Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BİYOKİMYA I |
Birinci düzey |
KİM371 |
Zorunlu |
5 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. NALAN ÖZDEMİR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. NALAN ÖZDEMİR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Yaşamın moleküler mantığının, temel hücre bilgisinin, amino asit, protein, karbonhidrat, lipid, nükleik asit gibi temel biyomoleküllerin kimyasal ve fiziksel özelliklerini ve bunların biyokimyasal mekanizmalarının anlaşılması
|
Dersin tanımı
|
Biyokimyaya giriş, hayatın moleküler mantığı. Biyofiziksel kimya (diffüzyon, ozmoz, zayıf asit ve bazlar, suyun önemi, pH ve pK tanımları, biyolojik sistemlerde tamponlar, elektrolit denge). Hücre (hücre biyokimyası, hücre zarından aktif ve pasif madde geçişleri). Amino asitler (yapıları, sınıflandırılmaları, protenlerin primer, sekonder, tersiyer ve quarterner yapıları ve denatürasyonları). Proteinler (sınıflandırılmaları, fiziksel ve kimyasal özellikleri, globüler ve fibröz proteinler). Karbohidratlar (tanımı, yapı ve özellikleri, monosakkaritler). Karbonhidratların sınıflandırılmaları (disakkaritler, polisakkaritler, konjuge oligo- ve polisakkaritler). Lipidler (yapı ve özellikleri, yağ asitleri ve sınıflandırılması, türev lipidler, biyolojik önemi olan lipidler, lipoproteinlerle taşınan lipidler). Nükleik asitler (yapı ve fonksiyonu, deoksiribonükleik asitler (DNA) ve ribonükleik asitlerin (RNA) yapı ve fonksiyonları). Moleküler Genetik (DNA ve sentezi, RNA sentezi, translasyon ve protein biyosentezi).
|
1- |
Biyokimyaya giriş, hayatın moleküler mantığı .
|
2- |
Biyofiziksel kimya (diffüzyon, ozmoz, zayıf asit ve bazlar, suyun önemi, pH ve pK tanımları, biyolojik sistemlerde tamponlar, elektrolit denge).
|
3- |
Hücre (hücre biyokimyası, hücre zarından aktif ve pasif madde geçişleri).
|
4- |
Amino asitler (yapıları, sınıflandırılmaları)
|
5- |
Protenlerin primer, sekonder, tersiyer ve quarterner yapıları ve denatürasyonları.
|
6- |
Proteinler (sınıflandırılmaları, fiziksel ve kimyasal özellikleri, globüler ve fibröz proteinler).
|
7- |
Ara sınav
|
8- |
Karbohidratlar (tanımı, yapı ve özellikleri, monosakkaritler).
|
9- |
Karbonhidratların sınıflandırılmaları (disakkaritler, polisakkaritler, konjuge oligo- ve polisakkaritler).
|
10- |
Lipidler (yapı ve özellikleri, yağ asitleri ve sınıflandırılması)
|
11- |
Türev lipidler, biyolojik önemi olan lipidler, lipoproteinlerle taşınan lipidler.
|
12- |
Nükleik asitler (yapı ve fonksiyonu, DNA ve RNA yapı ve fonksiyonları).
|
13- |
Moleküler Genetik (DNA ve sentezi, RNA sentezi)
|
14- |
Translasyon ve protein biyosentezi.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Biyokimyaya giriş, hayatın moleküler mantığını öğrenme .
|
2- |
Biyofiziksel kimya (diffüzyon, ozmoz, zayıf asit ve bazlar, suyun önemi, pH ve pK tanımları, biyolojik sistemlerde tamponlar, elektrolit denge) yı öğrenme
|
3- |
Hücre (hücre biyokimyası, hücre zarından aktif ve pasif madde geçişleri)öğrenme
|
4- |
Amino asitler (yapıları, sınıflandırılmaları) öğrenme
|
5- |
Protenlerin primer, sekonder, tersiyer ve quarterner yapıları ve denatürasyonları.Proteinler (sınıflandırılmaları, fiziksel ve kimyasal özellikleri, globüler ve fibröz proteinler) öğrenme
|
6- |
Karbohidratlar (tanımı, yapı ve özellikleri, monosakkaritler).Karbonhidratların sınıflandırılmaları (disakkaritler, polisakkaritler, konjuge oligo- ve polisakkaritler) öğrenme
|
7- |
Lipidler (yapı ve özellikleri, yağ asitleri ve sınıflandırılması)Türev lipidler, biyolojik önemi olan lipidler, lipoproteinlerle taşınan lipidleri öğrenme
|
8- |
Nükleik asitler (yapı ve fonksiyonu, DNA ve RNA yapı ve fonksiyonları)öğrenme
|
9- |
Moleküler Genetik (DNA ve sentezi, RNA sentezi)öğrenme
|
10- |
Translasyon ve protein biyosentezi öğrenme
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Ortaöğretimde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç, gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olabilme becerisi
|
|
2- |
Matematik, fen ve kimya alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisi
|
|
3- |
Bilimsel ve etik değerlere sahip olma yetkinliği.
|
|
4- |
Kimya alanıyla ilgili uygulamada karşılaşılan sorunları çözmek.
|
|
5- |
Mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme yetkinliği
|
|
6- |
Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme, sorgulayabilme ve öğrenmeyi yönlendirebilme yetkinliği
|
|
7- |
Sorunlara çözüm önerme yetkinliği.
|
|
8- |
Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme yetkinliği
|
|
9- |
Bir yabancı dili kullanarak Kimya alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile etkin iletişim kurabilme yetkinliği
|
|
10- |
Kimya alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme ve bu yolla doğru bilimsel kaynaklara ulaşabilme yetkinliği
|
|
11- |
Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olma yetkinliği
|
|
12- |
Çevre koruma, iş/laboratuvar güvenliği bilinci.
|
|
13- |
Disiplinlerarası konularda/gruplarda çalışabilme becerisi
|
|
14- |
Uygulama için gerekli olan modern cihazları kullanabilme becerisi.
|
|
15- |
Kimya ve ilgili alanlarda dünyadaki yenilikleri ve gelişmeleri takip edebilme yetkinliği
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
5
|
70
|
Ödevler
|
10
|
2
|
20
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
144
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
2
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1-Lehninger Principles of Biochemistry, David L. Nelson, Michael M. Cox, Worth Publishers, 2000, Newyork.
2- Lippincott’s Biyokimya, Çeviri, Prof.Dr. Asuman Tokullugil, Uzm.Dr. Melahat Dirican, Uzm.Dr. Engin Ulukaya, Nobel Yayınevi, 1997, İstanbul.
3- Biyokimya, Prof. Dr. Edip Keha, Prof. Dr. İrfan Kührevioğlu. Aktif yayınevi, 2007.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|