Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
HÜCRE KÜLTÜRÜ UYGULAMALARI |
Üçüncü düzey |
TIM 611 |
Seçmeli |
1 |
6.00 |
6.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ZÜHAL HAMURCU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç.Dr.Zuhal Hamurcu
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik ve pratik
|
Dersin amacı
|
Doku örnekleri, total kan hücreleri, lökosit hücreleri, hücre hatları hücreleri çoğaltmak için gerekli materyaller, besiyeri nasıl seçilmeli, besiyeri içerisine neler hangi amaçla eklenmeli, kültür öncesi yapılması gereken ön hazırlıklar neledir, kültür sırasında yapılması ve dikkat edilmesi gereken hususlar, kültür sonrası yapılması gerekenler, pasajlama, hücre hatların açılması, pasajlama sonrası hücrelerin kaldırılması, besiyerinin hazırlanması, hücre kültürü sırasında kullanılacak materyaller, kültür sırasında kullanılacak bazı materyallrın sterilizasyon işlemlerini içeren konular hakkında öğrencilerin bilgilendirilmesi ve tek başlarına hücre kültürü için yeterli duruma gelmeleri sağlanacaktır.
|
Dersin tanımı
|
Çeşitli tipte hücre örneklerinden sitenilen çalışmaları yapabilmek amacıyla yeterli sayıda hücre üretmek için yapılan işlemlerin tamamı genel anlamda hücre kültürü olarak tanımlanır.
|
1- |
Hücre kültürü nedir, Hücre kültürü ile ilgili tanımlar (primer kültür, sakonder kültür, monolayer kültür, süspansiyon kültür)
|
2- |
Hücre kültürü için gerekli olan sarf ve demirbaş malzmeler, sterilizasyon
|
3- |
- Kültür için doku veya hücre kaynakları nelerdir? Kullanım alanları nelerdir?
|
4- |
Kültür öncesi yapılması gereken ön hazırlıklar kültür sırasında yapılması ve dikkat edilmesi gereken hususlar, kültür sonrası yapılması gerekenler (medyum hazırlanması, kültür ortamının hazır hale getirilmesi kültür sonrası ortamın temizlenmesi
|
5- |
Pirimer ve sekonder hücre kültürü nedir? Nasıl yapılır, arasındaki farklar neledir?
|
6- |
Hücre hatlarının cözdürülmesi, pasajlanması ve dikkat edilmesi gereken kurallar
|
7- |
Ara Sınav
|
8- |
Spesifik hücrelerin kültürü-I (total kan kültürü)
|
9- |
Spesifik hücrelerin kültürü-II (lökosit izolasyonu ve izole edilen lökositlerin kültürü)
|
10- |
Spesifik hücrelerin kültürü-I (hücre hatları)
|
11- |
Spesifik hücrelerin kültürü-I (doku kültürü)
|
12- |
Külütüre edilen hücrelerin takibi (invert mikroskpota hücrelerin değerlendirilmesi)
|
13- |
Hücre hatlarının toplanması, dondurulması ve dikkat edilmesi gereken kurallar
|
14- |
Sınav
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Hücre kültürü için gerekli hazırlıkların öğrenilmesi
|
2- |
Kültür sırasında dikkat edilmesi gereken kuralların öğrenilmesi
|
3- |
pirimer, sekonder ve doku dan kültür yapılmasının öğrenilmesi
|
4- |
hücrelerin saklanması ve dondurulmasının öğrenilmesi
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
|
|
2- |
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
14
|
196
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
1
|
1
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
14
|
14
|
196
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
395
|
AKTS
|
|
|
16.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
1
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
1
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1.Hasan Veysi Güneş, (2006) Moleküler Hücre Biyolojisi, Kaan Kitabevi. ISBN 975-6787-13-9.
2.Hasan Veysi Güneş, (2013) Moleküler Hücre Biyolojisi, İstanbul Tıp Kitabevi. baskı, ISBN 978-605-134499-47-2, İstanbul.
3.Fulya Teksen, (2006) Tıbbi Biyoloji ve Genetik, Ankara Univ. Yayınları.
4.G. M. Cooper and R.E. Hausman, (2016) The Cell: A Molecular Approach (7th Ed), ASM Press and Sinauer Associates.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Makaleler
|
|