Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
YENİ TÜRK EDEBİYATI V |
Birinci düzey |
TDE441 |
Seçmeli |
7 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. HİLAL AKÇA ÖCAL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Dr. Öğretim Üyesi Hilal Akça
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Teori-Uygulama
|
Dersin amacı
|
II. Meşrutiyet dönemi Türk edebiyatının estetik değerlerini ve içerik özelliklerini kavratmak.
|
Dersin tanımı
|
II. Meşrütiyet dönemi Türk edebiyatı.
|
1- |
Dersin kapsamı, içeriği, kaynakça bilgisi. Okunacak eserler.
|
2- |
Cumhuriyet Dönemi (1923-1950) Türk edebiyatının genel özellikleri. Belli başlı gruplar, eğilimler: Eğil Dağlar, Ergenekon, Dağa Çıkan Kurt.
|
3- |
Cumhuriyet öncesinden Cumhuriyet’e taşan bir eğilim: Hecenin Beş Şairi.
|
4- |
Cumhuriyetin ilk romancıları: Halide Edip. Hayatı, eserleri ve fikirleri. Ateş’ten Gömlek.
|
5- |
Cumhuriyetin ilk romancıları: Yakup Kadri. Hayatı, eserleri, fikirleri. Yaban.
|
6- |
Cumhuriyetin ilk romancıları: Reşat Nuri. Hayatı, eserleri, fikirleri. Yeşil Gece.
|
7- |
Türk şiirinin büyük devrimi: Garip hareketi ve Orhan Veli.
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Cumhuriyetin ilk öykücüleri: Refik Halid, Hayatı, eserleri, fikirleri.
|
10- |
Memduh Şevket: Hayatı, sanatı, eserleri.
|
11- |
Cumhuriyet’in ilk şairleri: Yahya Kemal. Hayatı, eserleri, fikirleri, nesirleri. Kendi Gök Kubbemiz vd.
|
12- |
Modernizme geçiş. Abdülhak Şinasi Hisar. Fahim Bey ve Biz.
|
13- |
Ahmet Hamdi Tanpınar: Hayatı, sanatı, eserleri (Rüyalar, Evin Sahibi).
|
14- |
Modern kısa öyküye geçiş. Sait Faik Abasıyanık. Seçme hikâyeler.
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Cumhuriyet Dönemi (1923-1950) Türk edebiyatının genel özelliklerinin öğrenimesi. Belli başlı gruplar, eğilimler va şahıslar hakkında bilgi sahibi olunması.
|
2- |
Cumhuriyet öncesinden Cumhuriyet’e taşan bir eğilim: Hecenin Beş Şairi.
|
3- |
Cumhuriyetin ilk romancıları: Halide Edip. Hayatı, eserleri ve fikirleri ve Ateş’ten Gömlek'i kavrar.
|
4- |
Cumhuriyetin ilk romancıları: Yakup Kadri. Hayatı, eserleri, fikirlerini kavrar.
|
5- |
Cumhuriyetin ilk romancıları: Reşat Nuri. Hayatı, eserleri, fikirlerini kavrar.
|
6- |
Türk şiirinin büyük devrimi: Garip hareketini kavrar.
|
7- |
Refik Halit Karay'ı kavrar.
|
8- |
Aldülhak Şinasi Hisar'ı kavrar.
|
9- |
Yahya Kemal'i kavrar.
|
10- |
Ahmet Hamdi Tanpınar'ı kavrar.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında, edindiği bilgi ve becerileri kullanır. Sosyal bilimlerin diğer alanlarında yürütülen çalışmalarda ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
2- |
Türk Dili ve Edebiyatı sahasına giren eserleri okuma, anlama, inceleme ve yorumlama konusunda kuram ve yöntemleri öğrenir ve bunları eserler üzerinde eleştirel bir bakış açısıyla uygular. Kişisel ve kurumsal gelişimini tamamlayarak planlar.
|
|
3- |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında kazandığı bilgi, beceri ve yetkinliklerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
|
4- |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında, bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak nicel ve nitel verilerle bilgileri düzenler, iletir, saklar; kişi ve kurumlarla paylaşır.
|
|
5- |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek, meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi edinir. Bu yabancı dil bilgisiyle kendi alanındaki bilgileri takip eder ve kullanır.
|
|
6- |
Beşeri bilimler alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu etkinliklerin düzenlenmesinde etkin rol alır.
|
|
7- |
Beşeri bilimler alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik ve ahlaki değerleri gözeterek kalite yönetim süreçlerine uygun davranır.
|
|
8- |
Beşeri bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
|
9- |
Türkçeyi doğru, güzel ve etkin kullanmayı öğrenerek iletişim kurma becerisini geliştirir. Anlama, yorumlama ve çözümleme yetkinliğine sahip olarak bu alandaki bilgisini araştırma ve geliştirme yönünde kullanır.
|
|
10- |
Türk dilinin tarihi lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak metinler üzerinde kültürel, dini, dilbilimsel incelemeler ve değerlendirmeler yapar.
|
|
11- |
Türk dilinin çağdaş lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak üzerinde dilbilimi ve dilbilgisi incelemeleri yapar.
|
|
12- |
Yeni Türk Edebiyatı alanının tarihi dönemlerine ve edebiyat tarihçiliğine uygun olarak, bilimsel bir şekilde incelemeler ve değerlendirmeler yapar. Dönemlerin tarihini, evrelerini, gelişimini, özelliklerini öğrenerek dönemlere hâkim olan başlıca akım, ekol, edebî çevre, yazar ve şairleri manzum ve mensur eserleriyle açıklar.
|
|
13- |
Eski Türk Edebiyatı tarihini araştırır ve öğrenir. Eski Türk edebiyatı manzum ve mensur metinlerini Osmanlı Türkçesi alfabesiyle okur ve günümüz harflerine aktarır. Bu metinler üzerinde nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme çalışmaları yapar ve gerekli yöntemleri öğrenir. Eski Türk edebiyatında kullanılan nazım şekillerini kavrar ve aruz bilgisi edinir.
|
|
14- |
Türk halk edebiyatının ortaya çıkışını sağlayan sözlü, yazılı ve elektronik kültür ortamlarını kavrar; sözlü kültürün temel niteliklerini öğrenerek halk edebiyatı metinleri üzerinde inceleme ve değerlendirme yapar. Bu metinlerin hangi temel esaslar üzerine inşa edildiğini kavrayarak anonim, âşık ve tekke edebiyatı çevresinde şekillenen halk edebiyatının tarihi ve sosyo-kültürel gelişimine vakıf olur.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
14
|
3
|
42
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
114
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
İnci Enginün, Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı, Dergah Yay.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Ahmet Hamdi Tanpınar, Edebiyat Üzerine Makaleler, Dergâh, 1977, 1. Mehmet Kaplan, Şiir Tahlilleri 1-2, Dergâh, 1983. 2. Mehmet Kaplan, Türk Edebiyatı Üzerinde Araştırmalar I-II, Dergâh, 1995. 3. Orhan Okay, Batılılaşma Devri Türk Edebiyatı, Dergâh. 4.Orhan Okay, Şiir Sanatı Dersleri, AÜ, 1992. 5. İnci Enginün, Yeni Türk Edebiyatı 1-2, Dergâh, 2005. 6. Bilge Ercilasun, II. Meşrutiyet Devrinde Edebi Tenkit, TKAE, 1995. 7. Kenan Akyüz, Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, İnkılâp, 1995. 8. Yusuf Ziya Öksüz, Türkçenin Sadeleşme Tarihi, Genç Kalemler ve Yeni Lisan Hareketi, TDK, 1995. 9. Recep Duymaz, Türk Edebiyatı Tarihinde Milli Edebiyat Dönemi (1911-1923), 3F, 2008. 10. Gregory Jusdanis, Gecikmiş Modernlik ve Estetik Kültür - Milli Edebiyatın İcat Edilişi, Metis, 1998. 11. Büyük Türk Klasikleri, 10-11-12. Ciltler, Ötüken-Söğüt, 2004.
|
|