Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. MURAT BIYIKLI
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. ŞEFAETTİN SEVERCAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Anlatım, Seminer, Soru-Cevap
|
Dersin amacı
|
Dört halife, Emeviler ve Abbasiler dönemlerinin siyasi, sosyal, kültürel ve ekonomik olaylarını; arka planları, sebep-sonuç bağlantıları ve mümkün olduğu oranda olayların dış dünyalarını da tespit edebilme ve değerlendirme becerisini öğrenciye kazandırmak.
|
Dersin tanımı
|
Hulefa-yı Raşidin, Emeviler ve Abbasiler dönemlerinin dinî, siyasî, sosyal ve iktisadî açılardan incelenmesi.
|
1- |
Hz.Muhammed'in eşleri, ismet Sıfatı, Eğitim ve öğretim metodu.
|
2- |
Hz.Muhammed'in Siyaseti, diplomasi geleneği.
|
3- |
Hz.Muhammed'in Mucizeleri.
|
4- |
Hz.Ebu Bekir Dönemi.
|
5- |
Hz.Ömer Dönemi.
|
6- |
Hz.Osman Dönemi.
|
7- |
Hz. Ali Dönemi.
|
8- |
Hz.Hasan Hilafeti dönemi ve Emeviler'in kuruluşu.
|
9- |
Emeviler Dönemi.
|
10- |
Endülüs Emevileri
|
11- |
Abbasiler Dönemi.
|
12- |
Abbasiler ve Fikri, Kültürel Gelişmeler.
|
13- |
Abbasiler Dönemi İslami ilimlerin gelişimi.
|
14- |
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Dört Halife dönemi olaylarını, sebep sonuç bağlantılarını bilimsel bir biçimde analiz eder.
|
2- |
Emeviler ve Abbasiler dönemi olaylarını, sebep sonuç bağlantılarını bilimsel bir biçimde değerlendirir.
|
3- |
Dört Halife, Emevi ve Abbasi dönemlerinin İslam medeniyeti açısından önemini değerlendirir.
|
4- |
Hz. Muhammed'in vefatından sonra yaşanan gelişmeleri değerlendirecek bilimsel bir donanım kazanır.
|
5- |
Dört Halife, Emeviler ve Abbasiler dönemlerini günümüze bakan yönleri ile analiz eder.
|
6- |
Dört halife, Emeviler ve Abbasiler dönemi ile ilgili tarihi bilgileri tarihi gerçeklik ölçüsünde değerlendirir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İslam Tarihinin ana kaynaklarını kullanma becerisi kazanır.
|
|
2- |
İslam'ın ortaya çıktığı dönemi, coğrafyayı, dini ve sosyal ortamı bütüncül olarak değerlendirir.
|
|
3- |
Hz. Muhammed'in risalet öncesi ve sonrası hayatını bilimsel bir donanımla analiz eder.
|
|
4- |
Hz.Muhammed'in hayatı ile ilgili rivayetleri bütüncül ve bilimsel bir bakış açısı ile değerlendirir.
|
|
5- |
Dört Halife, Emevi ve Abbasi dönemlerinin İslam medeniyeti açısından önemini değerlendirir.
|
|
6- |
Dört halife, Emeviler ve Abbasiler dönemi ile ilgili tarihi bilgileri tarihi gerçeklik ölçüsünde değerlendirir.
|
|
7- |
İlk Müslüman Türk devletlerinin kültür ve medeniyetleri hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
8- |
Osmanlı öncesi Müslüman Türk devletlerini tarih ilminin kurallarına göre değerlendirir.
|
|
9- |
Osmanlı Tarihinin dünya tarihi açısından önemini analiz eder.
|
|
10- |
İslam kurumları hakkında bütüncül bir bakış açısına sahip olur.
|
|
11- |
İslam kurumlarını dini, siyasi, kültürel arkaplanı ile değerlendirir.
|
|
12- |
Osmanlıca bir metni okuyabilmek için gerekli grameri öğrenir.
|
|
13- |
Osmanlıca matbu ve elyazması metinleri okuma becerisi kazanır.
|
|
14- |
Türk İslam Edebiyatında anlatım ve muhteva özelliklerini bilir
|
|
15- |
Türk İslam Edebiyatı kaynaklarına ulaşabilir ve o eserlerde bulunan tasavvufi muhtevayı karşılaştırabilir.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
14
|
2
|
28
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
14
|
2
|
28
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
14
|
1
|
14
|
Toplam iş yükü
|
|
|
146
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. M.Şibli, Asr-ı Saadet
2. Taberi, Tarih-i Taberi
|
Yardımcı Kaynaklar
|
3. Hüseyin Algül, İslam Tarihi
4. Hodgson, İslam’ın Serüveni
|
|