genetik modifiye gıdaların potansiyel avantajları
|
11- |
Genetik modifiye gıdalara ilişkin olumsuz görüşler
|
12- |
Genetik modifiye gıdaların tespit yöntemleri
|
13- |
Genetik modifiye gıdalara ilişkin dünyadaki yasal düzenlemeler
|
14- |
Türkiyede genetiği değiştirilmiş gıdalara ilişkin yasal düzenlemeler ve Biyogüvenlik Kanunu
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Transgenik hayvan ve bitki teknolojilerinin nasıl gerçekleştiğini ve kullanım alanlarını anlama ve kavrama
|
2- |
Transgenik hayvan ve bitki teknolojilerini etik açısından tartışabilme
|
3- |
Rekombinant DNA teknolojisinde kullanılan yöntemleri öğrenmek
|
4- |
Moleküler biyolojide kullanılan temel analiz tekniklerinin rekombinant DNA teknolojisinde uygulama alanlarını öğrenmek
|
5- |
Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel teknikleri kullanabilme
|
6- |
Genetik modifiye gıdaların yasal durumunu öğrenme
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Gıda Mühendisliği alanında bir problemi tespit etmek, çözüm geliştirmek ve bunu uygulama yetisine sahip olmak.
|
|
2- |
Temel mühendislik konularında yeterli bilgi ve beceriye sahip olmak.
|
|
3- |
Gıda hammaddelerinin değerlendirilmesi, üretimin optimizasyonu, kalite ve güvenlik konularında yeterli alt yapıya sahip olmak.
|
|
4- |
Bilgiye erişebilme yöntemlerini kavrayabilmek.
|
|
5- |
Bilimsel yöntemlerle araştırma ve geliştirme faaliyetleri kapsamında planlama, uygulama ve sonuçları analiz edebilme becerisine sahip olmak.
|
|
6- |
Gıda mühendisliği alanındaki bir bilgiyi, çalışmayı yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek.
|
|
7- |
En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurma yeteneğine sahip olmak.
|
|
8- |
Gıda mühendisliği alanının gerektirdiği sunum, yazım, tasarım, istatistik gibi konularda bilişim teknolojilerinden etkin olarak yararlanmak.
|
|
9- |
Proje hazırlama ve değerlendirme konularında bilgi ve beceriye sahip olmak.
|
|
10- |
Yaşam boyu öğrenmenin, bilim ve teknolojideki yenilikleri takip etmenin ve bu kapsamda kendini sürekli geliştirmenin önemini kavrayabilmek.
|
|
11- |
İşletme yönetimi, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi ve bilince sahip olmak.
|
|
12- |
Gıda mühendisliği alanında kazandıkları bilgi ve becerileri disiplinlerarası çalışmalarda uygulayabilmek.
|
|
13- |
Sosyal ve etik değerleri özümsemek ve sorumluluğunu taşımak.
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
1
|
10
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
79
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Korkut D. Soysal A. GENETİĞİ DEĞİŞTİRİLMİŞ ORGANİZMALAR,Halk Sağlığı Uzmanları Derneği (HASUDER) 2013
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Kesmen Z., "Genetiği Değiştirilmiş Bitkilerin Kullanımı", Modern Biyoteknoloji ve Uygulamaları , Dündar M., Ed., Erciyes Üniversitesi , Kayseri, ss.490-568-, 2010
|
|