Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
DİLBİLİMİ II |
Üçüncü düzey |
İÖP 206 |
|
4 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
İngilizce
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. ERDEM AKBAŞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Dr. Öğr. Üyesi ERDEM AKBAŞ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
--
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz Yüze
|
Dersin amacı
|
Dilin bilimsel incelenmesi konusu ile ilgili bilgileri edinme
Dilbilim kavramlarını tanıma ve anlama
Dilbilimin alt alanları hakkında bilgi edinme
|
Dersin tanımı
|
Bu ders, Toplumbilim, Edimbilim, Dil Tarihi ve Dil değişimi gibi konuları ele almaktadır.
|
1- |
Edimbilim, dilin kullanımında bağlamın önemi, göstericiler, gösterim, edimsöz, öngönderim
|
2- |
Söylem çözümlemesi, dilin kullanımında bağlaşım ve bağlaşıklığın önemi, konuşma olayları
|
3- |
Dil ve yapay zeka, konuşma sentezi ve tanıma
|
4- |
EDİMBİLİM Duruma Dayalı Bağlam Konuşma İlkeleri, Konuşma Sezdirimleri Söz Eylemler
|
5- |
TOPLUMDİLBİLİM I Lehçeler Bölgesel Lehçeler ve Farklılıkları
|
6- |
TOPLUMDİLBİLİM II Toplumsal Lehçeler Cinsiyete Bağlı Konuşma Farklılaşmaları
|
7- |
TOPLUMDİLBİLİM III Geçer Dil Karma/Kırma Diller İkidillilik
|
8- |
TOPLUMDİLBİLİM IV Biçem/Aykırı Dil Jargon/Argo Tabu Örtmece Dil ve Cinsiyet
|
9- |
Dillin lehçeleri, ağız ve lehçe farklılıklarının belirlenmesi, iki dillilik, dil planlaması
|
10- |
TARİHSEL DİLBİLİM Ses Değişimi Düzenliliği Ses Değişimi Biçimbirim Değişimi
|
11- |
Lehçeler Bölgesel Lehçeler ve Farklılıkları
|
12- |
Toplumsal Lehçeler Cinsiyete Bağlı Konuşma Farklılaşmaları
|
13- |
Geçer Dil Karma/Kırma Diller İkidillilik
Biçem/Aykırı Dil Jargon/Argo Tabu Örtmece Dil ve Cinsiyet
|
14- |
Değerlendirme
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Edimbilimle ilgili temel kavramları açıklayabilecek
|
2- |
Edimbilimde toplumsal ve kültürel bağlamların rolünü tartışabilecek.
|
3- |
Toplumdilbilimin temel kavramlarını öğrenecek.
|
4- |
Toplumsal ve bölgesel lehçelerin farkına varacak
|
5- |
--
|
6- |
--
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
|
|
2- |
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
5
|
70
|
Ödevler
|
2
|
10
|
20
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
1
|
1
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
135
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
30
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
2
|
10
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1) Aitchison, J., Linguistics, Teach Yourself Books, Hodder & Stoughton: London, 1992.
2) Widdowson, H. G., Linguistics, Oxford Uni
|
Yardımcı Kaynaklar
|
--
|
|