Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BİTKİ KORUMA |
Birinci düzey |
GZM 204 |
|
4 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ CEMİLE TEMUR ÇINAR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. DOĞAN IŞIK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Cemile Çınar
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze Teorik ve pratik
|
Dersin amacı
|
Tarımsal ürünlerde ekonomik kayba sebep olan zararlı, hastalık ve yabancı otlar ile ilgili temel bilgiler vermek ve bunlara karşı uygulanan mücadele yöntemlerini öğretmek
|
Dersin tanımı
|
Bitki korumada açısından önemli zararlı, hastalık ve yabancı otların tanınması bitki korumada uygulanan mücadele yöntemlerini öğretilmesi
|
1- |
Böceklerin sistematikteki yeri ve yakın hayvan grupları, böceklerin ekonomik önemi, Türkiye’de Bitki Koruma Organizasyonu konuları ele alınır. Böceklerin dış yapısı (böceklerin vücut duvarı, baş ve uzantıları, thorax ve uzantıları, abdomen ve uzantıları) konusu ayrıntılandırılır.
|
2- |
Böceklerde iç organların yapısı ve işleyişi (kas sistemi, sindirim sistemi, boşaltım sistemi, dolaşım sistemi, solunum sistemi, üreme sistemi, sinir sistemi, duygu organları, ses çıkarma organları, ışık organları, salgı organları) işlenir.
|
3- |
Böceklerde üreme ve gelişme (böceklerde üreme şekilleri, böcek yumurtaları ve embriyo gelişmesi, larva evresi, böceklerde başkalaşım ve pupa tipleri, böceklerin gelişme ve üremelerine ilişkin diğer bilgiler) konuları ele alınır.
|
4- |
Böcek ekolojisi (genel bilgiler, sınırlayıcı etkenler, cansız etkenler, canlı etkenler ) konusu ele alınır.
|
5- |
akarlar, nematodlar ve diğer zararlı organizmalar hakkında bilgiler verilir.
|
6- |
Böcekler ile savaşım, tarımsal savaşımın ekonomik yönü, kültürel önlemler, .biyolojik savaşım, fiziksel savaşım konuları ayrıntılandırılır.
|
7- |
Entegre mücadele ve kimyasal savaşım konuları ele alınır.
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Fitopatolojinin tanımı ve tarihçesi, bitkilerde hastalık kavramı, bitki hastalıklarının önemi
|
10- |
Bitki hastalıklarının sınıflandırılması, Abiyotik hastalık etmenleri
|
11- |
Fungusların genel özellikleri ve sınıflandırılması, önemli fungus hastalıkları
|
12- |
Bakterilerin genel özellikleri ve sınıflandırılması, önemli bakteri hastalıkları, Virüslerin genel özellikleri ve sınıflandırılması, önemli virüs hastalıkları
|
13- |
Yabancı otların sınıflandırması, önemli parazit yabancı otlar, epidemi
|
14- |
Bitki hastalıklarının kontrolü (Hijyen ve Terapi)
|
15- |
Final
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bitki hastalıkları ve zararlılarını tanınması ve bunlarla ile ilgili temel kavramları öğrenmek
|
2- |
Hastalık ve zararlıların çevre faktörleri ile ilişkisini öğrenmek, hastalık etmeni / zararlı- bitki ilişkisini kavramak
|
3- |
Bitki hastalıklarının ve zararlılarının belirtileri, bu etmenlerin sınıflandırılması hakkında bilgi sahibi olmak
|
4- |
Hastalık ve zararlılarla mücadele yöntemleri hakkında bilgi sahibi olmak
|
5- |
Tarım ilaçları konusunda bilgi sahibi olmak
|
6- |
Abiyotik hastalık etmenlerini tanımak
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri bilir.
|
|
2- |
Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve ilk yardım bilgisine sahiptir.
|
|
3- |
Laboratuvar güvenliği ve laboratuvarda uyulması gereken kuralları bilir. Laboratuvarda oluşabilecek riskleri belirler, bunlara karşı önlem alır, güvenli laboratuvar ortamı oluşturur.
|
|
4- |
Tıbbi laboratuvar uygulamalarında çevre sağlığı ve atık yönetimi ile ilgili bilgi sahibidir ve gerekli tedbirleri uygular.
|
|
5- |
Tıbbi laboratuvarın işleyişi ve yönetimi hakkında bilgi sahibidir ve uygulamaları yürütebilme becerisine sahiptir.
|
|
6- |
Laboratuvarda kullanılan cihazları, aletleri ve malzemeleri bilir. Bunları uygun olarak kullanır, bakım ve temizliğini yapar.
|
|
7- |
Tıbbi laboratuvar testleri için uygun örneği kuralına uygun şekilde alır. Örneklerin uygun şekilde transferini sağlar. Örnek kabul ve ret kriterlerini uygular, temel testleri yapabilir ve muhafazası gerekli olan örnekleri usulüne uygun saklar.
|
|
8- |
Test öncesi örnek hazırlama işlemlerini yapar, preparat hazırlar, mikroskop kullanır ve mikrobiyolojik ekim yapar. Tıbbi laboratuvar testleri sırasında ortaya çıkabilecek hataları tespit eder ve onları düzeltir.
|
|
9- |
Kimyasal çözelti hazırlar, laboratuvar kimyası ile ilgili temel tanımları ve özellikleri bilir.
|
|
10- |
Sterilizasyon - dezenfeksiyon bilgisine sahiptir ve bunları uygular.
|
|
11- |
Laboratuvar istatistik çalışmaları, malzeme ve kit sayımı ile miad kontrollerini yapar.
|
|
12- |
Birey ve halk sağlığı, iş güvenliği ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir.
|
|
13- |
Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
|
|
14- |
Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
|
|
15- |
Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
|
|
16- |
Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
|
|
17- |
Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
|
|
18- |
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
1
|
13
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
24
|
24
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
13
|
2
|
26
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
24
|
24
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
115
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ecevit, O., Tuncer C., Karaca G. 2012. Bitki Koruma, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Ders Kitabı, No:20, Samsun
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Genel Entomoloji.
Genel Fitopatoloji
|
|