Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
LİF BİLGİSİ |
Birinci düzey |
TEM 110 |
Zorunlu |
2 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ASIM DAVULCU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. İSMAİL KARACAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Tekstil liflerinin fiziksel, kimyasal ve mekanik özelliklerinin anlaşılması. Doğal, sentetik ve yüksek performanslı liflerin karakteristikleri, üretim yöntemleri ve kullanım alanlarının anlaşılması.
|
Dersin tanımı
|
Lif bilgisi dersi doğal, yarı-yapay, yapay ve yüksek performanslı lifler üzerine yoğunlaşmaktadır.
|
1- |
REFERANSLAR, DERS İÇERİKLERİ, DOĞAL VE YAPAY LİF ÜRETİMİNDE KULLANILAN TEMEL TANIMLA. LİFLERİN SINIFLANDIRILMASI. TÜRKİYE’DE VE DÜNYA’DA YAPAY ELYAF VE LİF ENDÜSTRİSİ VERİLERİNİN ANALİZİ.
|
2- |
DOĞAL LİFLERİN SINIFLANDIRILMASI, ÖZELLİKLERİ VE TİPİK ÖRNEKLER. BİTKİSEL (PAMUK, KETEN) VE DİĞER BİTKİSEL ESASLI LİFLER, TEMEL ÖZELLİKLERİ, KULLANIM ALANLARI. Pamuk lifleri, temel özellikleri, üretim yöntemleri
|
3- |
KETEN LİFİNİN TEMEL ÖZELLİKLERİ, ÜRETİM YÖNTEMLERİ VE KULLANIM ALANLARI
|
4- |
HAYVANSAL LİFLERİN TEMEL ÖZELLİKLERİ, KOYUN YÜNÜ VE ANGORA YÜNÜ GİBİ PROTEİN ESASLI LİFLERİN ÜRETİMİ VE ÖZELLİKLERİ
|
5- |
İPEK LİFİNİN ÜRETİMİ, ÖZELLİKLERİ. YAPAY LİFLERİN TARİHSEL GELİŞİMİ
|
6- |
YARI-YAPAY LİFLER: REJENERE SELÜLOZİK LİFLER, ÜRETİM ÖNTEMLERİ, ÖZELLİKLERİ, UYGULAMA ALANLARI
|
7- |
LYOCELL /TENCELL liflerin üretimi, özellikleri ve kullanım alanları
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
YAPAY LİFLERİN SINIFLANDIRILMASI, POLİESTER LİFLERİN SENTEZ VE ÜRETİM YÖNTEMLERİ, ERİYİKTEN ÇEKME ÖZELLİKLERİ, ÜRETİM SONRASI İŞLEMLER, KULLANIM ALANLARI, SON TEKNOLOJİK GELİŞMELER
|
10- |
AKRİLİK LİFLERİN SENTEZİ, YAŞ ÇEKME YÖNTEMİ VE TEMEL ÖZELLİKLERİ, KULLANIM ALANLARI
|
11- |
YÜKSEK PERFORMANSLI LİFLER, ÖZELLİKLERİ. KEVLAR LİFLERİ, SENTEZİ, LİFÜRETİMİ, UYGULAMA ALANLARI
|
12- |
CAM LİFLERİ, ÖZELLİKLER, ÜRETİM YÖNTEMLERİ, UYGULAMA ALANLARI
|
13- |
KARBON LİFLERİ, ÖZELLİKLERİ, ÜRETİM YÖNTEMLERİ, KULLANIM ALANLARI
|
14- |
SERAMİK LİFLERİ, ÖZELLİKLER, ÜRETİM YÖNTEMLERİ
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Doğal ve yapay liflerin sınıflandırılmasını yapabilme
|
2- |
Doğal ve yapay liflerin önemi ve üretim yöntemleri hakkında bilgi edinme becerisini kazanma
|
3- |
Bitkisel liflerin üretimi, özellikler ve uygulama alanları hakkında bilgi edinme becerisi kazanma
|
4- |
Rejenere selüloz ve protein liflerin tarihi gelişimi hakkında bilgi edinme
|
5- |
Sentetik liflerin sınıflandırılması hakkında bilgi edinme
|
6- |
Yüksek performanslı lifler hakkında bilgi edinme
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi. (1)
|
|
2- |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. (1)
|
|
3- |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. (2)
|
|
4- |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (3)
|
|
5- |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. (4)
|
|
6- |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. (5)
|
|
7- |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. (6)
|
|
8- |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. (7)
|
|
9- |
En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi. (7)
|
|
10- |
Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. (7)
|
|
11- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci. (8)
|
|
12- |
Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. (8)
|
|
13- |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. (9)
|
|
14- |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. (10)
|
|
15- |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. (11)
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
5
|
15
|
75
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
121
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Mustafa Harmancıoğlu, ‘Tekstil Maddeleri-II’, Ege Üniversitesi Matbaası, 1981
2. Mehmet Saçak, ‘Lif ve Elyaf Kimyası’
3. Necdet Seventekin, ‘Kimyasal Lifler’
4. J. Gordon Cook, ‘Handbook of Textile Fibres: NATURAL FIBRES’
5. Tatsuya Hongu and Glyn O. Phillips, 'New Fibres', Ellis Horwood, New York, London
6. Menachem Lewin, Eli M. Pearce, ‘Handbook of Fiber Chemistry’
7. John Hearle, ‘High Performance Fibres’
8. Man-made fibres and their processing / W. Klein.
9. Silk, mohair, cashmere and other luxury fibres / ed. by
Robert R. Franck.
10. Regenerated cellulose fibres / ed. by Calvin Woodings.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Mustafa Harmancıoğlu, ‘Tekstil Maddeleri-II’, Ege Üniversitesi Matbaası, 1981
2. Mehmet Saçak, ‘Lif ve Elyaf Kimyası’
3. Necdet Seventekin, ‘Kimyasal Lifler’
4. J. Gordon Cook, ‘Handbook of Textile Fibres: NATURAL FIBRES’
5. Tatsuya Hongu and Glyn O. Phillips, 'New Fibres', Ellis Horwood, New York, London
6. Menachem Lewin, Eli M. Pearce, ‘Handbook of Fiber Chemistry’
7. John Hearle, ‘High Performance Fibres’
8. Man-made fibres and their processing / W. Klein.
9. Silk, mohair, cashmere and other luxury fibres / ed. by
Robert R. Franck.
10. Regenerated cellulose fibres / ed. by Calvin Woodings.
|
|