Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. CEVDET SAĞLAM
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. CEVDET SAĞLAM
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Sınıfta yüz yüze sunum
|
Dersin amacı
|
Toprak ve suyu korumaya yönelik mekanizasyon uygulamaları hakkında ayrıntılı bilgi edinilmesi
|
Dersin tanımı
|
Toprak ve suyu korumada bitki yüzey artıklarının önemi, yüzey artığı kaplama oranının belirlenmesinde yararlanılan yöntemler, toprak işleme ve ekim alet-makinalarının tarla yüzeyinde kalan yüzey artığı kaplama oranlarının karşılaştırılması. Erozyon kontrolüne uygun toprak işleme ve ekim alet-makina setlerinin planlanması. Anız yakma sorunu ve çözüm önerileri. Toprak işlemesiz tarım tekniği, esasları, temel aşamaları, üstünlük ve sakıncaları. Doğrudan ekim makinalarının tipleri, parçaları, teknik özellikleri, klasik ekim makinalarından farkları. Klasik ekim makinalarının doğrudan ekime uygun hale getirilme olanakları. Üst toprak sıkışmasını gidermeye yarayan kültivatörlerin, parabolik pullukların ve örtü bitkilerini ezerek toprak yüzeyine yatırmaya yarayan merdanelerin yapısal özellikleri. Toprak işlemesiz tarım tekniğinin toprak ve su kaybı, ürün verimi, toprak sıkışması, hastalık ve zararlı kontrolü, yakıt tüketimi, zaman ihtiyacı, herbisit kaybı vb. faktörler açısından değerlendirilmesi.
|
1- |
Toprak ve suyu korumada bitki yüzey artıklarının önemi
|
2- |
Yüzey artığı kaplama oranının belirlenmesinde yararlanılan yöntemler
|
3- |
Toprak işleme ve ekim alet-makinalarının tarla yüzeyinde kalan yüzey artığı kaplama oranlarının karşılaştırılması
|
4- |
Erozyon kontrolüne uygun toprak işleme ve ekim alet-makina setlerinin planlanması
|
5- |
Anız yakma sorunu ve çözüm önerileri
|
6- |
Toprak işlemesiz tarım tekniği, esasları, temel aşamaları, üstünlük ve sakıncaları
|
7- |
Doğrudan ekim makinalarının tipleri, parçaları, teknik özellikleri, klasik ekim makinalarından farkları
|
8- |
Ara sınavı
|
9- |
Klasik ekim makinalarının doğrudan ekime uygun hale getirilme olanakları
|
10- |
Üst toprak sıkışmasını gidermeye yarayan kültivatörlerin teknik özellikleri
|
11- |
Parabolik pullukların teknik özellikleri
|
12- |
Örtü bitkilerini ezerek toprak yüzeyine yatırmaya yarayan merdanelerin teknik özellikleri
|
13- |
Toprak işlemesiz tarım tekniğinin toprak ve su kaybı, ürün verimi, toprak sıkışması açısından değerlendirilmesi
|
14- |
Toprak işlemesiz tarım tekniğinin hastalık ve zararlı kontrolü, yakıt tüketimi, zaman ihtiyacı, herbisit kaybı açısından değerlendirilmesi
|
15- |
Sunu ve konu tekrarı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Toprak işlemeyle ilgili temel bilgileri tanımlar.
|
2- |
Toprağın fizikomekanik özellikleri ve ölçüm yöntemlerini tartışır.
|
3- |
Erozyon ve erozyondan korunma yöntemlerini tanımlar.
|
4- |
Yüzey artıklarının erozyondaki önemini tanımlar.
|
5- |
Çeşitli toprak işleme alet ve makinalarının toprağa etkileri ve seçimleri konularını tartışır.
|
6- |
Toprak ve suyu korumaya yönelik toprak işleme yöntemlerini sınıflandırarak tanımlar.
|
7- |
Anızlı toprak işleme, sırta ekime yönelik toprak işleme, doğrudan ekim, şeritsel toprak işleme gibi çeşitli toprak işleme yöntemleri konusunda bilgi edinir.
|
8- |
Koruyucu toprak işlemede kullanılan alet ve makinaların tipleri ve çalışma ilkelerini tanımlar.
|
9- |
Koruyucu toprak işleme yöntemlerini çeşitli yönlerden birbirleriyle karşılaştırır.
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, temel bilim ve Biyosistem Mühendisliği alanında yeterli düzeyde kuramsal-uygulamalı bilgiye sahiptir ve bunları uygular
|
|
2- |
Biyosistem Mühendisliğinde ortaya çıkabilecek problemleri tanımlayabilir, formüle edebilir ve çözebilir
|
|
3- |
Biyosistem Mühendisliği problemlerinin çözümüne yönelik olarak disiplinlerarası bir yaklaşımla çözüme gider
|
|
4- |
Biyosistem Mühendisliği uygulamaları için gerekli teknik ve araçları kullanır
|
|
5- |
Deney tasarlama, yapma ile deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yetilerine sahiptir
|
|
6- |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir
|
|
7- |
Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlayabilir
|
|
8- |
Gelişen yeni teknolojilerden faydalanarak mevcut sorunları algılayabilir
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
3
|
30
|
Ödevler
|
6
|
3
|
18
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
6
|
3
|
18
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Ara sınavlar
|
2
|
2
|
4
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
3
|
6
|
18
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
4
|
3
|
12
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
8
|
4
|
32
|
Toplam iş yükü
|
|
|
182
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
80
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
4
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Anonymous, 2009. Terminology and Definitions for Soil Tillage and Soil-Tool Relationships. ASAE EP291.3FEB2005 (R2009), ASABE.
Dursun, İ., 2015. Toprak İşleme Alet ve Makinaları. A.Ü. Ziraat Fakültesi Yayınları, Yayın No: 570, Ders Kitabı:1618, Ankara.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Dersle ilgili farklı yayın ve makaleler. Srivastava, A. K., Goering, C. E., Rohrbach, R. P. ve D. R. Bucmaster, 2006. Chapter 8 Soil Tillage. Engineering Principles of Agricultural
|
|