Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
FEN ÖĞRETİMİ |
Birinci düzey |
SÖP 305 |
Zorunlu |
5 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. FULYA ÖNER ARMAĞAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ ESRA KIZILAY
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze eğitim
|
Dersin amacı
|
Bilim, bilgi, bilimsel bilgi, fen, fen okuryazarlığı kavramlarını anlamak. Fen öğretiminin amaçlarını kavratmak. Fen bilimleri öğretiminin tarihsel gelişimini, güncel fen öğretim programını kavratmak.
|
Dersin tanımı
|
Fen bilimleri ve fen eğitimine ilişkin temel kavramlar. Fen, teknoloji, bilimsel bilgi ve bilimsel yöntemin özellikleri, fen ve teknoloji okuryazarlığı, fen-teknoloji-toplum-çevre ilişkileri, fen alanına yönelik tutumlar, fen öğretiminin amaçları, fen öğretiminin Türkiye ve Dünya’daki tarihsel gelişimi, yapılandırmacı yaklaşım ve fen öğrenme, bilişsel gelişim ve fen eğitimi, ilköğretim fen programının özellikleri ve diğer derslerle ilişkisi, bilimsel süreç becerilerini geliştirme ve örnek uygulamalar.
|
1- |
• Fen kavramı, Fen öğretiminin amaçları
|
2- |
• Bilimsel bilginin özellikleri
|
3- |
• Fen Öğretiminde Bilimin Doğası
|
4- |
• 2004-2013-2018 fen öğretim programları
|
5- |
• Fen okuryazarlığı, Fen-teknoloji-toplum-çevre
|
6- |
• Bilimsel süreç becerileri
|
7- |
• Fen Bilimlerinde Kavram Öğretimi
|
8- |
• Fen eğitiminde laboratuvar kullanımı
|
9- |
• Fen eğitiminde sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik
|
10- |
• Okul dışı ortamlarda fen öğretimi
|
11- |
• Bilimsel hikayelerle fen eğitimi
|
12- |
• Fen Öğretiminde Yapılandırmacı Yaklaşım
|
13- |
• Fen eğitiminde işbirlikli öğrenme
|
14- |
• Fen öğretiminde 5E öğrenme modeli
|
15- |
• Fen eğitiminde bağlam temelli öğrenme
|
16- |
• Fen öğretiminde STEM yaklaşımı
|
17- |
• Fen öğretiminde probleme dayalı öğrenme
|
18- |
• Fen öğretiminde proje tabanlı öğrenme
|
19- |
• Fen öğretiminde araştırma-sorgulamaya dayalı öğrenme
|
20- |
• Fen öğretiminde çoklu zeka kuramı
• Çevre eğitimi
|
1- |
• İlköğretim 3. ve 4. sınıf konularındaki fen kavramını bilir.
|
2- |
• Fen öğretiminin amaçlarını açıklar.
|
3- |
• Bilimsel bilginin özelliklerini bilir.
|
4- |
• Fen Öğretiminde Bilimin Doğasını kavrar.
|
5- |
• 2004-2013-2018 fen öğretim programlarını bilir.
|
6- |
• Fen okuryazarlığı, Fen-teknoloji-toplum-çevre ilişkisini kavrar.
|
7- |
• Bilimsel süreç becerilerini bilir.
|
8- |
• İlköğretim 3. ve 4. sınıf fen konularında kavram Öğretiminin nasıl gerçekleştirileceğini açıklar.
|
9- |
• İlköğretim 3. ve 4. sınıf fen konularında laboratuvarı kullanabilir.
|
10- |
• İlköğretim 3. ve 4. sınıf fen konularında farklı yaklaşım, yöntem ve teknikleri kullanır.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilimsel kavramlar ve olgular bilgisine sahiptir.
|
|
2- |
İlkokul eğitiminde öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri, sınıf yönetimi ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
|
|
3- |
İlkokul öğrencileri için ders kitabı ve çocuk kitabı seçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
|
|
4- |
Bilimsel bilginin kaynağı, sınırları, kapsamı, güvenilirliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
|
|
5- |
İlkokul öğrencilerinin gelişim, öğrenme, öğrenme güçlükleri ve gereksinimleri bilgisine sahiptir.
|
|
6- |
İlkokul eğitiminde bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
|
|
7- |
İlkokul eğitimi ile ilgili doğru ve güvenilir bilgiye ulaşma yollarını bilir ve kullanır.
|
|
8- |
İlkokul eğitimi ile ilgili bilimsel bir problemi ele alır, inceler ve çözüm yolları üretir.
|
|
9- |
İlkokul eğitiminde geleneksel ve güncel öğrenme-öğretme yaklaşım, strateji, yöntem ve tekniklerini bilir ve uygular.
|
|
10- |
Felsefe, psikoloji, tarih, coğrafya, hukuk, antropoloji ve sosyoloji alanlarında geçen kavramları alanına uygular.
|
|
11- |
Çeşitli sosyo-kültürel çevrelerde bulunur, toplumsal sorumluluk alır, çeşitli projelere katılır ve sonuçlarını paylaşır.
|
|
12- |
Mesleki yetkinliklerini ve yeterliliklerini tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanarak zayıf yönlerini geliştirir.
|
|
13- |
Mesleki olarak kendini sürekli yeniler ve bu yönde olumlu bir tutum geliştirir.
|
|
14- |
En az bir yabancı dili kullanarak (B1 düzeyinde) alanıyla ilgili gelişmeleri takip eder ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurar.
|
|
15- |
Sınıf öğretmenliği alanıyla ilgili sanatsal ve kültürel etkinlikleri takip eder ve etkinliklere aktif bir şekilde katılır.
|
|
16- |
Öğretmenlik mesleği ile ilgili olarak insan haklarına, demokratik, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere ve mesleki yasa ve yönetmeliklere uygun davranır.
|
|
17- |
Türkçeyi hem yazılı hem de sözlü olarak sosyal ve akademik ortamlarda doğru ve etkili bir şekilde kullanır.
|
|
18- |
Temel matematik ve temel fen bilimleri alanlarında geçen kavramları alanına uygular.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
14
|
3
|
42
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
3
|
3
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
90
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
40
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
• Anagün, Ş. S. & Duban, N. (2016) (Eds.). Fen bilimleri öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
• Demirci Güler, M. P. (2017) (Ed.). Fen bilimleri öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
• Hastürk, H. G. (2017) (Ed.). Teoriden pratiğe fen bilimleri öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
• Kaşot, N. (2019) (Ed.). İlkokulda fen öğretimi. Ankara: Eğiten kitap.
• Okur, M. & Orhan A. T. (2021) (Eds.) İlkokulda fen öğretimi. Ankara: Vizetek.
|
|