Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BİLİM TARİHİ 1 |
Birinci düzey |
FEL211 |
Seçmeli |
3 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. SERDAR SAYGILI
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. SİNAN KILIÇ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
......
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Bilim, bilimsel düşünce ve bilimsel ilerlemenin ne olduğunu felsefi bağlantılarıyla kavrayarak analiz etmek.
|
Dersin tanımı
|
Bilimsel ilerlemenin aşamalarını; bilim alanında çağ açan bilim insanlarının hem öncelleriyle, hem çağlarıyla hem de sonralarıyla olan ilişkileri kapsamında değerlendirmek.
|
1- |
Bilim Tarihine Yaklaşımlar
|
2- |
Çağcıl düşünce
Ortaçağ felsefesinde Aristotelesçilik ve Platonculuk
|
3- |
Yenidendoğuşun Bilimsel Katkısı
Çağcıl Bilimin Kaynakları
|
4- |
Bilimsel Kosmolojinin Aşamaları
500 Yıl Sonra Leonardo da Vincı
|
5- |
Galileo ile Platon
Galileo ve XVII. Yüzyılın Bilimsel Devrimi
|
6- |
Galileo ve Pisa Deneyi
Gassendi ve Çağının Deneyi
|
7- |
Ara Sınav
|
8- |
Yeni Astronomi ve Yeni Metafizik
Yeni Metafiziğe Karşı Yeni Astronomi
|
9- |
Daha Önce Asla Görülmemiş Şeyler ve Asla Düşünülmemiş Şeyler
Belirsiz uzay ve Sonsuz Uzay
|
10- |
Tanrı ve Uzay, Tin ve Madde
Mutlak Uzay, Mutlak Zaman ve Onların İlişkisi
|
11- |
Uzayın Tanrısallaştırılması
Tanrı ve Dünya: Uzay, Madde ve Tin
|
12- |
Postmodern Bilim
|
13- |
Postmoden Toplumlarda Bilimin Konumu
|
14- |
Yarıyıl Sonu Sınavı
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bilim tarihine yaklaşımları çözümler
|
2- |
Ortaçağ felsefesinde Aristotelesçilik ve Platonculuğun bilimsel düşünceye etkisini değerlendirir.
|
3- |
Çağcıl bilimin baynaklarını değerlendirir.
|
4- |
Galileo ile Plato, Galileo ve XVII. Yüzyılın bilimsel bevrimini İrdeler.
|
5- |
Yenidendoğuşun bilimsel batkısını çözümler.
|
6- |
-Daha önce asla görülmemiş şeyler ve asla düşünülmemiş şeyler; belirsiz uzay ve sonsuz uzay problemlerini irdeler.
|
7- |
Mutlak uzay, mutlak zaman ve onların ilişkisi konularını değerlendirir.
|
8- |
Postmoden toplumlarda bilimin konumunu analiz eder.
|
9- |
Postmodern toplumlarda bilimin geleceğini değerlendirir.
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Felsefe Bölümü mezunları felsefe tarihi ve disiplinleri ile ilgili yeterli bilgiye sahiptirler.
|
|
2- |
Felsefe eğitiminin evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri konusunda farkındalığa sahiptir.
|
|
3- |
Çağdaş felsefe konuları ve çağın kültürel sorunları hakkında bilgi sahibidir.
|
|
4- |
Felsefedeki problemleri saptama, tanımlama ve tartışma becerisine sahiptir.
|
|
5- |
Literatür tarama, metin okuma, yazma ve yorumlama becerisine sahiptir.
|
|
6- |
Disiplinlerarası okuma ve bu okuduklarını çözümleme becerisine sahiptir
|
|
7- |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar.
|
|
8- |
Eleştirel düşünme ve sorgulama becerisine sahiptir.
|
|
9- |
Felsefe alanında edindiği bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
|
|
10- |
Felsefe alanında edindiği bilgi ve becerileri güncel olayları ele alırken değerlendirir.
|
|
11- |
Yaşam boyu öğrenme bilinciyle, felsefe, sanat, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme alışkanlığı edinir.
|
|
12- |
Bireysel olarak ve bir grup içerisinde etkin biçimde çalışır.
|
|
13- |
Kültürel, sosyal, etik, estetik ve politik problemlerin ortaya konmasına ilişkin uygun kavramlaştırma yollarını bulur.
|
|
14- |
Etik değerleri gözeterek sorumluluk bilinci geliştirir.
|
|
15- |
Felsefede araştırma yapabilmek için gerekli olan kaynakları ve modern araçları kullanır.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
12
|
2
|
24
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
12
|
1
|
12
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
2
|
5
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
12
|
1
|
12
|
Toplam iş yükü
|
|
|
65
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Alexandre Koyre, Yeniçağ Biliminin Doğuşu;
Alexandre Koyre, Kapalı Evrenden Sonsuz Evrene;
Thomas Kuhn, Bilimsel Devrimlerin Yapısı;
F. Lyotard, Postmodern Durum
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Cemal Yıldırım, Bilim Tarihi, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2014.
|
|