Giriş | English

Lisans > Mimarlik Fakültesi > Şehir ve Bölge Planlama > SANAT TARİHİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
SANAT TARİHİ Birinci düzey ŞBP212 Zorunlu 2 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ İSRAFİL MUTLU
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Dr.Öğr.Üyesi Halil Sencer Erkman
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Teorik
Dersin amacı Dersin amacı; Öğrencileri insanlık tarihinin başlangıçlarından bu yana toplumsal gelişim ve kültürün en önemli göstergesi olan sanatın tarihsel süreçte zaman ve mekan sürekliliği içinde çağlara, kültür coğrafyalarına ve sanat ustalarına göre geçirdiği gelişim ve değişimleri konusunda bilgilendirmek; sanat kültürü ile tanıştırmak; sanatçılar ve sanat yapıtları üzerine eleştirel yorumlamalar yapmalarını özendirmek; biçim ve anlam ilişkisi içinde sanat yapıtını değerlendirmelerini sağlayacak estetik beğeni ve duyarlıklarını geliştirmektir.
Dersin tanımı Görsel sanatların gelişimi bağlamında, tarihöncesi dönemlerden başlayarak uygarlıkların ortaya çıkışı ve gelişimine koşut olarak varlığını gösteren sanatsal ifade biçimlerini; geleneklerini; sanat psikolojisi ve sosyolojisinin sanatçı-sanat yapıtı ve izleyici ilişkisi çerçevesinde incelendiği; eleştirel çözümlemelerle yorumların yapıldığı bir derstir.

Dersin içeriği
1- Sanat Tarihinin Konusu; Temel Kavramları; Arkeoloji, Sanat Felsefesi, estetik gibi ilgili bilimlerle ilişkisi üzerine genel bilgilendirme. Sanatın anlamı; gerekliliği ve kültürel işlevi üzerine tartışma. Sanatın öznesi; sanatın nesnesi; sanatta biçim ve anlam ilişkisi; sanatsal güzelliğin anlamı; sanatta gelenek ve üslup olguları üzerine bilgilendirme ve tartışma.
2- Sanatın Kökeni; sanatta sembolik işlev ve anlatımların başlangıçları; sanatsal ifade ve erken dinsel inanış ve kültür biçimleri arasındaki ilgi üzerine tartışma. Tarihöncesi sanatı üzerine örnekler eşliğinde bilgilendirme.
3- Anadolu kültür coğrafyasında sanatsal gelişimin kaynakları; Mezopotamya Uygarlıkları: Sümer, Asur, Babil, Akad kültür ve sanatları üzerine örnekler eşliğinde bilgilendirme. Erken Anadolu Uygarlıkları: Hitit, Urartu, Frig kültür ve sanatları üzerine örnekler eşliğinde bilgilendirme.
4- Akdeniz Uygarlıkları: Mısır, Ege ve Yunan kültür ve sanatları üzerine örnekler eşliğinde bilgilendirme.
5- Klasik Çağ Yunan sanatı üzerine örnekler eşliğinde bilgilendirme. Sanatta Klasik düzeyin ve klasik üslubun anlamı üzerine arkaik ve klasik karşılaştırması bağlamında tartışma.
6- Sanatta klasik üslubun Helenistik ve Roma dönemlerindeki gelişimi üzerine örnekler eşliğinde tartışma.
7- Sanatta klasik üslubun Ortaçağlardaki dönüşümü; Doğu’da Bizans sanatı olarak, Batı’da Romanesk ve Gotik sanat üslupları biçiminde gelişiminin örnekler eşliğinde tartışılması.
8- Ortaçağ Erken İslam sanatı üzerine genel bilgilendirme; Süsleme sanatında soyut ve stilize biçimlendirmelerin anlamı ve gelenekleri üzerine örnekler eşliğinde tartışma.
9- Ara Sınav. ( Öğrencinin dersin konusu ve içeriğine ilişkin İlgisini; bilgisini; düşünce ve yorum denemelerini ifade edebilme yetisini sınayan klasik sınav şeklinde olacaktır.)
10- Bayram Tatili
11- Türk sanatının Orta Asya’dan Anadolu’ya uzanan gelişimi üzerine örnekler eşliğinde bilgilendirme ve tartışma. Anadolu Selçuklu Dönemi Türk sanatı ve Mimarlığı üzerine bilgilendirme ve örnekler eşliğinde tartışma ve biçim-anlam ilişkisi üzerinden yorumlama.
12- Avrupa sanatında Rönesans dönemi ve sonrası
13- Erken Osmanlı ve Beylikler Dönemi sanatı ve mimarlığı.
14- Klasik Osmanlı Dönemi sanatı ve mimarlığı; Mimar Sinan’ın sanatı üzerinden anlatım ve tartışma.
15- Batı etkisinde Türk sanatı ve mimarlığı üzerine örnekler eşliğinde anlatım. Derste yapılmış olan aktarım ve tartışmalar üzerine genel değerlendirme.
16- .
17- .
18- .
19- .
20- .

Dersin öğrenme çıktıları
1- Sanat tarihinin kültür ve uygarlık tarihi içindeki yeri ve öneminin bilincine varır.
2- Başlangıçtan Modern zamanlara kadar olan sanatsal gelişim; sanat gelenekleri; sanat üslupları ve sanatçılar hakkında bilgi edinir.
3- Sanat yapıtında biçim ve anlam ilişkisi üzerine düşünme; eleştiri ve yorum yapma yeteneği kazanır.
4- Estetik duyarlık ve beğenilerini geliştirir.
5- Sanat, mimarlık ve kent ilişkisi üzerine düşünme ve tartışma becerisi geliştirir.
6- Sanatın toplumsal işlevi üzerine düşünme ve sonuçlar çıkarma becerisi edinir.
7- .
8- .
9- .
10- .

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Kentsel Tasarım
2- Kent ve Bölge Planlama
3- Ulaşım
4- Peyzaj
5- Ekoloji
6- Sosyoloji
7- Şehircilik Tarihi
8- Sanat Tarihi
9- Kentsel Koruma
10- Bilgisayar Destekli tasarım
11- Kentsel Coğrafya
12- Mimarlık Bilgisi
13- Ekonomi
14- Gayrimenkul Değerleme ve Konut
15- İstatistik
16- İmar Hukuku
17- Çizim ve Sunum Teknikleri
18- Planlama Kuram ve Teknikleri
19- Yabancı Dil
20- Genel Kültür
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 4 4
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 4 4
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 1 8 8
Toplam iş yükü     60
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar Berger, John; 1972. Ways of Seeing. BBC and Penguin Books: London. Carrier, David; 2003. “Art history” in Critical terms for art history, 174-187. Collins, Desmond and John Onians; 1978. “The origins of art” Art History 1: 1-25. Grabar, Oleg; 2001. Mostly miniatures: an introduction to Persian painting. Princeton: Princeton University Press. Haydaroglu, Mine (ed.); 2004. I, Mehmed Siyah Kalem: Master of humans and demons. Istanbul: Yapi Kredi Yayinlari. Heidegger, Martin; 1971. “Building dwelling thinking,” in Poetry language thought. A. Hofstadter (trans.). New York: Perennial Classics, 141-160. Kostof, Spiro; 1995. “The study of what we built” in A history of architecture: settings and rituals. New York: Oxford University Press, 3-19. Nelson, Robert S. and Richard Schiff (eds.); 2003. Critical terms for art history. The revised 2nd edition. The University of Chicago Press: Chicago. Nelson, Robert; 1997. “The map of art history” The Art Bulletin 79: 28-40. (Handout). Norberg-Schulz, Christian; 1996 (1976). “The phenomenon of place” in Theorizing a new agenda for architecture: an anthology of architectural theory 1965-1995. Milan: Skira, 412-428. Panofsky, Erwin; 1991. Perspective as symbolic form. Translated by Christopher S. Wood. Originally published as Perspektive als ‘Symbolische Form’ (Leipzig-Berlin 1927). New York : Zone Books; Cambridge, Mass. : Distributed by the MIT Press. Reigl, Alois; 1982. “The modern cult of monuments: its character and its origin,” Oppositions 25: 21-51. Donald Preziosi, “Art History: Making the Visible Legible,” and “Art as History” in The Art of Art History (Oxford: Oxford University Press, 1998), 13-30. Svetlana Alpers, “Is Art History?” Daedalus 106, no. 3 (1977), 1-13. Donald Preziosi, “The Question of Art History,” Joel Snyder, “A Response to Donald Preziosi,” and Preziosi, “A Rejoinder to Joel Snyder,” in Questions of Evidence: Proof, Practice, and Persuasion Across the Disciplines, eds. James Chandler, Arnold I. Davidson, and Harry Harootunian (Chicago: Univ. Chicago Press, 1994), 203-40. Paul Shepheard, What is Architecture?: An Essay on Landscapes, Buildings, and Machines (Cambridge, Mass.: MIT Press, 1994), 10-16, 74-79, 83-86. Le Corbusier, Towards a New Architecture, trans. Frederick Etchells (New York: Dover, 1986), 175-98. Katherine Taylor, “Architecture’s Place in Art History: Art or Adjunct,” Art Bulletin 83, no. 2 (June 2001): 342-46. G. W. F. Hegel, Aesthetics: Lectures on Fine Art, trans. T. M. Knox, vol. 1 (Oxford: Clarendon Press, 1975), 73-90. Heinreich Wölffin, Principles of Art History, trans. M. D. Hottinger (New York: Dover, 1950), 1-40. Henri Lefebvre, The Production of Space (Malden, MA: Blackwell, 1991), 33, 68-99. Helen Hills, “Convents and Conflict: Conventual Urbanism in Naples,” and “Conventual Optics of Power,” Invisible City: The Architecture of Devotion in Seventeenth-Century Neapolitan Convents (New York: Oxford University Press, 2004), 120-60. Summers, David; 2003. Real spaces: world art history and the rise of Western modernism. New York: Phaidon, 508-526.Ernst Gombrich; Sanatın Öyküsü", E.Gombrich; “Sanat ve Yanılsama”, E.Gombrich; “The Sense Of Order”, Heinrich Wolfflin; “Sanat Tarihinin Temel Kavramları”, “Art Through Ages, An Encyclopedia of Art”, Herbert Read; “Sanatın Anlamı”, Ernst Fisher; “Sanatın Gerekliliği”, Ismail Tunalı; “Estetik”, Ismail Tunalı; “Grek Estetiği”, İsmail Tunalı; “Sanat Ontolojisi”, Afşar Timuçin; “Estetik”, F.W.G.Hegel; “Estetik Dersleri”, Schiller; “İnsanın estetik Eğitimi Üzerine Bir Dizi Mektup”, Wilhelm Worringer; “Soyutlama ve Özdeşleyim”, Avner Ziss; “Estetik”, Erwin Panofsky; “İkonoloji Çalışmaları”, E.Panofsky; “Skolastik Felsefe ve Gotik Mimarlık”, Titus Burckhardt; “İslam Sanatı, Dil ve Anlam,” Oleg Grabar; “İslam Sanatının Oluşumu”, David Talbot Rice; “Islamic Art”, Suut Kemal Yetkin; “İslam Ülkelerinde Sanat”, Celal Esat Arseven; “Türk Sanatı”, Doğan Kuban; “100 Soruda Türk Sanatı”, D.Kuban; “Sinan’ın Sanatı ve Selimiye”, D.Kuban; “Divriği Mucizesi”,,M.Cezar; “Anadolu Öncesi Türklerde Şehir ve Mimarlık”, G. Vasari; Büyük Ressamların Yaşam Öyküleri”, Jacop Burckhardt; “İtalya!da Rönesans Kültürü”, Ekrem Akurgal; “Anadolu Uygarlıkları”,

Ders ile ilgili dosyalar
İndir  -