Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. BEHZAT ÇİMEN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. BEHZAT ÇİMEN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Ders teorik konularda yogunlaşır. Herbiri ellişer dk. olan haftada üç ders yapılır. Bu derste serbest radikallerin endojen-eksojen oluşumu ve hücreler üzerine olan etkileri vurgulanır. Ayrıca, serbest radikaller üzerine antioksidan savunma sistemi etkileri bu derste vurgulanacaktır. Derslerde, interaktif eğitim teknikleri ve çeşitli görsel-işitsel materyaller kullanılacaktır.
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı, öğrencilere organizma elemanları ve biyomoleküller üzerine serbest radikal etkilerini ve antioksidan savunma sistemini öğrencilere öğretmektir.
|
Dersin tanımı
|
Bu derse sadece lisansüstü öğrenciler kabul edilebilir.
|
1- |
Antioksidanlara giriş, serbest radikaller, temel kavramlar, terimler, tanımlamalar vs…
|
2- |
Oksijen türevli serbest radikaller
|
3- |
Nitrojen türevli serbest radikaller
|
4- |
Serbest radikallerin endojen ve eksojen oluşumu
|
5- |
Oksijen-nitrojen türevli serbest radikallerin etkileri. Protein oksidasyonu, lipid peroksidasyonu
|
6- |
ARA SINAV
|
7- |
Oksidatif stress ve antioksidan denge. Serbest radikal hasarına karşı antioksidan savunma ve antioksidanların serbest radikalleri temizleme etkisi.
|
8- |
Bazı antioksidanlar: Vitamin A, vitamin C, vitamin E, melatonin, lipoik asit.
|
9- |
Bazı antioksidanlar: glutatyon, ürik acit, bilirubin, seruloplasmin, albumin, polifenoller ve flavanoidler, selenium ve NO in antioksidan özellikleri.
|
10- |
Antioksidan enzimler: SOD, CAT, GPX, glutatyon transferaz, sitookrom oksidaz, etc.
|
11- |
Antioksidanlar ve hastalıkdan korunma.
|
12- |
DM, kanser, yaşlanma, ateroskleroz, iskemi, vs.. de serbest radikallerin rolü.
|
13- |
Serbest radikallerin deneysel olarak son ürün tayinleri.
|
14- |
Tartışma: Hastalıklar serbest radikal oluşumunun bir sonucu mudur? Ya da hastalıkların bir sonucu olarak mı serbest radikaller oluşur.
|
15- |
FİNAL SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
öğrencilere organizma elemanları ve biyomoleküller üzerine serbest radikal etkilerini ve antioksidan savunma sistemini öğrencilere öğretmektir.
|
2- |
|
3- |
|
4- |
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
|
|
2- |
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
5
|
5
|
25
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
5
|
10
|
50
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
198
|
AKTS
|
|
|
8.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
20
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Donald Armstrong. Oxidative stress biomarkers and antioxidant protocols. Totowa: Humana Press.2002.
Kendall B. Wallace. Free radical toxicology. Washington:Taylor & Francis. 1997.
Donald Armstrong. Free radical and antioxidant protocols. Totowa: Humana Press.1998.
Free radicals and physiopathological effects. Mimoza publishing co., 1995.
Nitric oxide, biological functions and toxic effects, Palme publishing co., 2003.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|