Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ II |
Birinci düzey |
İSG 102 |
Zorunlu |
2 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ MUSTAFA KALAY
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. ABDURRAHMAN AYVAZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
Video ve animasyonlar eşliğinde çoğunlukla yüzyüze eğitim şeklinde ve gerektiğinde uzaktan eğitim şekline dönüştürülebilecek yöntemler uygulanmaktadır.
|
Dersin amacı
|
İş yerinde meydana gelen kazaların ve iş süreçlerinin nasıl yönetileceğini kavratmak, kazaların nasıl rapor edileceğini ve nasıl bir prosedür izleneceğini öğretmek, insan vücudunu tanıtarak nasıl korunacağını anlatmak, acil durum yönetim işlemlerini öğretmek, hangi ilk yardım işlemleri sırasında hangi yöntemlerin izlenmesinin gerektiği öğretilecektir.
|
Dersin tanımı
|
İş Sağlığı ve Güvenliğinin Tarihsel Gelişimi, Amacı ve Önemi, ilgili Kavramlar, Türkiye’de İş Sağlığı ve Güvenliğinin Genel Durumu, İş Kazaları, Meslek Hastalıkları, Bunlara Karşı Alınacak Önlemler ile bunlardan kaynaklanan maliyetler.konusunu ele alan bir derstir.
|
1- |
İş sağlığı ve güvenliği yönetim sisteminde kayıt tutma ve rapor yazma
|
2- |
İş sağlığı ve güvenliği denetim formları.
|
3- |
Cilt hastalıklarına neden olabilecek kimyasal ve biyolojik etmenlere karşı korunma yolları
|
4- |
Mikrobiyal Büyüme Çapraz-Bulaşma, Kişisel temizliğin önemi ve mikrobiyal bulaşmadan korunma yolları
|
5- |
Acil Durum Yönetimi, Afet ve Endüstriyel Kazalar, Yangın, Deprem, Sel ve Diğer Afetler
|
6- |
İlk yardım ve kurtarma Teknikleri
|
7- |
Genel İlkyardım Bilgileri, Acil İlk Yardım, Ekipman, Malzemeler, Ekipman ve Koruyucu Ekipman Seçimi, Kullanımı ve Hazırlanması,
|
8- |
İnsan Vücudunun Yapısı ve Fonksiyonları,
|
9- |
Hasta / Yaralının Değerlendirilmesi ile ilgili acil durumlar
|
10- |
Hasta/yaralının taşınması ile ilgili acil durumlar
|
11- |
Temel Yaşam Desteği, Kanama ve Yaralanmalar, Kırıklar sırasında ilk yardım uygulamaları
|
12- |
Çıkıklar ve Burkulmalar sırasında ilk yardım uygulamaları
|
13- |
Yanıklar ve Donma sırasında ilk yardım uygulamaları
|
14- |
Zehirlenme, Hayvan ve insan Isırıkları, Yabancı Cisim yutma ve Boğulma sırasında ilk yardım uygulamaları
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Kayıt tutma ve rapor yazmayı öğrenir
|
2- |
Cilt hastalıklarına neden olabilecek kimyasal ve biyolojik etmenleri ve bunlardan korunma yollarını öğrenir
|
3- |
Mikrobiyal bulaşmadan korunma yollarını kavrar
|
4- |
Acil durumları ve bu durumlardaki ilk yardım ve kurtarma teknikleri hakkında bilgi edinir.
|
5- |
Genel olarak İnsan vücudunun yapısı ve fonksiyonlarını tanır.
|
6- |
Hasta/yaralının değerlendirilmesi ve taşınması konularında bilgi edinir
|
7- |
Temel yaşam desteği, kanama, yaralanma, yanma, donma, zehirlenme ile kırık ve çıkık sırasındaki ilk yardım uygulamalarını tanır.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olur, bunları kullanabilir.
|
|
2- |
Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanır.
|
|
3- |
Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
|
|
4- |
Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilir.
|
|
5- |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
|
|
6- |
Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilir.
|
|
7- |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenir.
|
|
8- |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanır.
|
|
9- |
Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur.
|
|
10- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanır.
|
|
11- |
Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olur.
|
|
12- |
Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanır.
|
|
13- |
Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
|
|
14- |
Biyolojik teknolojileri eğitime, endüstriye, tarıma, sağlık ve çevre problemlerine uygulayabilme konularında yeterli bilince sahip olur.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
5
|
1
|
5
|
Ödevler
|
2
|
2
|
4
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
54
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
70
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
30
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Yayımlanmamış İSG Ders notları, Prof. Dr. Abdurrahman AYVAZ
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Temel İlkyardım Uygulamaları Eğitim Kitabı, T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü, http://www.ilkyardim.org.tr/dokumanlar/Saglik-Bakanligi-Ilk-Yardim.pdf
Occupational First Aid: A Reference and Training Manual, 2018 Edition,
|
|