Giriş | English

Lisans > Fen Fakültesi > Fizik > FİZİK IV
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
FİZİK IV Birinci düzey FİZ202 Zorunlu 4 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. ENİSE AYYILDIZ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı -
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Alternatif akım devrelerinde rezonasın önemini, elektromanyetik dalgaların üretimi ve tayfını, ışığın doğası ve yayılasını, temel optik cihazların çalışma prensibini ve genel görelilik teoremini kavratmaktır.
Dersin tanımı Fazörler ve alternatif akımlar, elektromanyetik dalgaların özellikleri, ışığın dalga özelliği, kutuplanma, yansıma ve kırılma, girişim ve kırınım, görelilik teorisi.

Dersin içeriği
1- Yarıyıl başında ders izlencelerinin öğrencilerle paylaşılması, dersin konu, kapsam, amaç ve işeniş şekillerinin öğrencilere bildirilmesi
2- Fazörler ve Alternatif Akımlar
3- Alternatif Akım Devrelerinde Güç
4- Maxwell Denklemleri ve Elektromanyetik Dalgalar
5- Elektromanyetik Dalgalarda Enerji ve Momentum
6- Işığın Doğası ve Yayılması
7- Ara sınav
8- Işığın Dalga Özelliği, Kutuplanma
9- Geometrik Optik
10- Ayna ve Merceklerde Görüntü Oluşumu
11- Girişim
12- Kırınım
13- Görelilik Teorisi
14- Genel Tekrar
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Bir alternatif akım devresine giren ve çıkan güç miktarını neyin belirlediğini bilir.
2- Transformatörlerin ne işe yaradığını ve nasıl çalıştığını bilir.
3- Elektromanyetik dalganın nasıl üretildiğini ve yayıldığını öğrenir.
4- Işığın yansıma ve kırılma yasalarını bilir ve uygular.
5- Merceklerin hangi özelliklerinin oluşturacakları görüntü tipini belirlediğini kavrar.
6- Mikroskop, teleskop ve büyütecin nasıl çalıştığını bilir.
7- Bir yağ tabakasının yağmurdan sonra yağdan yansıyan gökkuşağı renklerine nasıl dönüştüğünü açıklar.
8- Dalgaboyu ölçümlerinde kırınım ağının nasıl kullanıldığını bilir.
9- Bir cismin hızının gözlemlenen referans çerçevesine bağlı olarak nasıl değiştiğini açıklar.
10- Einstein’in genel görelilik teorisinin temel kavramlarını bilir.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Fiziksel kavramları öğrenme ve bu kavramlarla düşünebilme becerisi kazanır.
2- Doğadaki olay ve olguları gözleme, arkasındaki temel ilkeleri anlama ve ilişkilendirme yeteneğini geliştirir.
3- Doğru soruları sormayı ve bu sorulara yanıt verecek deneyleri tasarlama becerisini geliştirir.
4- Deney yapma ve deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
5- Problemi tanımlama, çözme sonuç çıkarma ve yorumlama becerisi kazanır.
6- Problemin çözümünü zorlaştıran bazı ayrıntıları ihmal ederek, karmaşık ve zor problemleri üstesinden gelinebilir hale getirmek için, idealleştirilmiş model oluşturma becerisi kazanır.
7- Evrende bilinen bütün etkileşmeler (nükleer, gravitasyonel, elektromanyetik) hakkında, mikro ölçekten makro ölçeğe kadar madde ve enerji hakkında bilgi sahibi olur.
8- Tüm mühendislik ve teknolojinin temeli olan fiziğin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlar.
9- Bilgiye ulaşabilme, analiz edip çözüm geliştirebilme becerisi kazanır.
10- Verinin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur.
11- Disiplinler arası gruplarda çalışabilme becerisi kazanır.
12- Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğini kazanır.
13- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi kazanır.
14- Etkin iletişim kurma becerisi kazanır.
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 6 84
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 2 6 12
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 2 1 2
Ara sınavlara hazırlık 1 15 15
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     179
AKTS     7.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Young H.D. ve Freedman A.R. Üniversite Fiziği Cilt II , Çev. Ed.: Hilmi Ünlü, Pearson Education Yayıncılık, 2014, İstanbul
Yardımcı Kaynaklar 1)Resnick, ve D. Halliday Fiziğin temelleri, ; Çev.: C.Yalçın, Arkadaş yayınları, 1996. 2) Serway, Fen ve Mühendislik İçin Fizik Palme Yayıncılık, Çev.Edit. Kemal Çolakoğlu, 2002, Ankara 3) Fishbane,P.M., Gasiorowicz,S., Thornton,S. T.,Temel Fizik, Arkadaş yayıncılık,2003.

Ders ile ilgili dosyalar