Ön koşul dersleri
|
BAHÇE BİTKİLERİ FİZYOLOJİSİ
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. HALİT YETİŞİR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. HALİT YETİŞİR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
YÜZ-YÜZE
|
Dersin amacı
|
Bu dersi alan öğrencilerin bahçe bitkilerinde stres fizyolojisinin temel esaslarını ve bitkilerin stresten kaçış ve korunma yollarına ait bilgileri belirli düzeyde öğrenmeleri hedeflenmektedir.
|
Dersin tanımı
|
Bitkilerde stresin tanımı, şekilleri ve etki mekanizmalarıyla bahçe bitkilerinde her türlü stres ortamında oluşan metabolizma değişimlerinin fizyolojik esasları, çeşitli stres koşullarının etki mekanizmalarının karşılaştırılması, sıcaklık (yüksek -düşük)kuraklık, tuz, radyasyon, biyotik stresler (hastalık zararlı), oksidatif ve bitki besin elementleri stresinin esasları bu ders kapsamında incelenmektedir.
|
1- |
Giriş, stres nedir
|
2- |
Stres çeşitleri
|
3- |
Bitkilerin strese karşı verdikleri cevaplar
|
4- |
Bitkilerin strese karşı verdikleri cevaplar
|
5- |
Stres ve sekonder metabolitler
|
6- |
Moleküler düzeyde strese cevaplar
|
7- |
Oksijen eksikliği (su baskınları, toprakta fazla su) stresi
|
8- |
Oksijen eksikliği (su baskınları, toprakta fazla su) stresi
|
9- |
Kuraklık stresi
|
10- |
Kuraklık stresi
|
11- |
Soğuk stresi
|
12- |
Sıcaklık stresi
|
13- |
Tuz stresi
|
14- |
Tuz stresi
|
15- |
Bitki besin elementleri (eksiklik-fazlalık) stresi
|
16- |
Bitki besin elementleri (eksiklik-fazlalık) stresi
|
17- |
Radayasyon stresi
|
18- |
Oksidasyon stresi
|
19- |
Biyotik stresler (hastalık zararlı)
|
20- |
Biyotik stresler (hastalık zararlı)
|
1- |
Stres faktörleri ve sınıflandırılması ile bitkide oluşan stresin ölçüm metodlarını bilir
|
2- |
Bitkilerde oluşan biyotik ve abiyotik stresin doku, hücre ve metabolik düzeyde yol açtığı farklılıkların nedenlerini ve bu değişikliklerin oluşturduğu savunma mekanizmalarını yorumlar
|
3- |
Bitkilerde sekonder metabolitlerin savunma mekanizmalarındaki rollerini bilir.
|
4- |
Stres direncini arttırmak için bitkilerde ortaya çıkan fizyolojik değişimleri değerlendirir
|
5- |
Oksijen eksikliği stresini bilir
|
6- |
Sıcaklık stresini (yüksek düşük) bilir.
|
7- |
Tuz stresini bilir
|
8- |
Kuraklık stresini bilir.
|
9- |
Radyasyon stresini bilir.
|
10- |
Hastalık ve zararlılardan kaynaklan stresleri bilir.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek
|
|
2- |
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmek, Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilmek; uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek.
|
|
3- |
Araştırma, deneme ve projelerin tasarlanması ve sonuçların bilimsel metotlarla değerlendirilerek yorumlanabilmesi
|
|
4- |
Ölçme, değerlendirme, analiz yapabilme ve çıktıları artı değere dönüştürerek genel kullanıma sunma
|
|
5- |
Araştırma, deneme ve projelerin tasarlanması ve sonuçları bilimsel metotlarla değerlendirerek yorumlanması
|
|
6- |
Elde edilen bilimsel sonuçları yazılı ve sözlü ifade edilmesi, bunların bilimsel ortamlarda savunulması
|
|
7- |
Bahçe bitkileriyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanarak ve ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgi ve teoriler oluşturabilme
|
|
8- |
Bahçe bitkileri alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme
|
|
9- |
Bahçe bitkileriyle ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirebilme, araştırma sürecini tasarlayabilme, sorumluluk alarak çözüm üretebilme ve elde edilen sonuçları değerlendirebilme ve savunabilme
|
|
10- |
Bahçe bitkileriyle ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yenileme
|
|
11- |
Bahçe bitkileri üretim tesislerinin planlanması, kurulması ve yürütülmesi konusunda yeterliliğe sahip olma
|
|
12- |
Kaliteli ve yüksek ürün sağlanması için gerekli süreçlerin takip edilmesi (fizyolojik, morfolojik), değerlendirilmesi ve çözüm üretilmesi
|
|
13- |
Bahçe Bitkileri ürünlerinin verim ve kalitesinin artırılmasında kullanılabilecek yeni, modern ve çevreye uyumlu yöntemleri uygulayabilme yetisi
|
|
14- |
Üretim materyalinin seçilmesi, ıslahı, çoğaltılması, saklanması ve değerlendirilmesi yeteneği
|
|
15- |
Bahçe bitkileri üretim tesislerinin planlanması, kurulması ve yürütülmesi konusunda yeterlilik
|
|
16- |
Yeni ürün ve yetiştirme modelleri ile güncel gelişmelerin takip edilmesi
|
|
17- |
En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurma
|
|
18- |
Bahçe bitkileriyle ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme
|
|
19- |
Bahçe bitkileri alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme, açıklayabilme, başkalarına aktarabilme, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme
|
|
20- |
Bahçe bitkileriyle ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
4
|
4
|
16
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
15
|
15
|
Kısa sınavlar
|
6
|
1
|
6
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
20
|
20
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
30
|
30
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
182
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
60
|
Kısa sınav
|
6
|
20
|
Ödev
|
2
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Farklı kaynaklardan yararlanılarak dersi veren öğretim üyesinin hazırlamış olduğu ders notu ve resimlerle zenginleştirilmiş gerektiğinde elektronik ortama aktarılabilecek sunu
|
Yardımcı Kaynaklar
|
J: LEWİTT 1980. Responses of Plants to environmental stresses. Vol. 1, Acad. Press, 496.
H.Ç. ÖZEN 1999. Bitki Büyüme ve Gelişme Fizyolojisi, Dicle üniversitesi yayınları
T. ZEİGER 2008. Bitki Fizyolojisi, Palme yayınları
F. B. SALİSBURY, C. W. ROSS 1991. PLant Physiology, Wadsworth Publishing Company Belmont CA, USA.
|
|