Giriş | English

Lisans > İletişim Fakültesi > Gazetecilik Uzaktan Öğretim > GÖSTERGEBİLİM VE GÖRSEL OKURYAZARLIK
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
GÖSTERGEBİLİM VE GÖRSEL OKURYAZARLIK Birinci düzey UGAZ 438 Zorunlu 8 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ SEMRA CİVELEK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Doç. Dr. Metin EKEN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Konferans, Öğrenci Sunumları
Dersin amacı Göstergeleri tanımak, göstergelerin dilini anlamak, görsel okuma becerisi kazanmak
Dersin tanımı Göstergebilim alanına ilişkin teorik bilgilerin ve görsel okuryazarlık pratiklerinin öğretildiği ders.

Dersin içeriği
1- Gösterge Nedir? Göstergebilim Nedir? Göstergebilimin Tarihçesi ve Disiplinlerarası Konumu. Gösterge Türleri
2- Charles Sanders Peirce >US>Semiotics> İşaret (temsil), Nesne, Yorumcu üçlemesi
3- Ferdinand de Saussure >EU(İsviçre→Paris)>, Semiologie (odak: gösterilen), Toplumsal-Ruhsal, Gösteren-Gösterilen, Dil
4- Roland Barthes: Gösterge – Gösteren – Gösterilen Umberto Eco: Realite > Gerçek Olan ve Gerçek Dışı
5- Örnek çözümlemeler I
6- Örnek çözümlemeler II
7- Öğrenci Çözümleme Çalışmaları I
8- Öğrenci Çözümleme Çalışmaları II
9- Öğrenci Çözümleme Çalışmaları III
10- Kişisel ve Sosyal Bir Değer Olarak Okuryazarlık
11- Medya Okuryazarlığı Bağlamında Yeni Okuryazarlıklar
12- Görsel Kültür ve Görsel Okuryazarlık
13- Görsel Okuryazarlık: Görselleri Okuma ve Değerlendirme Süreci
14- Eleştirel Görsel Okuryazarlık
15- Eleştirel Görsel Okuryazarlık II
16- Eleştirel Görsel Okuryazarlık III
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Göstergebilimle ilgili temel kavramları tanır
2- Göstergebilimin kurucu öncülerini ve bu öncülerin teorik yaklaşımlarını kavrar
3- Göstergebilimi kültürel çözümlemeler yapmada bir araç olarak kullanır
4- Göstergeler üzerinden analiz, sentez, kavrama, karşılaştırma, muhakeme gibi zihinsel becerileri geliştirir
5- Kişisel ve sosyal bir değer olarak görsel okuryazarlığın önemi hakkında farkındalık kazanır.
6- Eleştirel görsel okuryazarlık çabasının gerekliliklerini kavrar.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri bilir.
2- Alanındaki içerik üretim süreçlerini bilir.
3- Alanıyla ilgili teknolojik gelişmeleri takip eder; mevcut teknolojileri kullanabilir.
4- Alanıyla ilgili mesleki sorunları saptama, yorumlama ve çözme becerisine sahiptir.
5- İletişim alanının tarihsel gelişim sürecini bilir.
6- Ekip çalışmasına uyum sağlamaya ve zaman sınırlılığı içinde üretim yapmaya yetkindir.
7- Mesleki etik ilkelerini bilir ve uygular.
8- Temel düzeyde sosyal bilimler formasyonuna sahiptir.
9- İş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi ve deneyim sahibidir; girişimci ve yenilikçi yaklaşım bilinciyle davranır.
10- Toplumsal sorunlara karşı farkındalık sahibidir; bu sorunların iletişim alanıyla bağını kurar.
11- İş sağlığı ve güvenliği konusunda alanıyla ilgili bilgiyi kendi alanında uygular.
12- En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 4 4 16
Sunum / Seminer hazırlama 4 2 8
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 2 2
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 4 2 8
Toplam iş yükü     95
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Gösterge Bilime Giriş / Fatma Erkman Akerson ● Göstergebilim Çözümlemeleri / Seyide Parsa, Alev Fatoş Parsa ● Görsel Göstergebilim İmgenin Anlamlandırılması Doğan Günay, Alev Fatoş Parsa.
Yardımcı Kaynaklar Görme Biçimleri / John Berger ● Görünenden Fazlası / Graeme Burton ● Göstergeler İmparatorluğu / Roland Barthes ● Göstergebilimsel Açıdan Sembolik Tüketim ● Simülarklar ve Simülasyon / Jean Baudrillard ● XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları / Mehmet Rıfat ● Kadife Karanlık / Nurdoğan Rigel, Gül Batuş vd. ● İletişim Araştırmalarında Göstergebilim / Ahmet Güneş (Ed.) ● Postmodern Göstergeler / Mark Gottdiener.

Ders ile ilgili dosyalar