Ön koşul dersleri
|
YOKTUR
|
Eğitimin dili
|
türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ŞERİFE SAÇMACI
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. UĞUR ŞAHİN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
ARŞ. GÖR. ERKAN YILMAZ
|
Dersin veriliş şekli
|
Dersin önemi kimyasal analizde yöntem seçiminin teorik ve pratik kavramları üzerinedir. Konular kimyasal analizde öncelikle problem tanımlanır, bu tanıma göre analiz örneğinin bütün bilgileri, tayini istenen elementler ve derişim düzeyler, girişim sorunları, seçicilik, zenginleştirme ve ayırma, analitik tekniklerin kritiği, örnek miktarı, mevcut imkanlara göre alet seçimi, çok elementli sistem gerekleri, parasal imkanlar, planlama,değerlendirme, yöntemlerin ve aletlerin kritiği, optimizasyon, seçilen alet ve yöntemin uygulanabilirliği. Bu ders haftada üç saatlik bir lisansüstü dersi olacaktır.
|
Dersin amacı
|
Dersin amacı;bir kimyasal yöntem seçiminde önemli faktör, çalışma yapılacak yerin ve çalışmanın niteliğidir.Çalışılacak ortamın bilinmesi analizi ve yöntem seçimini önemli ölçüde etkileyecektir. Bu amaçla yöntem seçiminde kullanılan teorik ve pratik kavramlarını öğrencilere öğretmektir.
|
Dersin tanımı
|
Ders izleyen bölümleri kapsar. Kimyada problem tanımı, analiz örneği ve örnekle ilgili bilgiler, literatür ve konu ile önceki çalışmalar, analitik problemin çözümü, problem çözümü için olası teknikler, analitik tekniklerin kritiği, örnek türü,miktarı,şekli ve mevcut imkanlara göre problemin çözüm yolları, yapı analitiği, planlama, değerlendirme, istatistik analitik,yöntemlerin kritiği, optimizasyon, seçilen yöntemin uygulanabilirliği.
|
1- |
Yapılacak çalışmanın niteliği,
|
2- |
Analiz örneği ve örnekle ilgili bilgiler(örnek alma,örneklerin özellikleri, çözünürleştirilmesi,depolanması , hazırlanması),
|
3- |
Tayini istenen elementlerle ilgili literatür çalışması ve değerlendirilmesi,
|
4- |
Tayini istenen elementlerin derişim düzeyleri, tayin için olası teknikler ve kritiği,
|
5- |
Analizde kullanılan aletlerdeki girişim sorunları ve bunları önlemek için seçicilik, zenginleştirme ve ayırma
|
6- |
Analizin hızlı ve kısa sürede olması için çok elementli sistemlerin gerekleri,
|
7- |
ARA SINAV
|
8- |
Planlama, değerlendirme, parasal imkanlar ve analiz gerekleri
|
9- |
Analiz sonuçlarının değerlendirilmesi(tekrarlanabilirlik,doğruluk,duyarlılık, gözlenebilme sınırı ve dinamik aralık)
|
10- |
Değerlendirme sonuçlarından sonra yöntemlerin kritiği ve seçimi
|
11- |
Yöntem optimizasyonundan sonra, kullanılan yöntem ve aletin standart referans bir madde ile kıyaslanması
|
12- |
Seçilen yöntemin çeşitli ortamlara uygulanabilirliğinin araştırılması,
|
13- |
Gerekirse yöntemin diğer tekniklerle desteklenmesi,
|
14- |
yöntem geliştirilmesinde analitik performansların karşılaştırılması
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
öğrencilere yöntem seçimindeki kriterlerin neler olduğunun öğretilmesi hedeflenmektedir.
|
2- |
öğrencilere analiz öncesi örnek alma tekniklerinin öğretilmesi hedeflenmektedir.
|
3- |
tayin edilecek türün konsantrasyonu ve bulunduğu matriks ortamına göre uygun bir yöntem seçiminin nasıl olması gerektiğinin öğretilmesi hedeflenmektedir.
|
4- |
öğrencilere bir yöntem optimizasyonunun nasıl yapılması gerektiği öğretilecektir.
|
5- |
yöntem optimizasyonu sonrasında geliştirilen yöntemin gerçek örneklere nasıl uygulanacağının öğretilmesi hedeflenmektedir.
|
6- |
yöntem seçiminde ve geliştirilmesinde karşılaşılacak problemlere karşı nasıl bir tutum içerisinde bulunulacağının öğretilmesi planlanmaktadır.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Türk milli eğitim sisteminin öngördüğü amaç ve ilkeleri tüm eğitim uygulamalarında temel alabilme
|
|
2- |
Çalıştığı kuruma ve çevresine özgün rehberlik ve psikolojik danışma programı geliştirebilme ve uygulayabilme
|
|
3- |
Türkçeyi ve İngilizceyi, istatistik ve bilgisayar uygulamalarını, bilimsel araştırma planlayıp yürütebilme ile ilişkili olarak kullanabilme
|
|
4- |
Farklı üstünlüğü ve yetersizliği olan bireyleri ayırt edebilme, destek olma ve sağaltım için sevk edebilme
|
|
5- |
Davranış bozukluğu gösteren çocuk ve yetişkinler ile kişilik bozukluğu gösteren yetişkinlere ait tanı kriterleri ile onları ayırt edebilme, destek olma ve sağaltım için sevk edebilme
|
|
6- |
Grupla ve bireysel psikolojik danışma oturumlarını planlayabilme, iletişim becerilerini (sözlü ve sözsüz) ve psikolojik danışma becerilerini doğru kullanabilme ve uygulayabilme
|
|
7- |
Eğitsel, mesleki, kişisel ve sosyal rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini planlayabilme ve uygulayabilme
|
|
8- |
Ailelere, okul çalışanlarına ve yetişkinlere yönelik psikolojik danışma ve rehberlik ile konsültasyon çalışmaları planlayabilme ve uygulayabilme
|
|
9- |
Bireyi tanıma amacıyla test ve test dışı teknikleri uygulama, yorumlama ve raporlama
|
|
10- |
Gelişim alanlarını, kuramlarını, dönemlerini ve uyum problemlerini, davranışın sosyal ve felsefi temellerini, öğrenme, öğretim ile yönetim kavram ve ilkelerini psikolojik danışma ve rehberlik uygulamalarına aktarabilme
|
|
11- |
Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin planlanmasında ve uygulanmasında mesleki etik kuralları ve psikolojik danışma ve rehberlik kuramlarını kullanabilme
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
6
|
6
|
36
|
Ödevler
|
6
|
4
|
24
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
12
|
3
|
36
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
12
|
4
|
48
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
189
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1- Skoog, D.A., Holler, F.J., and Nieman, T.A., Principles of Instrumental Analysis, 5th Ed., Harcourt Brace & Company, Philadelphia, 1998.
Vandecasteele, C., and Block, C.B., Modern Methods for Trace Element Analysis, John Wiley and Sons, Chichester, 1997.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Mizuike, A., Enrichment Techniques for Inorganic Trace Analysis, springer verlag Berlin, 1983
Stoepler, M.,Probennahme und Aufschluss basis der spurenanalytik, Springer- verlag, 1994
|
|