Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
EDEBİYAT VE PSİKOLOJİ İLİŞKİSİ |
Üçüncü düzey |
TDE 693 |
Seçmeli |
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe.
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MÜMTAZ SARIÇİÇEK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. Mümtaz Sarıçiçek
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok.
|
Dersin veriliş şekli
|
Öğretici ve öğrenci merkezli yöntemler birlikte kullanılacaktır.
|
Dersin amacı
|
Edebî metnin estetik haz uyandırıcı yönlerinin tespiti amaçlanmıştır.
|
Dersin tanımı
|
Bir disiplinler arası alan olan edebiyat psikolojisinin imkanları kullanılarak edebî metinlerin psikanalitik yönden çözümlenmesi.
|
1- |
Kaynakça bilgisi, kavramsal çerçeve, metin tahlilinin gerekliliği ve görevi, tahkiyeli edebi eser inceleme yöntemleri ve yöntem bilgisi
|
2- |
Edebiyat-psikoloji ilişkisi
|
3- |
Psikanalitik edebiyat kuramının öğrenilmesi ve çeşitli eserler üzerinde uygulama çalışmalarının yapılması
|
4- |
'Analitik Psikolojinin Temel İlkeleri' eseri üzerinde durularak edebi eser incelemesinde analitik psikolojinin yerinin değerlendirilmesi
|
5- |
Arketip kavramının öğrenilmesi
|
6- |
'Dört Arketip' eserinin incelenmesi ve anne, baba, yeniden doğuş ve gölge arketipleri
|
7- |
'Ebedi Dönüş Mitosu' eserinin incelenmesi
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
'Mumun Alevi','Ateşin Tin Çözümlemesi' eserlerinin incelenmesi
|
10- |
'Uzamın Poetikası', 'Su ve Düşler' eserlerinin incelenmesi
|
11- |
Ateş, su ve mekanın eserlerde yansımaları ve daha önce okunan eserlerden hareketle psikolojik derinliğinin açıklanması
|
12- |
Yolculuk arketipinin aşamalarının öğrenilmesi ve edebi eser üzerinde inceleme çalışmalarının yapılması
|
13- |
Huzur, Aylak Adam, Tutunamayanlar ve Yeni Hayat romanlarında yolculuk arketipinin uygulanması
|
14- |
Değerlendirme
|
15- |
FİNAL SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Edebiyat sanatı ve edebiyat biliminin bileşenlerini ve farklılıklarını kavrar.
|
2- |
Edebiyat biliminin kollarını öğrenir.
|
3- |
Edebiyat bilimi ile psikolojinin tarihsel ilişkisini kavrar.
|
4- |
Bir edebiyat bilimi alanı olarak edebiyat psikolojisinin çalışma alanını ve yöntemlerini öğrenir.
|
5- |
Psikanalitik ve arketipsel eleştiri kuramlarının amacını ve yöntemlerini öğrenir.
|
6- |
Edebi eser üzerinde uygulama çalışmaları yapmayı kavrar.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Türk Dili ve edebiyatı alanında araştırma ve çalışma için temel bilgi ve becerileri kazanır.
|
|
2- |
Türk Dili ve edebiyatı alanındaki kavram ve teorileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir.
|
|
3- |
Türk Dili ve edebiyatının başlangıçtan günümüze kadarki tarihi gelişim ve değişimine vakıf olur.
|
|
4- |
Türk Dili ve edebiyatı konularında ileri düzey araştırma ve çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir
|
|
5- |
Osmanlı Türkçesiyle yazılmış edebi metinleri okuma, yazma ve anlama bilgi ve becerisine sahip olur.
|
|
6- |
Türkçeyi doğru, güzel ve etkili bir şekilde kullanır.
|
|
7- |
Türk halk kültürü ve edebiyatının sözlü-yazılı ürünlerini ve kaynaklarını tanır
|
|
8- |
Dil ve edebiyat alanlarındaki duyarlılık ve zevkini geliştirir.
|
|
9- |
Bilimsel düşünmeyi öğrenir.
|
|
10- |
Mesleki terminolojiye hâkim olur.
|
|
11- |
Türk Dili ve edebiyatı alanıyla ilgili bilgi ve dökümanlara internet ve kütüphaneler aracılığıyla ulaşabilir.
|
|
12- |
Disipline ilişkin sorunları görme, eleştirel bakış açısıyla değerlendirme ve çözüm üretme yetisi kazanır.
|
|
13- |
Alanla ilgili karşılaşılan problemleri çözmeye dayalı öneriler geliştirebilir.
|
|
14- |
Türk Dili ve edebiyatının etkilendiği din, düşünce ve sanat hareketlerini ve bunların izlerini tespit eder.
|
|
15- |
Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirmeler yapabilir.
|
|
16- |
Akademik çevreyi tanır.
|
|
17- |
Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin farkına varır.
|
|
18- |
Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesine sahip olur
|
|
19- |
Bilimsel ve mesleki etik ve sorumluluk sahibi olur.
|
|
20- |
Yaşadığı dünya, içinde bulunduğu toplum ve kendisi hakkında eleştirel bir anlayışa sahip olur.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
5
|
70
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
5
|
70
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
144
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
4
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
4
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Rene Wellek-Austın Warren, Edebiyat Bilimi, Akademi Kitabevi, İstanbul 2009 (Çev. Ömer Faruk Huyugüzel)
|
Yardımcı Kaynaklar
|
2. Gürsel Aytaç, Genel Edebiyat Bilimi, Papirüs, İstanbul 1999.
3. Oğuz Cebeci, Psikanalitik Edebiyat Kuramı, İthaki, İstanbul 2009.
4. Carl Gustav Jung, Dört Arketip, Metis yayıncılık, İstanbul 2013 (Çev. Zehra Aksu Yılmazer)
5. Carl Gustav Jung, Analitik Psikolojinin Temel İlkeleri, Cem Yayınevi, İstanbul 2000 (Çev. Kamuran Şipal)
6. Mircea Eliade, Ebedi Dönüş Mitosu, İmge Kitabevi, Ankara 1994 (Çev. Ümit Altuğ)
7. Gaston Bachelard, Ateşin Tinçözümlemesi, Öteki Yayınevi, İstanbul 2007 (Çev. Nail Bezel)
8. Gaston Bachelard, Mumun Alevi, İthaki, İstanbul 2008 (Çev. Ali Işık Ergüden)
9.Gaston Bachelard, Su ve Düşler, YKY, İstanbul 2006 (Çev. Olcay Kunal)
10. Gaston Bachelard, Uzamın Poetikası, İthaki, İstanbul 2008 (Çev. Alp Tümertekin)
11. Joseph Campbell, Kahramanın Sonsuz Yolculuğu, Kabalcı, İstanbul 2010 (Çev. Sabri Gürses)
12. Mümtaz Sarıçiçek, Modern Kahramanın Mitolojik Yolculuğu, Tezmer, Kayseri 2013.
|
|