Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ARAŞTIRMA DENEME METOTLARI |
Birinci düzey |
GZM 209 |
Zorunlu |
3 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. MEHMET YAMAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. ASİYE YILMAZ ADKINSON
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş Gör. Selma BÜYÜKKILIÇ BEYZİ Arş.Gör. Mahmut KALİBER
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik ve Uygulama
|
Dersin amacı
|
Araştırmanın planlanması ve en uygun deneme planının seçilmesi, uygulanması ve yorumlandırma konularında bilgi ve kabiliyetleri geliştirmek
|
Dersin tanımı
|
Araştırma ve Deneme Kavramları,Hipotez testleri,Farklı deneme tipleri, Denemelerin planlanmasında dikkat edilmesi gereken konular, Araştırma sonuçlarının yorumlanması, Verilerin analizinde kullanılan temel yöntemler, Varyans analizi ve varsayımları, Tam Şansa Bağlı Deneme Planı, Şansa Bağlı Tam Bloklar Deneme Planı, Çoklu karşılaştırma testleri (LSD, Tukey, Duncan, SNK), Latin Kare Deneme Planı, Faktöriyel Denemeler, Split-Plot Deneme Planı, İç-içe sınıflandırma, Kovaryans analizi
|
1- |
Giriş; Araştırma ve Deneme Kavramları,Hipotez testleri,Farklı deneme tipleri, Denemelerin planlanmasında dikkat edilmesi gereken konular, Araştırma sonuçlarının yorumlanması
|
2- |
Verilerin analizinde kullanılan temel yöntemler
|
3- |
Varyans analizi ve varsayımları
|
4- |
Tam Şansa Bağlı Deneme Planı
|
5- |
Şansa Bağlı Tam Bloklar Deneme Planı
|
6- |
Çoklu karşılaştırma testleri (LSD, Tukey, Duncan, SNK)
|
7- |
Ara sınav
|
8- |
Latin Kare Deneme Planı
|
9- |
Faktöriyel Denemeler
|
10- |
Split-Plot Deneme Planı
|
11- |
İç-içe sınıflandırma
|
12- |
Kovaryans analizi
|
13- |
Genel Değerlendirme
|
14- |
Final Sınavı
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Araştırma ve deneme kavramını anlama
|
2- |
Bir araştırma veya denemeyi tasarlama becerisi edinme
|
3- |
Araştırmanın amacına uygun deneme desenini seçebilme
|
4- |
-
|
5- |
-
|
6- |
-
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Temel ve mühendislik bilimlerini kullanabilme yeteneğini kazanır.
|
|
2- |
Biyosistem Mühendisliği alanında sistem denetlemesi, problem analiz etme, sentezleme yapma ve çözümleme becerisi kazanır.
|
|
3- |
Ekonomik, teknik ve sürdürülebilir çerçevede proje üretir.
|
|
4- |
Biyosistem Mühendisliği problemlerinin çözümünde disiplinler arası iş birliği yapar.
|
|
5- |
Biyosistem Mühendisliği alanında mevcut mevzuata hâkim olur ve sorumlulukları kavrar.
|
|
6- |
Etkin iletişim kurabilme becerisi kazanır.
|
|
7- |
Biyosistem Mühendisliği alanında geliştirilmiş sistemleri yönetir.
|
|
8- |
Alanındaki gelişmeleri takip eder ve kendini geliştirme bilincini kazanır.
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
1
|
13
|
Ödevler
|
7
|
2
|
14
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
5
|
5
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
70
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
10
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Yıldız, N., Bircan, H., Akbulut, Ö. 1994. Araştırma ve Deneme Metotları. Atatürk Üniversitesi Yayınları No: 65. 305, Erzurum. Kayaalp, T., Yıldırım, N. 2010. Araştırma ve Deneme Metodları. Ç.Ü. Ziraat Fakültesi Genel Yayın No: 282, Adana. Kuehl, R.O.1994. Statistical Principles of Research Design and Analysis.Duxbury Press. Belmont, California.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-
|
|