Giriş | English

Lisans > İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi > İktisat > EKONOMETRİYE GİRİŞ I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
EKONOMETRİYE GİRİŞ I Birinci düzey B-İKT307 Zorunlu 5 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri STAT I & STAT 2
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör DOÇ. DR. ALİ GÖKHAN YÜCEL
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Doç. Dr. Cüneyt DUMRUL
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Teorik
Dersin amacı Bu dersin amacı öğrencilere lisans düzeyinde temel ekonometri yöntemlerinin tanımlanması ve anlatılması ve ampirik çalışmalar için gerekli olan temel teknikleri kazandırmaktır.
Dersin tanımı Bu ders ekonometri teorisine giriş düzeyinde bilgi sağlamaktadır. Ders boyunca klasik doğrusal regresyon modeli anlatılacak ve EKK yönteminin tahmin yöntemleri, hipotez testleri ve trend analiz gibi konular işlenecektir.

Dersin içeriği
1- Temel Tanımlar: Ekonometri nedir ve diğer bilim dalları ile ilişkisi nasıldır?
2- Temel İstatistik Konularının Tekrarı 1: Güven Aralıkları
3- Temel İstatistik Konularının Tekrarı 2: Hipotez Testleri
4- İki Değişikenli Lineer Regresyon Modeli: Bazı temel özellikler
5- İki Değişikenli Lineer Regresyon Modeli: Tahmin Sorunu
6- Doğrusal Regresyon Modelinde Tahmincilerin Temel Özellikleri
7- İki Değişkenkenli Regresyon: Aralık Tahmini ve Hipotez Testleri
8- Arasınav
9- Belirlilik Katsayısı ve Modelin Genel Anlamlılık Testi
10- ANOVA Tablosu ve Modeller için Genel Anlamlılık Testleri (F-testi, Wald testi, LM-testi, Olabilirlik Oranı Testi)
11- İki Değişkenli Regresyon Modelinin Farklı Fonksiyonel Formlar Altında Tahmini: Log-Log ve Yarı Log Modeller
12- İki Değişkenli Regresyon Modelinin Farklı Fonksiyonel Formlar Altında Tahmini: Polinom ve Ters Modeller
13- Modellerin Yapısal Kararlılık ve Fonksiyonel Form Testleri
14- Kukla Değişkenlerin modellenmesi
15- Bilgisayar Uygulamaları
16- Final Sınavı
17- Final Sınavı
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Ekonomik ve sosyal konular üzerine veri toplar.
2- Öğrenciler ham veriyi istatistiksel ve ekonometrik analizlere uygun hale getirir.
3- Öğrenciler veriyi oluşturan mekanizmaları açıklayan ekonometrik modeller kurar.
4- Öğrenciler ekonometrik analizler aracılığıyla elde edilmiş olan sonuçları yorumlar.
5- Öğrenciler bağımsız bir ampirik araştırmayı başlangıcından sonuna dek yürütür.
6- Öğrenciler bir ekonometri yazılımını (EViews), istatistiksel ve ekonometrik analiz yapmak için kullanır.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- İktisadi konular ile ilgili temel kavramları ve ekonomik göstergeleri açıklar.
2- İktisadi olayları, kavram ve teorileri kullanarak açıklar.
3- İktisadi teorilerin ve modellerin işleyişini açıklar ve uygun analiz araçları ile test eder.
4- İktisadi düşüncenin gelişimi ve modern düşünce sistemi içindeki yerini karşılaştırmalı olarak analiz eder ve açıklar.
5- Nitel ve nicel analiz yöntemleri ve araçları veri toplama, analiz etme ve yorumlamada kullanır.
6- Sayısal, sözel ve grafik halinde sunulan iktisadi bilgileri açıklar.
7- İktisadi konularda edindiği bilgi ve becerileri yazılı, sözlü ve görsel araçları kullanarak aktarır.
8- İktisat alanında bir yabancı dili kullanır ve yabancı literatürü takip eder.
9- Karşılaşılması öngörülmeyen karmaşık iktisadi durumlarda, yeni yaklaşımlar geliştirir ve çözüm üretebilir.
10- Bölgesel, ulusal ve küresel ölçekte karşılaşılan iktisadi sorunları analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir.
11- İktisat alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
12- Bağımsız ve özgün araştırma yapar ve alanındaki temel birincil kaynaklara ulaşır.
13- İktisat ile ilgili alt dallarda uzmanlaşır ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası analiz yapar.
14- Demokrasi, insan hakları, toplumsal ve bilimsel değerler ile mesleki etik ilkelerine uygun davranır.
15- İş hayatında karşılaşılan hukuksal sorunları çözer.
16- Sermaye piyasaları ile finansal teknikler konusunda sahip olduğu bilgileri kullanarak piyasalardaki gelişmeleri takip eder.
17- Ekonomideki karar birimlerinin davranışlarını bütüncül bir yaklaşımla analiz eder.
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 2 3 6
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 6 6
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 6 6
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 2 3 6
Toplam iş yükü     112
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Ekonometri (Recep Tarı; 2010),Temel Ekonometri (Gujarati; 2001 [çeviri])
Yardımcı Kaynaklar Ekonometri I ve Ekonometri II (Şahin Akkaya ve Vedat Pazarlıoğlu) Ekonometriye Giriş (Tümay Ertek)

Ders ile ilgili dosyalar