Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. OKTAY BEKTAŞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. OKTAY BEKTAŞ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz Yüze
|
Dersin amacı
|
Karma araştırma prosedürünü öğrenmek ve araştırma planlayabilmek
|
Dersin tanımı
|
Karma araştırma nedir? Pragmatizimin katkısı nasıldır?, Karma araştırmanın çeşitleri: Triangulation (Üçleme/Çeşitleme) Deseni, Embedded (Gömülü) Desen, Explanatory (Açıklayıcı) Desen, Exploratory (Yorumlayıcı/Yordayıcı) Desen. Karma araştırmada literatür taraması, Örneklem/Çalışma grubu belirleme, Karma araştırmada veri toplama araçları, Karma araştırmada veri analizi, Karma araştırmada güvenirlik (reliability)-geçerlik çalışmaları (validity), Bulguları yazma, Karma verileri yorumlama ve rapor etme (Sonuç, tartışma ve öneriler), Karma araştırma makale inceleme ve yazımı
|
1- |
Tanışma, Derse giriş,
|
2- |
Karma Araştırma Yönteminin Doğuşu
• Pragmatizim:
• Pozitivizmden pragmatizme (Teolojik dönem, Metafizik dönem, Pozitivizm, Post pozitivizm, Yapılandırmacılık ve Pragmatizim)
|
3- |
Karma Araştırma Yönteminin İçeriği
• Tanımı
• Amacı
• Önemi
• Nitel ve Nicel Araştırmalardan Farkı
|
4- |
Karma Araştırma Yönteminin Desenleri
• Triangulation (Üçleme/Çeşitleme) Deseni
• Embedded (Gömülü) Desen
• Desen Kısmı Nasıl Yazılmalıdır?
|
5- |
Karma Araştırma Yönteminin Desenleri
• Explanatory (Açıklayıcı) Desen
• Exploratory (Yorumlayıcı/Yordayıcı) Desen
• Desen Kısmı Nasıl Yazılmalıdır?
|
6- |
Karma Araştırma Yönteminde Değişkenler, Araştırma Sorusu ve Hipotezler
• Değişkenler nasıl belirlenmelidir?
• Araştırma soruları nasıl seçilmeli ve yazılmalıdır?
• Hipotezler nasıl belirtilmelidir?
Not: Desenlere göre örneklendirilerek yazılmalıdır
• Giriş Kısmı Nasıl Yazılmalıdır? (Alan yazın taraması)
|
7- |
Karma Araştırma Yönteminde Evren ve Örneklem/Çalışma Grubu Belirleme
• Evren Örneklem Türleri
• Çalışma Grubu Türleri
• Desenlere göre katılımcıları belirleme
• Evren Örneklem/Çalışma Grubu Kısmı Nasıl Yazılmalıdır?
|
8- |
Karma Araştırma Yönteminde Veri Toplama Araçları
• Nicel Veri Toplama Araçları
• Nitel Veri Toplama Araçları
• Desenlere göre veri toplama araçları
• Veri Toplama Araçları Kısmı Nasıl Yazılmalıdır?
|
9- |
Karma Araştırma Yönteminde Veri Toplama Süreci
• Nicel yolla veri toplama süreci
• Nitel yolla veri toplama süreci
• Desenlere göre veri toplama süreçleri
• Veri Toplama Süreci Kısmı Nasıl Yazılmalıdır?
|
10- |
Vize projesi için teslim öncesi geri dönüt verme (Giriş/Araştırma Deseni/Çalışma Grubu/Veri Toplama Araçları, veri toplama süreci)
|
11- |
Karma Araştırma Yönteminde Veri Analizi
• Veriyi Hazırlama
• Concurrent (Eşzamanlı) Analiz
• Sequential (Ardışık/Sıralı) Analiz
• Veri Analizi Kısmı Nasıl Yazılmalıdır?
|
12- |
Karma Araştırma Yönteminde Geçerlik ve Güvenirlik
• Geçerlik Çalışmaları
• Güvenirlik Çalışmaları
• Geçerlik Güvenirlik Kısmı Nasıl Yazılmalıdır?
|
13- |
Karma Araştırma Yönteminde Bulguların Raporlaştırılması
• Bulguların Yazımı
• Sonuç Tartışma ve Önerilerin Yazımı
• APA 7 ve ekler
|
14- |
Final projesi için teslim öncesi geri dönüt verme (Veri Toplama Süreci/Veri Analizi/Bulgular/ Sonuç Tartışma/Öneriler)
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Karma araştırmanın ne olduğunu ve özelliklerini kavrar
|
2- |
Karma araştırmanın nicel ve nitel araştırma yöntemi ile farklarını anlar
|
3- |
Pragmatizmden nasıl etkilediğini açıklar
|
4- |
Karma araştırma çeşitlerini sınıflandırır
|
5- |
Literatür taraması yapar ve örneklem/çalışma grubunu belirler.
|
6- |
Karma araştırmadaki veri toplama araçları hakkında bilgi sahibi olurlar
|
7- |
Karma araştırmada nasıl veri analizi yapacağını öğrenirler
|
8- |
Geçerlik ve güvenirlik çalışması yaparlar.
|
9- |
Karma araştırma sonucu analiz edilen bulguların nasıl yazılacağını kavrar ve uygularlar
|
10- |
Yazılan bulguların sonuç tartışmasını yapar, öneri sunarlar ve Karma araştırma sonucunda makale yazımını öğrenip, çalışmalarının yayın hazırlığını yapar
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanı ile ilgili ileri düzeyde alan bilgisine, becerisine sahip olur ve bunu gerçek öğretim ortamlarında kullanır.
3-
4-
5-
6-
7-
8-
|
|
2- |
Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili ileri düzeyde pedagojik bilgi ve becerilere sahip olur.
|
|
3- |
Çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini ve ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve uygular.
|
|
4- |
Bilgi ve İletişim Teknolojilerini alanı ile ilgili kavramların öğretiminde etkin şekilde kullanabilme becerisine sahip olur.
|
|
5- |
Mesleğini icra edeceği öğrenci grubunun gelişim özelliklerini ve öğrenme biçimlerini bilir, bu özelliklere uygun etkili planlama, materyal geliştirme ve uygulama yapabilir.
|
|
6- |
Bilimsel ve analitik düşünme becerilerine sahip olur
|
|
7- |
Bağımsız olarak bilimsel araştırma yapabilecek düzeyde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini bilir ve kullanır.
|
|
8- |
Branşı ile ilgili alan eğitimine yönelik ulusal ve uluslarası düzeydeki gelişim ve değişimleri takip eder, öğrenir ve kullanır.
9-
|
|
9- |
Disiplinler arası çalışmalar yürütebilecek ve çalışmalarını farklı disiplinlerle ilişkilendirebilecek düzeyde genel kültür bilgisine sahip olur. Alanları ile ilgili konularda öğrencilere yönelik orijinal etkinlikler ve öğretim materyalleri geliştirebilecek ve uygulayabilecek bilgi ve becerilere sahip olur.
|
|
10- |
Mesleki Gelişim ve Yaşam boyu Öğrenme ilkelerini kendisi ve diğerleri için uygulayabilir.
|
|
11- |
Problem çözme yeteneklerini hem matematik eğitimi alanında hem de disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilir.
|
|
12- |
Alanıyla ilgili çalışmalarda etik değerleri bilir ve uyar.
|
|
13- |
Alanıyla ilgili çalışmaları rapor haline getirebilir ve sunabilir
|
|
14- |
Bilimsel çalışma sürecinde kullanacağı verileri toplama, ölçme ve istatistiksel olarak ifade etme ve yorumlama becerilerini kazanır.
|
|
15- |
Fenbilgisi eğitimi alanında meydana gelen gelişmeleri yerel ve evrensel boyutta değerlendirebilir.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
14
|
2
|
28
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
14
|
1
|
14
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
14
|
1
|
14
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
14
|
3
|
42
|
Toplam iş yükü
|
|
|
154
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
40
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Bazaley, P. ve Jackson, K. (2015). (Çv.Arif Bakla ve Selçuk Beşir Demir). NVIVO ile nitel veri analizi. Anı Yayıncılık.
Bektaş, O & Karaca, M. (2022) (Editörler). Pragmatizmden uygulamaya karma araştırma yöntemi. Nobel Yayıncılık
Berg, B. L. (2001). Qualitative research methods for the social sciences. Allyn & Bacon.
Bogdan, R. C. ve Biklen, S.K. (2007). Qualitative research for education (Fifth edition). Pearson education.
Creswell, J. W. (2009). Research design, qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (Third Edition). SAGE Publications.
Creswell, J. W. (2017). Nitel araştırmacılar için 30 temel beceri. (Çev. Hasan Özcan). Anı Yayıncılık.
Fraenkel, J.K, ve Wallen, N. E. (1996). How to design and evaluate research in education (third education). McGraw-Hill, Inc.
Glesne, C. (2012). Nitel araştırmaya giriş (4. Baskı). (Ersoy, A. ve Yalçınoğlu, P. Çev. Ed.) Anı Yayıncılık.
Johnson, A.P. (2015). Eylem araştırması el kitabı. (2. Baskı). (Uzuner, Y. ve Özten Anay, M. Çev. Ed.) Anı Yayıncılık
Kuhn, T.S. (2007). Kopernik devrimi. (1. Baskı). (Turan, H., Bayrak, D., ve Çelik, S.K. Çev.Ed.). İmge Kitapevi Yayınları.
Kuhn, T.S. (2017). Bilimsel devrimlerin yapısı. (9. Baskı). (Kuyaş, N. Çeviren). Kırmızı Yayınları
Marshall, C. ve Rossman, G.B. (2006). Designing qualitative research (Fourth edition). Sage Publications
Merriam, S. B. (2009). Qualitative research (Second edition). Jossey-Bass.
Merriam, S. B. (2009). Nitel araştırma (3. Baskı). (Turan, S. Çev. Ed.) Nobel Yayın.
Miles, M.B. ve Huberman, A.M. (2016). Nitel veri analizi (2. Baskı). (Akbaba, S ve Ersoy, A. Çev. Ed.). Pegem Akademi
Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (Third Edition). Sage Publications
Patton, M.Q. (2018). (Çev. Editörleri Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demir). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. Pegem Akademi.
Popper, K.R. (2015). Karl Popper. (2. Baskı). (Gözkan, B. Çeviren). İletişim Yayınları.
Popper, K.R. (2017). Hayat problem çözmektir. (7. Baskı). (Nalbant, A. Çeviren) Yapı Kredi Yayınları.
Popper, K.R. (2017). Bilimsel araştırmanın mantığı. (7. Baskı). (Aka, İ. ve Turan, İ. Çeviren). Yapı Kredi Yayınları.
Robson, C. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. (1. Baskı). (Çınkır, Ş. ve Demirkasımoğlu, N. Çev. Ed.) Anı Yayıncılık.
Sönmez, V. (2013). Bilim felsefesi. (3. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
Yildirim, A. ve Şimsek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Sekizinci basım). Seçkin Yayıncılık.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Bektaş, O & Karaca, M. (2022) (Editörler). Pragmatizmden uygulamaya karma araştırma yöntemi. Nobel Yayıncılık
|
|