Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Felsefe > BİLİM TARİHİ 1
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
BİLİM TARİHİ 1 Birinci düzey FEL211 Seçmeli 3 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. SERDAR SAYGILI
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. SİNAN KILIÇ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı ......
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Bilim, bilimsel düşünce ve bilimsel ilerlemenin ne olduğunu felsefi bağlantılarıyla kavrayarak analiz etmek.
Dersin tanımı Bilimsel ilerlemenin aşamalarını; bilim alanında çağ açan bilim insanlarının hem öncelleriyle, hem çağlarıyla hem de sonralarıyla olan ilişkileri kapsamında değerlendirmek.

Dersin içeriği
1- Bilim Tarihine Yaklaşımlar
2- Çağcıl düşünce Ortaçağ felsefesinde Aristotelesçilik ve Platonculuk
3- Yenidendoğuşun Bilimsel Katkısı Çağcıl Bilimin Kaynakları
4- Bilimsel Kosmolojinin Aşamaları 500 Yıl Sonra Leonardo da Vincı
5- Galileo ile Platon Galileo ve XVII. Yüzyılın Bilimsel Devrimi
6- Galileo ve Pisa Deneyi Gassendi ve Çağının Deneyi
7- Ara Sınav
8- Yeni Astronomi ve Yeni Metafizik Yeni Metafiziğe Karşı Yeni Astronomi
9- Daha Önce Asla Görülmemiş Şeyler ve Asla Düşünülmemiş Şeyler Belirsiz uzay ve Sonsuz Uzay
10- Tanrı ve Uzay, Tin ve Madde Mutlak Uzay, Mutlak Zaman ve Onların İlişkisi
11- Uzayın Tanrısallaştırılması Tanrı ve Dünya: Uzay, Madde ve Tin
12- Postmodern Bilim
13- Postmoden Toplumlarda Bilimin Konumu
14- Yarıyıl Sonu Sınavı
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Bilim tarihine yaklaşımları çözümler
2- Ortaçağ felsefesinde Aristotelesçilik ve Platonculuğun bilimsel düşünceye etkisini değerlendirir.
3- Çağcıl bilimin baynaklarını değerlendirir.
4- Galileo ile Plato, Galileo ve XVII. Yüzyılın bilimsel bevrimini İrdeler.
5- Yenidendoğuşun bilimsel batkısını çözümler.
6- -Daha önce asla görülmemiş şeyler ve asla düşünülmemiş şeyler; belirsiz uzay ve sonsuz uzay problemlerini irdeler.
7- Mutlak uzay, mutlak zaman ve onların ilişkisi konularını değerlendirir.
8- Postmoden toplumlarda bilimin konumunu analiz eder.
9- Postmodern toplumlarda bilimin geleceğini değerlendirir.
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Felsefe Bölümü mezunları felsefe tarihi ve disiplinleri ile ilgili yeterli bilgiye sahiptirler.
2- Felsefe eğitiminin evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri konusunda farkındalığa sahiptir.
3- Çağdaş felsefe konuları ve çağın kültürel sorunları hakkında bilgi sahibidir.
4- Felsefedeki problemleri saptama, tanımlama ve tartışma becerisine sahiptir.
5- Literatür tarama, metin okuma, yazma ve yorumlama becerisine sahiptir.
6- Disiplinlerarası okuma ve bu okuduklarını çözümleme becerisine sahiptir
7- Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar.
8- Eleştirel düşünme ve sorgulama becerisine sahiptir.
9- Felsefe alanında edindiği bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
10- Felsefe alanında edindiği bilgi ve becerileri güncel olayları ele alırken değerlendirir.
11- Yaşam boyu öğrenme bilinciyle, felsefe, sanat, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme alışkanlığı edinir.
12- Bireysel olarak ve bir grup içerisinde etkin biçimde çalışır.
13- Kültürel, sosyal, etik, estetik ve politik problemlerin ortaya konmasına ilişkin uygun kavramlaştırma yollarını bulur.
14- Etik değerleri gözeterek sorumluluk bilinci geliştirir.
15- Felsefede araştırma yapabilmek için gerekli olan kaynakları ve modern araçları kullanır.
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 12 2 24
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 1 12
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 5 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 12 1 12
Toplam iş yükü     65
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Alexandre Koyre, Yeniçağ Biliminin Doğuşu; Alexandre Koyre, Kapalı Evrenden Sonsuz Evrene; Thomas Kuhn, Bilimsel Devrimlerin Yapısı; F. Lyotard, Postmodern Durum
Yardımcı Kaynaklar Cemal Yıldırım, Bilim Tarihi, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2014.

Ders ile ilgili dosyalar