Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
MOLEKÜLER FİZYOLOJİ |
İkinci düzey |
VFZ 523 |
Seçmeli |
2 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
--
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ DUYGU YAMAN GRAM
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. MEHMET ULAŞ ÇINAR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Mahmut Kaliber
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz Yüze
|
Dersin amacı
|
Dersin amacı öğrencilere hayvanların canlı yapısında cerayan eden fonksiyonların temelini evrimsel basamaklara göre anlatmaktır. Fizyolojide temel sırların çoğu, son yıllarda hücresel ve moleküler düzeyde birçok yeni tekniklerin gelişmiş olması ile sağlanmıştır. Bu nedenle fizyolojinin birçok prensibini moleküler ve fiziksel terimlerle ifade etme olanağı doğmuştur. Hücrede maddelerin taşınımı, maddelerin kimyasal yapıları; sindirim, solunum, dolaşım, boşaltım sistemleri ve ayrıca kas ve hareket fizyolojisi, duyu ve sinir fizyolojisinin açıklanması amaçlanmıştır.
|
Dersin tanımı
|
Dersin amacı öğrencilere hayvanların canlı yapısında cerayan eden fonksiyonların temelini evrimsel basamaklara göre anlatmaktır. Fizyolojide temel sırların çoğu, son yıllarda hücresel ve moleküler düzeyde birçok yeni tekniklerin gelişmiş olması ile sağlanmıştır. Bu nedenle fizyolojinin birçok prensibini moleküler ve fiziksel terimlerle ifade etme olanağı doğmuştur. Hücrede maddelerin taşınımı, maddelerin kimyasal yapıları; sindirim, solunum, dolaşım, boşaltım sistemleri ve ayrıca kas ve hareket fizyolojisi, duyu ve sinir fizyolojisinin açıklanması amaçlanmıştır.
|
1- |
Fizyolojiye Giriş ve Fizyolojinin Prensipleri, Sindirim Sistemi ve Beslenme, Bazı önemli İnorganik Moleküller,
|
2- |
Organik (biyoljik) Moleküller, Beslenme Stratejileri
|
3- |
Emilim (İnce Bağırsakta Emilim), Solunum sistemi, Gazların Değişimi, Solunum Pigmentleri, Böceklerde Trake Sistemi
|
4- |
Omurgalılarda Solungaç ve Su Solunumu, Gaz transferinin Düzenlenmesi ve Solunum, Solungaçlarda Ventilasyon/ Perfüzyon Oranları
|
5- |
Omurgalılarda Akciğer ve Hava Solunumu, Akciğerlerde Soluk Alma-Verme Mekanizması, Solunum Tipleri
|
6- |
Akciğerlerde Hacim ve Kapasiteler
|
7- |
Kanda Oksijen Taşınması, Kanda Karbondioksit Taşınması, Akciğerleri Fonksiyonel Anatomisi, Alveollerde
|
8- |
Çöküntü Sorunu, Solunum Yoluyla Su ve Isı Kaybı
|
9- |
Kanın Pıhtılaşmasını Sağlayan Kan Pulçukları
|
10- |
Arterler ve Arterioller
|
11- |
Omurgalı kalplerinin Morfolojisi
|
12- |
Memelilerde Böbreğin Yapısı
|
13- |
Diğer Endokrin Bezler
|
14- |
Erkek Üreme Sistemi
|
15- |
Dişi Üreme Sistemi
|
16- |
Final Sınavı
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Fizyolojiye Giriş ve Fizyolojinin Prensipleri
|
2- |
Farklı biyolojik sistemler
|
3- |
Fizyolojiye Giriş ve Fizyolojinin Prensipleri
|
4- |
Farklı biyolojik sistemler
|
5- |
Fizyolojiye Giriş ve Fizyolojinin Prensipleri
|
6- |
Farklı biyolojik sistemler
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
veteriner fizyoloji alanındaki güncel bilgilere sahip olmak ve uzmanlık eğitimine hazır olabilmek
|
|
2- |
veteriner fizyoloji alanındaki güncel uygulamaları yapabilmek
|
|
3- |
Bağımsız olarak ve ayrıca çalışma ekibinin lideri ve bir üyesi olarak sorumluluk alabilmek, planlama yapabilmek, çalışabilmek, karşılaşılan sorunları çözebilmek
|
|
4- |
Yaşam boyu öğrenme ile ilişkili olarak sağlık alanındaki yeni bilgilere ulaşabilmek, değerlendirebilmek ve uygulayabilmek
|
|
5- |
Yabancı dili de kullanarak sağlık alanında yurt içinde ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilmek
|
|
6- |
Sağlık alanındaki verileri toplayabilmek, değerlendirebilmek ve kalite yönetimi sürecine uygun hareket edebilmek
|
|
7- |
veteriner fizyoloji alanındaki spesifik bilgilere sahip olmak
|
|
8- |
veteriner fizyoloji alanındaki deneysel uygulamaları yapabilmek
|
|
9- |
veteriner fizyoloji alanındaki edinilen bilgileri sentezleyip, yeni fikirler oluşturabilmek
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
2
|
30
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
15
|
1
|
15
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
15
|
30
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
2
|
10
|
20
|
Toplam iş yükü
|
|
|
99
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Çevik, İ. E., Göçmen, B., Mermer, A. Hayvan Fizyolojisi (Cilt I: Sindirim, Solunum, Dolaşım ve Boşaltım) Ege Üniversitesi Fen Fakültesi Kitaplar Serisi, No. 169 İzmir,2009 YARDIMCI KİTAPLAR: Eckert, R., Ranall, D. Animal Physiology Mechanizms and Adaptations, W.H. Freeman and Company San Francisco, 1983 Guyton, A. C., Hall, J. E. Medical Physiology (Tıbbi Biyoloji) Türkçe çeviri Editörü H. Çavuşoğlu, Nobel Tıp Kitapevleri, 1996
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Çevik, İ. E., Göçmen, B., Mermer, A. Hayvan Fizyolojisi (Cilt I: Sindirim, Solunum, Dolaşım ve Boşaltım) Ege Üniversitesi Fen Fakültesi Kitaplar Serisi, No. 169 İzmir,2009 YARDIMCI KİTAPLAR: Eckert, R., Ranall, D. Animal Physiology Mechanizms and Adaptations, W.H. Freeman and Company San Francisco, 1983 Guyton, A. C., Hall, J. E. Medical Physiology (Tıbbi Biyoloji) Türkçe çeviri Editörü H. Çavuşoğlu, Nobel Tıp Kitapevleri, 1996
|
|