Giriş | English

Lisans > Eğitim Fakültesi > Sinif Öğretmenliği > EĞITIMDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
EĞITIMDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERI Birinci düzey MB 201 Zorunlu 4 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. ASENA AYVAZ CAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. ASENA AYVAZ CAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Bu dersin amacı, ampirik araştırmaya ve eğitim alanında çeşitli araştırma yaklaşımlarına bir giriş sağlamaktır.
Dersin tanımı Araştırma yöntemleriyle ilgili temel kavramlar ve ilkeler; araştırma süreci (sorunu fark etme, problemi ve örneklemi belirleme, veri toplama ve analizi, sonuçları yorumlama); veri toplama araçlarının genel özellikleri; verilerin analizi ve değerlendirilmesi; makale, tez ve veri tabanlarına erişim; araştırma modelleri ve türleri; bilimsel araştırmalarda temel paradigmalar; nicel ve nitel araştırma desenleri; nitel araştırmada örneklem, veri toplama, verilerin analizi; nitel araştırmada geçerlik ve güvenlik; makale ya da tez inceleme, değerlendirme ve sunma; araştırma ilkelerine ve etiğine uygun araştırma raporu hazırlama; eğitimde aksiyon (eylem) araştırması.

Dersin içeriği
1- Sınıfa Genel Bakış, Literatür TAraması Araştırma nedir?
2- Nitel ve Nicel Araştırma, Bir Araştırma Problemi Seçmek
3- Araştırma Sorularının Açıklanması, Sorunun İfadesi ve Çalışmanın Önemi
4- Literatürün İncelenmesi ve Değerlendirilmesi
5- Literatür İncelemesinin Yazılması
6- Araştırmada kuramın rolü
7- Nicel Araştırma: Hipotez Test, Geçerlilik
8- Nicel Araştırma Tasarımları: Anket, İlişkisel, Nedensel-Karşılaştırmalı, Tek Durum Tasarımları
9- Nicel Araştırma Tasarımları: Anket, İlişkisel, Nedensel-Karşılaştırmalı, Tek Durum Tasarımları
10- Nitel Araştırma Tasarımları: Temeli Teori, Etnografya, Örnek Olay İncelemesi
11- Nitel Araştırma Tasarımları: Temeli Teori, Etnografya, Örnek Olay İncelemesi
12- Eylem Araştırması, Karma Yöntemler
13- Nitel araştırmalar geçerlilik
14- Eğitim araştırmalarında etik
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Nitel ve nicel araştırma paradigmaları arasında ayrım yapar.
2- Nitel ve nicel çalışmaları, metodolojilerini ve bulgularını okur ve değerlendirir.
3- Araştırmada teorinin rolünü tanımlar.
4- Eğitimde araştırılabilir konuları dile getirir.
5- Belirli bir konuyla ilgili yayınlanmış araştırmayı bulur.
6- Yayınlanmış araştırmaları özetler.
7- Araştırmada etiğin rolünü kavrar.
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilimsel kavramlar ve olgular bilgisine sahiptir.
2- İlkokul eğitiminde öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri, sınıf yönetimi ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
3- İlkokul öğrencileri için ders kitabı ve çocuk kitabı seçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
4- Bilimsel bilginin kaynağı, sınırları, kapsamı, güvenilirliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
5- İlkokul öğrencilerinin gelişim, öğrenme, öğrenme güçlükleri ve gereksinimleri bilgisine sahiptir.
6- İlkokul eğitiminde bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
7- İlkokul eğitimi ile ilgili doğru ve güvenilir bilgiye ulaşma yollarını bilir ve kullanır.
8- İlkokul eğitimi ile ilgili bilimsel bir problemi ele alır, inceler ve çözüm yolları üretir.
9- İlkokul eğitiminde geleneksel ve güncel öğrenme-öğretme yaklaşım, strateji, yöntem ve tekniklerini bilir ve uygular.
10- Felsefe, psikoloji, tarih, coğrafya, hukuk, antropoloji ve sosyoloji alanlarında geçen kavramları alanına uygular.
11- Çeşitli sosyo-kültürel çevrelerde bulunur, toplumsal sorumluluk alır, çeşitli projelere katılır ve sonuçlarını paylaşır.
12- Mesleki yetkinliklerini ve yeterliliklerini tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanarak zayıf yönlerini geliştirir.
13- Mesleki olarak kendini sürekli yeniler ve bu yönde olumlu bir tutum geliştirir.
14- En az bir yabancı dili kullanarak (B1 düzeyinde) alanıyla ilgili gelişmeleri takip eder ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurar.
15- Sınıf öğretmenliği alanıyla ilgili sanatsal ve kültürel etkinlikleri takip eder ve etkinliklere aktif bir şekilde katılır.
16- Öğretmenlik mesleği ile ilgili olarak insan haklarına, demokratik, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere ve mesleki yasa ve yönetmeliklere uygun davranır.
17- Türkçeyi hem yazılı hem de sözlü olarak sosyal ve akademik ortamlarda doğru ve etkili bir şekilde kullanır.
18- Temel matematik ve temel fen bilimleri alanlarında geçen kavramları alanına uygular.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 5 2 10
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 4 4 16
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     80
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara, Pegem A
Yardımcı Kaynaklar

Ders ile ilgili dosyalar