Giriş | English

Lisans > Eğitim Fakültesi > Sinif Öğretmenliği > FEN ÖĞRETİMİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
FEN ÖĞRETİMİ Birinci düzey SÖP 305 Zorunlu 5 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. FULYA ÖNER ARMAĞAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ ESRA KIZILAY
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüzyüze eğitim
Dersin amacı Bilim, bilgi, bilimsel bilgi, fen, fen okuryazarlığı kavramlarını anlamak. Fen öğretiminin amaçlarını kavratmak. Fen bilimleri öğretiminin tarihsel gelişimini, güncel fen öğretim programını kavratmak.
Dersin tanımı Fen bilimleri ve fen eğitimine ilişkin temel kavramlar. Fen, teknoloji, bilimsel bilgi ve bilimsel yöntemin özellikleri, fen ve teknoloji okuryazarlığı, fen-teknoloji-toplum-çevre ilişkileri, fen alanına yönelik tutumlar, fen öğretiminin amaçları, fen öğretiminin Türkiye ve Dünya’daki tarihsel gelişimi, yapılandırmacı yaklaşım ve fen öğrenme, bilişsel gelişim ve fen eğitimi, ilköğretim fen programının özellikleri ve diğer derslerle ilişkisi, bilimsel süreç becerilerini geliştirme ve örnek uygulamalar.

Dersin içeriği
1- • Fen kavramı, Fen öğretiminin amaçları
2- • Bilimsel bilginin özellikleri
3- • Fen Öğretiminde Bilimin Doğası
4- • 2004-2013-2018 fen öğretim programları
5- • Fen okuryazarlığı, Fen-teknoloji-toplum-çevre
6- • Bilimsel süreç becerileri
7- • Fen Bilimlerinde Kavram Öğretimi
8- • Fen eğitiminde laboratuvar kullanımı
9- • Fen eğitiminde sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik
10- • Okul dışı ortamlarda fen öğretimi
11- • Bilimsel hikayelerle fen eğitimi
12- • Fen Öğretiminde Yapılandırmacı Yaklaşım
13- • Fen eğitiminde işbirlikli öğrenme
14- • Fen öğretiminde 5E öğrenme modeli
15- • Fen eğitiminde bağlam temelli öğrenme
16- • Fen öğretiminde STEM yaklaşımı
17- • Fen öğretiminde probleme dayalı öğrenme
18- • Fen öğretiminde proje tabanlı öğrenme
19- • Fen öğretiminde araştırma-sorgulamaya dayalı öğrenme
20- • Fen öğretiminde çoklu zeka kuramı • Çevre eğitimi

Dersin öğrenme çıktıları
1- • İlköğretim 3. ve 4. sınıf konularındaki fen kavramını bilir.
2- • Fen öğretiminin amaçlarını açıklar.
3- • Bilimsel bilginin özelliklerini bilir.
4- • Fen Öğretiminde Bilimin Doğasını kavrar.
5- • 2004-2013-2018 fen öğretim programlarını bilir.
6- • Fen okuryazarlığı, Fen-teknoloji-toplum-çevre ilişkisini kavrar.
7- • Bilimsel süreç becerilerini bilir.
8- • İlköğretim 3. ve 4. sınıf fen konularında kavram Öğretiminin nasıl gerçekleştirileceğini açıklar.
9- • İlköğretim 3. ve 4. sınıf fen konularında laboratuvarı kullanabilir.
10- • İlköğretim 3. ve 4. sınıf fen konularında farklı yaklaşım, yöntem ve teknikleri kullanır.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilimsel kavramlar ve olgular bilgisine sahiptir.
2- İlkokul eğitiminde öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri, sınıf yönetimi ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
3- İlkokul öğrencileri için ders kitabı ve çocuk kitabı seçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
4- Bilimsel bilginin kaynağı, sınırları, kapsamı, güvenilirliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
5- İlkokul öğrencilerinin gelişim, öğrenme, öğrenme güçlükleri ve gereksinimleri bilgisine sahiptir.
6- İlkokul eğitiminde bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
7- İlkokul eğitimi ile ilgili doğru ve güvenilir bilgiye ulaşma yollarını bilir ve kullanır.
8- İlkokul eğitimi ile ilgili bilimsel bir problemi ele alır, inceler ve çözüm yolları üretir.
9- İlkokul eğitiminde geleneksel ve güncel öğrenme-öğretme yaklaşım, strateji, yöntem ve tekniklerini bilir ve uygular.
10- Felsefe, psikoloji, tarih, coğrafya, hukuk, antropoloji ve sosyoloji alanlarında geçen kavramları alanına uygular.
11- Çeşitli sosyo-kültürel çevrelerde bulunur, toplumsal sorumluluk alır, çeşitli projelere katılır ve sonuçlarını paylaşır.
12- Mesleki yetkinliklerini ve yeterliliklerini tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanarak zayıf yönlerini geliştirir.
13- Mesleki olarak kendini sürekli yeniler ve bu yönde olumlu bir tutum geliştirir.
14- En az bir yabancı dili kullanarak (B1 düzeyinde) alanıyla ilgili gelişmeleri takip eder ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurar.
15- Sınıf öğretmenliği alanıyla ilgili sanatsal ve kültürel etkinlikleri takip eder ve etkinliklere aktif bir şekilde katılır.
16- Öğretmenlik mesleği ile ilgili olarak insan haklarına, demokratik, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere ve mesleki yasa ve yönetmeliklere uygun davranır.
17- Türkçeyi hem yazılı hem de sözlü olarak sosyal ve akademik ortamlarda doğru ve etkili bir şekilde kullanır.
18- Temel matematik ve temel fen bilimleri alanlarında geçen kavramları alanına uygular.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 14 3 42
Sunum / Seminer hazırlama 1 3 3
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     90
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 40
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar • Anagün, Ş. S. & Duban, N. (2016) (Eds.). Fen bilimleri öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık. • Demirci Güler, M. P. (2017) (Ed.). Fen bilimleri öğretimi. Ankara: Pegem Akademi. • Hastürk, H. G. (2017) (Ed.). Teoriden pratiğe fen bilimleri öğretimi. Ankara: Pegem Akademi. • Kaşot, N. (2019) (Ed.). İlkokulda fen öğretimi. Ankara: Eğiten kitap. • Okur, M. & Orhan A. T. (2021) (Eds.) İlkokulda fen öğretimi. Ankara: Vizetek.

Ders ile ilgili dosyalar