Giriş | English

Yüksek Lisans > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Sanat Tarihi (yüksek Lisans) > ANADOLU TÜRK SANATI KAYNAK VE SORUNLARI I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ANADOLU TÜRK SANATI KAYNAK VE SORUNLARI I İkinci düzey ST 603 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. CELİL ARSLAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. KERİM TÜRKMEN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Anadolu Selçuklu Döneminin siyasi ve kültürel ortamı içinde; mimarinin biçimlenmesini, beslendiği kaynakları, sorunları belirlemek ve yorumlamak.
Dersin tanımı Anadolu Selçuklu Döneminin siyasi ve kültürel ortamı içinde mimarinin biçimlenişi, beslendiği kaynaklar ve sorunların belirlenmesi ve yorumlanması

Dersin içeriği
1- Selçuklu öncesi Anadolu Sanatı
2- Selçukluların Anadolu'da yerleştirdikleri coğrafya ve demografik yapı
3- Anadolu Selçuklu Sanatı'nda imar faaliyetlerinin organizasyonu sorunu
4- Anadolu Selçuklu Sanatı'nda sanatçı sorunu
5- Anadolu Selçuklularında vakıf kurumu ve sorunsalları
6- Anadolu Selçuklu Sanatı'nda "ulu cami" kavramı Türk şehri açısından önemi
7- Anadolu Selçuklu Sanatı'nda cami plan tipolojileri sorunsalı
8- ARASINAV
9- Anadolu Selçuklu Sanatı'nda medrese plan tipleri ve sorunsalları
10- Anadolu Selçuklu Sanatı'nda kervansaray plan tipleri ve sorunsalları
11- Anadolu Selçuklu Sanatı'nda türbe plan tipleri ve sorunsalları
12- Anadolu Selçuklu Sanatı'nda su yapıları (hamam, çeşme, köprü)plan tipleri ve sorunsalları
13- Anadolu Selçuklu mimarisinin Beylikler Sanatı üzerine tesirleri
14- Anadolu Selçuklu mimarisinde çevre kültürlerle etkileşim ve mimari yansımaları
15- YARIYIL SONU SINAVI
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Selçuklu öncesi Anadolu'nun siyasi ve kültürel ortamını tartışır.
2- Anadolu Selçukluları döneminin siyasi ve kültürel ortamını tartışır.
3- Anadolu'da Selçuklular dönemi mimarisinin gelişim ve değişim sürecini sorgular.
4- Anadolu Selçuklu Dönemi mimarisinin plan tipi, malzeme-teknik, üslup ve bezeme özelliklerini tanımlar.
5- -
6- -
7- -
8- -
9- -
10- -

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Sanat Tarihi alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
2- Sanat Tarihi alanında yerli/yabancı yazılı ve görsel kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
3- Sanat Tarihi alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
4- Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerle; alanında karşılaşılan sorunları, ileri düzeyde yöntem/teknikler ve bilişim/iletişim teknolojilerini kullanarak çözümler.
5- Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler üretir. Alanında edindiği uzmanlık bilgisini, sorun çözme ve uygulama becerilerini kullanarak farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
6- Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmada bağımsız olarak çalışır. Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
7- Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlığı kullanarak sorumluluğu altındaki kişi ve grupların öğrenmesini yönlendirir. Toplumun kültür-sanat duyarlılığını geliştirir.
8- Sanat Tarihi alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular. Tarihi-kültürel çevrenin korunmasıyla ilgili çalışmaları, bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri yayar.
9- Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla inceler, geliştirir, değerlendirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer.
10- Alanında yeni fikirlerin analizini, sentezini ve eleştirel değerlendirmesini yapar. Özgün bir çalışmayı, programı veya projeyi bağımsız olarak zamanında ve istenilen nitelikte gerçekleştirerek ilgili alanda bilimsel çalışmalara katkıda bulunur.
11- Sanat Tarihi alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara iletişim araçlarıyla aktarır. Alanında strateji belirler, politika geliştirir, uygulama aşamalarını planlar ve elde edilen sonuçları paylaşır.
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ödevler 1 5 5
Sunum / Seminer hazırlama 2 10 20
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 2 10 20
Toplam iş yükü     144
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar Bakırer, Ö.,Selçuklu Öncesi ve Selçuklu Dönemi Anadolu Mimarisinde Tuğla Kullanımı I- II Ankara, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Yayınları, Ankara, 1981; Mülayim, S.,Anadolu Türk Mimarisinde Geometrik Süslemeler,Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1982. Ögel, S., Anadolu Selçuklularının Taş Tezyinatı, TTK Yayınları, Ankara, 1966 Ögel, S., Anadolu Selçuklu Sanatı Üzerine Görüşler, Güven Matbaası, İstanbul, 1986. Öney, G., Anadolu Selçuklu Mimarisinde Süsleme ve El Sanatları, Türkiye İş Bankası Yayınları, Ankara, 1978 Schneider, G. (1980), Geometrische Bauornamente Der Seldschuken in Kleinasien, Wiesbaden: Reichert. Sözen, M., Anadolu Kentleri, İstanbul: Doku Yayınevi, 1971

Ders ile ilgili dosyalar
İndir